Za takmer dve a pol desaťročia ich už prišlo dosť. Nemožno sa čudovať, že pri rakúskej podnikavosti a sile jeho menších a stredných značiek sa na Slovensku objavilo nemálo značiek (a firiem) z Rakúska.

Do sveta

Rakúska značka, ktorú možno najmä v posledných rokoch po celom svete prehliadnuť iba s ťažkosťami, je Red Bull. Tvorca jeho obchodného úspechu je rakúsky podnikateľ Dietrich Mateschitz. Hoci so vznikom energy drinku nemá nič spoločné. Iba ho, ako preťažený rozlietaný marketingový manažér, v Thajsku ochutnal. Zvyšok je pomerne známa historka o tom, ako sa spojil s tamojším podnikateľom Chaleom Yoovidhyaom a spolu začali tvoriť firmu, v ktorej ako hlavný znak ostal červený byvol. Názov sa z pôvodného Krating Daeng zmenil na Red Bull. Nápoj šiel do predaja v roku 1987.

Typická štíhla modro-strieborná plechovka so žlto-červeným býčím logom vytvorila jeden z najsilnejších marketingových fenoménov sveta. Nielen zacielením na yuppies a rozdávaním študentom zadarmo. Výsledky nenechali na seba dlho čakať a predaje i tržby zamierili do miliardových hodnôt. V roku 2012 dosiahol predaj Red Bullu 5,2 miliardy plechoviek a tržby sa vyšplhali na 4,9 miliardy eur. Vytvoril nový segment nápojov, mieša karty na globálnom trhu s týmto tovarom – a mieri do Číny. No zároveň si pridal veľký kus biznisu. Marketing podľa D. Mateschitza, to sú aj letecké preteky, družstvá rôznych športov či tímy Formuly 1. Skrátka, množstvo zaujímavého diania, z ktorého vzniká pre Red Bull biznis už aj na mediálnom poli – napríklad cez vlastný televízny kanál.

„Primárny cieľ je vyrábať a šíriť unikátny kvalitný obsah. Treba brať do úvahy aj to, že nám to zvyšuje hodnotu značky. No z dlhodobého hľadiska by mal byť samostatne ziskový aj Red Bull Media House,“ tvrdí D. Mateschitz.

Inou žiarivou rakúskou hviezdou je pôvodne šperkárska značka Swarovski. A to doslova. Z kúskov brúseného skla a kryštálov vznikol za vyše storočia biznis, ktorý v roku 2012 vytvoril v skupine s tridsiatimi tisícami pracovníkov tržby viac ako tri miliardy eur. Z toho 2,38 miliardy priamo v kryštálovom biznise. Samozrejme, už to nie sú len brúsené „kamienky a sklíčka“ a ozdobné produkty z krystalínu. Brúsené kryštály sa stávajú súčasťou množstva iných produktov. Od šperkov cez fľaše najlepšieho šampanského až po reflektory najväčších limuzín značky Mercedes.

Menej nápadné centrum

Pravda, nie sú to len rakúske značky, ktoré z malých a stredných podnikov na domácej pôde vyrástli na globálnych hráčov. Z Viedne, no aj z ďalších miest v krajine riadia regionálny biznis nielen tamojšie priemyselné či obchodné alebo finančné skupiny. Ako azda menej nápadné, ale funkčné centrum fungujú rakúske riaditeľstvá prinajmenej na úrovni strednej a východnej Európy aj v riadení biznisu nadnárodných skupín. Bankové zoskupenia sú iba jeden z príkladov, a to tak rakúske, ako aj tie, ktoré majú pôvodne či po fúziách a akvizíciách materské skupiny z iných štátov. No nielen to. Pomerne známi sú aj silní obchodníci s autami alebo regionálne obchodné centrály najmä nemeckých automobilových skupín Volkswagen, Daimler či BMW. Jedna z najznámejších je veľký predajca značiek skupiny Volkswagen – Porsche Holding. Cez ňu je táto automobilová skupina k Rakúsku pripojená veľmi pevne – legendárny bývalý šéf a súčasný predseda dozornej rady VW Ferdinand Piëch je totiž rodený Viedenčan a hrdý obyvateľ Salzburgu.

Aj slovenský priemysel pozná nemálo priemyselných skupín, a to zďaleka nielen rakúskych, ako investorov, ktorých manažéri prichádzali najmä z Viedne. Typický príklad sú rôzne drevospracujúce firmy. Napríklad pôvodný zahraničný akcionár ružomberských papierní, do ktorých juhoafrický koncern Mondi vstúpil cez rakúsku firmu Neusiedler. Viacero skupín však na Slovensku stále pôsobí. Či drevárska Doka Industrie, strojársky Wertheim alebo majiteľ jedného z dvoch posledných slovenských cukrovarov – Agrana. Príkladov je viac.

Známe mená od susedov

Vitálne odnože

Z Rakúska sa na Slovensko dostalo aj nemálo sofistikovaných projektov, ktoré priniesli technologické firmy z najrôznejších krajín. Takú spoluprácu mala pred pár rokmi napríklad menšia, ale silná vývojová časť slovenského firemného centra IBM.

