Spomína, ako vtedy chodili s kolegami na obed. Kým si konečne niekde sadli, obehli niekoľko reštaurácií, lebo vždy sa niekomu niečo z jedálneho lístka nepozdávalo.
„Chytal som sa za hlavu, že mi to robia naschvál. Napadlo mi, že keby boli ponuky reštaurácií na webe, mohli by sme si to tam dopredu pozrieť,“ spomína P. Paška. Nakoniec nevydržal, dal výpoveď a pustil sa do portálu Obedovat.sk. Do projektu pribral spolužiaka Zdenka Hoscheka, s ktorým neskôr založili dnes najväčší slovenský zľavový portál ZľavaDňa.sk. Z dvojice podnikateľov je to väčšinou Peter, kto prichádza s nápadmi na nové projekty.
Venujete sa inováciám v prostredí webu. Neznie to protirečivo? Neplatí, že čokoľvek vymyslíte, už na webe existuje?
Podľa mňa nie. Web sa rýchlo rozvíja a neustále pribúdajú nové možnosti, ako možno aj existujúce služby robiť lepšie, efektívnejšie, rýchlejšie či jednoduchšie pre používateľa.
Čo rozhoduje, že jedna inovácia sa ujme a druhá nie?
Po prvé, či váš projekt dodáva hodnotu pre používateľa. Napríklad pri Obedovať.sk to bolo denné menu. A po druhé, či ste schopní s projektom rásť, dostať ho medzi širokú masu ľudí.
Nie je ten, čo začne nejaký nápad rozvíjať pred vami, vo výhode?
Aj Obedovať.sk mal od začiatku konkurenciu, portál Menu.sk. Ten sa však zameriaval na vyšší segment reštaurácií. Denné menučká boli preň okrajová vec, mala ich tak jedna šestina „ich“ reštaurácií. My sme s Obedovať.sk išli po menučkách od začiatku. Videli sme v tom hodnotu pre používateľa, lebo denné menu je niečo, čo ľudia potrebujú zisťovať každý deň. Vďaka tomu sme konkurenciu v návštevnosti celkom rýchlo prevalcovali.
Vo svojom ďalšom projekte ZľavaDňa.sk ste mali oproti sebe omnoho silnejšiu globálnu konkurenciu.
Ani nie. Našou výhodou bolo, že sme niektoré online projekty komunikovali s našimi partnermi osobne. Ani silní globálni onlinoví hráči nemusia uspieť, ak nevedia robiť lokálny biznis. Na druhej strane, je otázkou času, aj keď možno až v rádoch desiatok rokov, keď sa to transformuje. Že už ani lokálny biznis nebude potrebné robiť osobne.
Odkiaľ okrem reálneho života čerpáte inšpiráciu pre svoje nové projekty?
Veľa sa vzdelávam. Celkom slušne ovládam trendy, princípy. A je v tom aj intuícia. To sa potom samo pospája.
Čo študujete? Teóriu alebo praktické skúsenosti úspešných podnikateľov?
Študujem veľa a je to veľmi rôznorodé, od životopisov známych ľudí, ako sú Steve Jobs alebo Walt Disney, až po analýzy úspešných firiem. Toto mi pomáha odfiltrovať smery uvažovania, ktoré sú slepé. Kedysi som generoval nápady na všetky svetové strany, ale keď som začal študovať, tak som záber výrazne zúžil.
Zlepšovať existujúce alebo rozbiehať niečo celkom nové – čo je podľa vás hodnotnejšie?
Máte už predplatné?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň