Aj keď spotreba zmrzliny z roka na rok rastie, na mape európskych výrobcov mrazených krémov sa Slovensko krčí ako trpaslík. Násobne vyššiu produkciu majú aj oveľa menšie štáty, ako je Litva či Estónsko.
Sieť stredných škôl zredla. Dochádzanie je čoraz ťažšie
Hlavná európska zmrzlinová veľmoc je Nemecko. Vlani sa tu vyšľahalo a zmrazilo 634 miliónov litrov sladkej pochúťky. Druhou najrozšírenejšou je s 553 miliónmi litrov talianska zmrzlina, nasleduje tá made in France. A práve Francúzsko je najčulejším exportérom zmrzliny, vlani jej vyviezlo 55-tisíc ton, čo je štvrtina objemu celej Európskej únie. Väčšina vývozu úniovej produkcie v roku 2019 smerovala do Spojeného kráľovstva, ktoré tak malo v kategórii zmrzliny silne zápornú obchodnú bilanciu. Tú má aj Slovensko. Vlaňajší dovoz zmrzliny presiahol 30 miliónov eur, zatiaľ čo vývoz predstavoval len 1,2 milióna eur. Na porovnanie, susedné Poľsko v rovnakom období predalo v zahraničí zmrzlinu za 180 miliónov eur, Česko za 41 miliónov.
V čom je problém? „Máme v ponuke aj slovenské zmrzliny od Zvolenskej mliekarne. Žiaľ, viac slovenských producentov u nás nemáme, je ich na Slovensku ako šafranu. Malí producenti zase nedokážu pokryť naše kapacity,“ vysvetľuje hovorkyňa spoločnosti Billa Kvetoslava Kirchnerová. A tak zatiaľ čo v Kauflande či CBA sa dá slovenská zmrzlina zohnať, napríklad v mraziacich boxoch Lidla by ste ju hľadali márne.
V kempoch je už opäť plno. Na lokalite až tak nezáleží
A ako je to s dopytom? „Predaj zmrzliny má dlhodobo stúpajúci charakter a oproti minulému roku sme zaznamenali nárast o šesť percent,“ uviedla hovorkyňa Kauflandu Lucia Langová. Predané množstvo priamoúmerne závisí od množstva slnečných a teplých dní v roku, sezóna zvyčajne trvá od apríla do októbra. Podľa K. Kirchnerovej však tento rok úvod sezóny pokazila pandémia koronavírusu.