Netreba byť pamätník, aby si človek vybavil podobnú situáciu. Tesne pred krízou spred siedmich rokov riešili podniky rovnaké problémy. Nejde o strašenie ďalšou krízou. Tá určite príde. Ostáva dúfať, že slovenskí manažéri na ňu budú lepšie pripravení, ako to bolo v prípade tej prvej. Jej nástup reálne preskúšal schopnosti firiem prežiť v turbulentnom období a dal miestnym šéfom fabrík cenné skúsenosti. Lenže ako sa hovorí, skúsenosť je neprenosná.

Aktuálne zažíva Slovensko pozitívne obdobie a miestami má človek pocit, že ľudia stojaci na čele firiem a tí, ktorí sedia vo vláde, veľmi rýchlo zabudli, ako ľahko sa môže situácia zmeniť. V ťažkých časoch sa totiž vždy naplno ukážu dôsledky chýbajúcich zmien a reforiem. Pred siedmimi rokmi si určite viacero ľudí hovorilo, čo by bolo dobré zmeniť, aby krízu ľahšie zvládli. Teraz je po kríze, no toľko potrebné zmeny sú stále v nedohľadne. Ukážkou je aktuálny nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. Prečo sa napriek siedmim rokom od krízy projekt duálneho vzdelávania rozbehol až uplynulý rok a aj to v značne oklieštenej podobe.

Samozrejme, je na mieste námietka, že zobudiť sa mal hlavne štát. Lenže je aj úlohou firiem aktívnejšie bojovať za zmeny, ktoré sú pre ich budúcnosť existenčné. Ak chcú mať podniky v budúcnosti dostatok kapacít na získavanie zákaziek v oblasti vývoja, ktorý sem postupne bude z centrál koncernov prúdiť, budú potrebovať šikovných absolventov technických vysokých škôl s praxou.

Až na výnimky v podobe aktivít zväzu automobilového priemyslu však firmy vôbec netlačia na vysoké školy, aby sa otvorili spolupráci a zaviedli povinnú stáž. Navyše existujúce stáže šikovných študentov skôr ubíjajú, ako by ich mohli motivovať. Bez možnosti dostať sa do kontaktu s reálnym vývojom ich bude ťažké presvedčiť, aby po doštudovaní zostali na Slovensku a neodišli do Nemecka.

Užívajme si teda dobré časy, pokým trvajú. No myslime aj na to, že sa raz skončia a potom bude neskoro pýtať sa, prečo sme neurobili to alebo ono. Kým prídu turbulencie, treba pochváliť firmy, ktoré si to zaslúžia. TREND tak každoročne robí prostredníctvom ocenenia Firma roka.

Na prvom mieste v tomto roku je stálica Eset, ktorá si ocenenie odnáša po štvrtýkrát. Vlaňajší víťaz, prepravná spoločnosť Bring Trucking zo Žiaru nad Hronom, skončil na druhom mieste. Dopyt po prepravných službách v Európe rastie, brzdou pre firmu je však nedostatok vodičov. Tretie miesto patrí taktiež prepravcovi, tentoraz na koľajniciach, Railtransport International. Firma ťaží zo spolupráce so Slovnaftom a jeho maďarskou matkou MOL.

Vo finančnom sektore obhájila Slovenská sporiteľa vlaňajšie prvenstvo, keďže banke sa darí udržiavať klientov hlavne v úveroch. Prvé miesto medzi poisťovňami si medzi sebou rozdelili ČSOB Poisťovňa a Poisťovňa Slovenskej sporiteľne. Obe držia na uzde prevádzkové náklady a darí sa im aj na stagnujúcom poistnom trhu dobre rásť.