Otvorená myseľ CEO Jaroslava Kubaľu a zanietenosť zamestnancov sa odrážajú na spokojnosti hostí hotelovej skupiny Premium Star Hotels (PSH). Dobrou správou je, že moderný apartmán v správe PSH môžete aktuálne aj vlastniť.
Vaša kariéra v Premium Star Hotels sa začala v roku 2018. Od roku 2021 manažujete nielen hotely na Slovensku, ale aj v Chorvátsku. Čím je pre vás hospitality segment zaujímavý?
V roku 2018 som v PSH začal na pozícii Area Operations Head, kde som mal na starosti všetky slovenské entity – teda Hotel Sliezsky dom a Salamandra rezort, kam spadá Hotel Salamandra, lyžiarske stredisko a postupne aj Chalet Salamandra. Hotely v Chorvátsku k PSH patrili už vtedy, no počas pandémie sme reflektovali na situáciu, kedy bolo potrebné zmeniť niektoré procesy a prirodzeným postupom som sa stal CEO celej skupiny.
To si muselo vyžadovať veľkú dávku energie, aby ste dokázali riadiť množstvo ľudí na rôznych pozíciách v rámci hotelov.
Áno, no je to moja životná cesta. Od vysokej školy som sa venoval hospitality segmentu. To je to, čo ma baví a napĺňa. Považujem to za akési moje poslanie. Riadim 250 až 300 ľudí, v závislosti od obdobia roka, keďže v Chorvátsku je to aj o sezónnosti.
V Chorvátsku spravujete Hotel Trakošćan. Ten neleží v prímorských lokalitách. Čím je pre PSH zaujímavý? Pre akú cieľovú skupinu je určený?
Je to výnimočný hotel v krásnej prírode, v dobrej dostupnosti zo Záhrebu, ale aj z Grazu. Samotná lokalita hotela je obľúbená, niečím mi pripomína Hotel Salamandra pri Banskej Štiavnici. Neďaleko je historický zámok, ktorý je jedným z najnavštevovanejších v Chorvátsku. Priamo pri zámku je jazero, ktoré má obvod šesť kilometrov. Takže lokalita má čo ponúknuť.
Čo majú hotely vo vašom portfóliu spoločné? Čím musia byť pre spoločnosť atraktívne, aby ste o ne prejavili záujem?
Hotel musí zapadnúť do nášho konceptu a musíme mať z neho dobrý pocit. Výnimočná lokalita hotela napovie, či má do budúcna potenciál. Samozrejme, musí to mať i ekonomické racio. Všetky naše hotely spája krásna príroda, uprostred ktorej ležia. Hotel Sliezsky dom je vysoko v horách, je to najvyššie položený štvorhviezdičkový hotel na Slovensku. Hotel a Chalet Salamandra sú v Štiavnických vrchoch, Hotel Trakoščan v malebnej oblasti Zagorje a apartmány Zelena Punta na chorvátskom ostrove Ugljan s borovicovými hájmi.
Hovoríte o výnimočnej lokalite hotelov, no pre mňa ako hosťa je dôležitý aj prístup personálu, ktorý sa stará o komfort počas môjho pobytu. Čo podľa vás musia zamestnanci spĺňať, aby pomáhali v napĺňaní vašich cieľov?
To je náročná téma. Pravdou je, že pandémia nášmu segmentu nepomohla. Boli sme obmedzovaní a veľký odliv ľudí spôsobil, že dnes sa už k hotelierstvu nechcú vrátiť, pretože zažili veľkú neistotu. My sme zamestnancov neprepúšťali, a tak sme nemuseli po najhoršom období hľadať nových. Naše nároky na zamestnancov na Slovensku i v Chorvátsku sú o tom, aby prácu mali radi. Lebo to cíti aj hosť, ktorý ide do hotela hlavne za atmosférou. Ja hovorím, že môžete mať zlaté kľučky a najnovší nábytok, ale pokiaľ tam nie je srdce spokojných zamestnancov, tak želaný výsledok nedosiahnete.
Čo okrem spomínaných faktorov ovplyvňuje úspešnosť hotela?
Služba pre hosťa musí byť komplexná. Dôležitý je prvý dojem, už od procesu rezervácie pobytu a prístupu recepčných. Vôňa a čistota izby, gastronómia. Je to množstvo vecí, ktoré musia do seba zapadať. Potom hosť dokáže prepáčiť, ak sa niečo nepodarí na sto percent.
Mnohokrát vnímam, že hotely sa profilujú ako „baby-friendly“ alebo čoraz viac vznikajú hotely len pre dospelých. Snažíte sa aj vy o takúto selekciu klientely?
