Plastika od rozhorenia krízy padla s výrobou na štvrtinu a vykazuje vysoké straty. Pri živote ju drží zaťatosť jej vlastníka. Juraj Široký, považovaný za jedného z hlavných sponzorov Smeru, jej požičiava na prežitie zo svojich ďalších biznisov a všemožne využíva svoj vplyv, aby aspoň časť obchodných partnerov zostala verná nalomenej firme.
Plastika sa stáva jeho najťažším bojiskom. Najnovšie do nej poslal svojho kvalitného manažéra a skúša aj cudzokrajné praktiky. J. Široký na podnik vyťahuje japonský spôsob riadenia kaizen založený na komplexnom zlepšovaní firmy od výroby až po vrcholový manažment. Japonci týmto systémom riadenia začali zlepšovať firmy po škodách z druhej svetovej vojny. Prešla si ním aj Toyota, ktorá je dnes najväčším výrobcom áut vo svete. Ak sa dokáže z terajších rán vylízať aj Plastika, bude to azda ešte väčší husársky kúsok.
Uliaty reštart
Firma je na tom čoraz horšie napriek tomu, že už pred dvoma rokmi vytiahla na krízu nové zbrane. V lete roku 2011 dokončila komplexnú modernizáciu výroby za dvanásť miliónov eur, na ktorú jej ešte pred krízou priklepol štyri a pol milióna eur z eurofondov jej bývalý šéf, vtedy už minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. Vďaka investícii mohla začať vyrábať pestrejšiu paletu plastových výliskov pre stavebníctvo, automotive i elektrotechniku a modernejšie rúry z polypropylénu. Dovtedy produkovala len rúry z PVC.
Pred dvoma rokmi sa v Plastike nádejali, že vďaka novým produktom zlomia zlý vývoj z počiatku krízy. Medzi rokmi 2008 až 2010 jej tržby spadli z 37 na 13 miliónov eur, objem výroby sa znížil zo šestnásť- na necelých šesťtisíc ton. Firma sa prepadla do strát. Jej mínus z roku 2010 sa vyšplhal dokonca na štyri milióny eur. V lete po jeho zaknihovaní vtedajší generálny riaditeľ Plastiky Jozef Krištovčák vyhlásil, že firma je už dobre zmodernizovaná na nový rozbeh. „Čo bude ďalej, rozhodne až úspech na trhu,“ uzavrel.
Posledné výročné správy spoločnosti hovoria, že žiadny úspech sa nedostavil. Tržby Plastiky vlani padli len na desať miliónov eur. Objem výroby klesol o jeden a pol tisíca ton len na niečo viac ako štyri tisíc ton. A prehĺbili sa aj straty. Vlani dosiahla strata Plastiky skoro polovicu jej tržieb. Bez silného mecenáša by už pri takýchto číslach bola dávno mŕtva.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?