Niekoho môže prekvapiť, že jeden z najzaujímavejších projektov v slovenskom softvérovom vývoji, ktorý priniesol nemecký koncern Siemens, má pôvod v Rakúsku. Už vyše desaťročia vyvíja priemyselný soft vér v Bratislave, Žiline a v Košiciach špecializovaná divízia Corporate Technology Development Center. Prišla v rámci projektu interného softvérového vývojového centra stredoeurópskej centrály Siemens PSE. Začínali s menším počtom programátorov pracovať na menej rozsiahlych koncernových projektoch. Keď však postupne dokázali riešiť čoraz komplikovanejšie zadania, koncern svoje slovenské softvérové sredisko postupne rozširoval. Hoci pôvodný rakúsky projekt sa už skončil, vývojové pracovisko s niekoľkými stovkami vývojárov ostalo a je také silné, že sa stalo ako samostatná jednotka súčasťou slovenskej pobočky Siemensu. Gro kompetencií slovenského pracoviska je vo vývoji zobrazovacieho softvéru pre medicínske diagnostické prístroje z nemeckého koncernu. V jeho produkcii sú už slovenskí vývojári tak ďaleko, že nielen na základe zadaní divízie medicínskej techniky programujú softvér, ale spolu s odborníkmi z lekárskej vedy definujú budúcu podobu jednotlivých produktov.

Na tanieri a v šálke

Vynechať pri silných rakúskych značkách jedlo a pitie sa naozaj nepatrí. Lebo v tejto oblasti má Rakúsko firmy, ktoré po Európe pozná takmer každý, bez ohľadu na vzťah k biznisu. So známosťou z rakúskych reklám prišiel v polovici 90. rokov aj na Slovensko rakúsky potravinársky reťazec Billa, ktorý sa neskôr stal jednou zo značiek nemeckého holdingu Rewe. Ten má v Rakúsku aj inú stopu...

Máločo sa radí k Rakúsku a špeciálne k Viedni tak silno ako káva. Rakúsku metropolu symbolizujú kaviarne. Má dokonca vlastnú kávovú špecialitu – aj keď ako viedenskú kávu si túto obľúbenú lahôdku vo Viedni neobjednáte. Viedenčania ju totiž volajú Wiener melange a vznikla tak, že pôvodne z Turecka dovezená káva sa zdala mešťanom horká, a tak ju kaviarnici prakticky zjemnili šľahačkou a medom.

Firiem spätých s voňavým hnedým životabudičom prišlo z Rakúska na Slovensko hneď niekoľko. Zrejme najznámejšia je Julius Meinl, ktorá mala dokonca nejaký čas v Bratislave baliareň. Priam ikonická viedenská podnikateľská rodina založila pred vyše pol druha storočím firemné zoskupenie, ktoré kávu preslávilo po celom svete. Aj keď paradoxne, jej rakúske kaviarne a lahôdkárne pred časom sčasti prebrala už známa nemecká Rewe. No rodina má aj iný biznis – známa je z neho investičná banka s rodinným menom, ktoré nejaký čas figurovalo aj v slovenskom bankovom sektore.

Rakúsko však tak či tak kaviarenskú kultúru exportuje. Pravidelným konzumentom kávy za posledné roky nepochybne neunikli aspoň niektoré kaviarne reťazca Coffeeshop Company. Za pätnásť rokov svojej existencie získal 290 kaviarní na štyroch kontinentoch. Rodinná firma funguje ako franšízová značka. Blízka je aj slovenským kávičkárom, so štvrť stovkou kaviarní má totiž Slovensko štvrtú najväčšiu sieť Coffeeshop Company na svete. Len o čosi menšiu, než je materská rakúska.

Aj keď neskôr s pomerne spletitými osudmi, z Rakúska prišla na Slovensko aj kaviarenská značka Coffee&Co. Pôvodne ako sesterský brand Pizza Hut – a jeden z priekopníkov „kávy so sebou“.

Milovníkom kávy zo všetkých krajín, a to nielen v kaviarňach, ale aj v tisíckach kuchýň či zasadačiek, je známa ešte jedna rakúska značka. Maresi je dokonca jednou z úplne najznámejších rakúskych značiek. Založili ju v Štajersku výrobcovia kondenzovaného mlieka do kávy a značka sa hrdí priamo alpskou bielou surovinou. Firma má centrálu vo Viedni a tam má pôvod aj názov, ktorý spolu s obrázkom blonďavého alpského dievčatka na typickej sklenej fľaške pre mnoho ľudí nerozlučne patrí k šálke kávy. Zakladatelia značky vymýšľali meno v jednej viedenskej vinárni. Jeden z nich vraj vyhlásil, že potrebuje taký symbolický rakúsky názov, že to musí byť priamo Mária Terézia. „No my Viedenčania ju voláme Maresi,“ zvolal jeden z jeho spoločníkov – a značka bola na svete.

Partner projektu TREND Focus Rakúsko 2014:

Známe mená od susedov

volksvagen.sk    mysmeseat.sk    audi.sk