Keby slovenská vláda hospodárila rozumnejšie, mohla byť situácia vo verejných financiách dnes lepšia. Míňať efektívne a na zmysluplné projekty, to je posolstvo, ktoré akejkoľvek vláde aj z tohto týždenníka adresujú ekonómovia, manažéri či novinári. Politici by mali dovidieť ďalej ako na vlastné účty a účty spriaznených duší, znie zlaté pravidlo úspešného manažovania štátu. No apel na prezieravosť by sa nemal obmedziť iba na výzvy určené politikom.
Pre nikoho nie je ťažké vyzývať na uctievanie zdravého rozumu, ak mu to prináša okamžitý osoh. Ťažšie je zachovať konzistentnosť, keď je to opačne. Slovenskí predajcovia po rokoch zažívajú, aké to je, keď u nich spotrebitelia míňajú menej. Hoci celkové výdavky domácností sa zásadne neznížili, domáci maloobchodný predaj patrí medzi odvetvia, ktoré si to odniesli viac ako iné. Rast miezd je zanedbateľný, bývanie a energie nezanedbateľne zdraželi a mnohé veci je výhodné nakupovať v zahraničí. Šokujúce by tak bolo, keby sa domáci maloobchodný predaj neprepadol.
Autori a podporovatelia kampane, ktorá má spotrebiteľov nabádať, aby nákupmi bojovali proti kríze, sa tiež odvolávajú na zdravý rozum. Ak ľudia prepadnú negatívnym správam, začnú panicky sporiť, uškodia firmám, ekonomike a tak aj sebe, hovoria. Hoci majú pripravenú sofistikovanú interpretáciu myšlienok komunikovaných v spotoch, tie hovoria hlavne jedno: Spotrebitelia, míňajte!
Čísla o celkových výdavkoch, úsporách a vývoji miezd popierajú, že by obyvatelia prepadli panickému šetreniu. Naďalej míňajú približne toľko, koľko si môžu dovoliť. Ak by spotrebu zvyšovali, išlo by to na úkor doteraz naakumulovaných zdrojov. Premieňať úspory na spotrebu v čase neistoty by možno zlepšilo náladu obchodníkov či výrobcov a dovozcov. Na malo by ďaleko od zdravého rozumu.
Míňať efektívne a na zmysluplné projekty, to je aj základné pravidlo úspešného manažovania rodinných financií. Niekedy to znamená nenakupovať, inokedy nakupovať v zahraničí. S tým sa nedá nič robiť. Presviedčať spotrebiteľov, že ak sa vzdajú úspor v prospech obchodníkov, pomôžu systému, je ilúzia. A hazard s krehkou dôverou spotrebiteľov. Napriek tomu, že výmena úspor za spotrebu by na istý čas pomohla všetkým, predajcom, reklamným agentúram či médiám. No nateraz to vyzerá tak, že správanie spotrebiteľov je dostatočne rozumné. Určite rozumnejšie ako správanie politikov.
18 – 19, 36
František Múčka