Iní hostia chodia do Hotela Salamandra a iní navštevujú Sliezsky dom. Salamandra je určite viac „baby friendly“, čo vyplýva už zo samotnej lokality, ale aj z charakteru produktu. Keďže je to o rodinách s deťmi, pracujeme na tom, aby už priamo v niektorých izbách bol mini detský kútik s dizajnovými hračkami a teepee stanom. Snažíme sa robiť pobyt atraktívny aj animačným programom. Máme maskota Huga, ktorého dostávame i do online prostredia, aby ho deti poznali, aby ich napríklad pozval do Salamandry na prázdniny. Sliezsky dom je viac orientovaný na športovo založených ľudí, ktorí hľadajú adrenalín alebo únik do hôr z hluku miest.
Čo sa týka postavenia hotelov, zameriavate sa na na bonitnejšiu klientelu?
Áno, sme skôr pre bonitnejších klientov. Nepredávame pobyty lacno, keďže chceme zachovať kvalitu služieb. Do cien musíme počítať aj vplyv okolností, drahých energií, drahých vstupov, vysokých nákladov na suroviny a zamestnancov. No zároveň si stojíme za tým, že za cenou je kvalita. Pobyty u nás si môžu dovoliť ľudia zo strednej vyššej triedy a myslím, že takto sme to nastavili správne.
V čom je klientela v Chorvátsku iná oproti klientele vašich hotelov na Slovensku?
Hotel Trakoščan sa zameraním mení počas roka. Z veľkej časti je to kongresový hotel, sú však obdobia, kedy ho hostia vyhľadávajú na oddych. V lete je do veľkej miery tranzitný. Zastavujú sa tam ľudia, ktorí cestujú k moru a urobia si dve noci prestávku. Tento rok hotel výrazne meníme, bude mať novú reštauráciu, lobby bar aj recepciu. A budúci rok dokončíme wellness a začneme stavať exteriérový bazén. Chceme z Trakoščanu spraviť rezortný produkt, kde ľudia budú tráviť i celé dovolenky.
Projekt Zelena Punta je pomerne odlišný koncept. Tam začínate predávať asi 120 zrekonštruovaných apartmánov. Prečo by mali byť tieto apartmány lákavé na kúpu?
Je to rezort zo 70. rokov. Vtedy zažil najväčšiu slávu a chodili tam ľudia zo širokého okolia za zábavou. Apartmány prešli niekoľkokrát úpravou, no my sme ich tentokrát zrekonštruovali od základov. Ponechali sme im však pôvodný ráz, keďže komplex leží v jednej z najvzácnejších chorvátskych lokalít, kde sa nemôže stavať hocičo. Takže sme veľmi radi, že sa nám to podarilo dostať do súčasnej podoby. Dnes má komplex apartmánov atmosféru holiday village, ako to bolo v minulosti. Je blízko pri mori a zároveň má človek pocit čistého rezortu s príjemnými službami.
Čo bude okrem apartmánov v rámci rezortu?
Staviame tam aj beach club. Bude v štýle luxusných plážových klubov, ako ich poznáme z gréckeho ostrova Mykonos alebo zo španielskej Marbelly. Je tam veľký potenciál, keďže je to istým spôsobom tranzitná oblasť. Mnoho ľudí chodí na jachty a práve tu sa môžu zastaviť a užiť si iný druh zážitku. Celý rezort bude bez pohybu áut. V rezorte Zelena Punta budú športoviská a vysoká úroveň gastronómie. V lokalite postavíme samostatný vodný svet pre deti. Všetko je to otázkou približne šiestich rokov. Celkovo si myslím, že Chorvátsko zažíva takú zmenu vo vnímaní, že nemusí byť nevyhnutne lacné, ale už ponúka aj kvalitné, a preto i drahšie produkty. Táto krajina bude veľmi atraktívna aj do budúcna.
Kto je cieľovou skupinou na kúpu týchto apartmánov?
Celú kampaň staviame na tom, aby ľudia chceli zažiť Chorvátsko a kúpiť si tu svoju druhú nehnuteľnosť. S budúcimi majiteľmi apartmánov sa budeme deliť o výnos z prenájmu. Majiteľ apartmánu príde na dovolenku na pár týždňov a vo zvyšnom čase sa staráme o nehnuteľnosť po každej stránke my.
Koľko percent z tržieb teda pôjde majiteľovi apartmánu?
Šesťdesiat percent dostane majiteľ apartmánu a štyridsať ostane pre operátora. Je to férová ponuka. Navyše ceny nehnuteľností v Chorvátsku ešte len začnú rásť a takéto lokality budú len a len drahšie. Na ostrov Ugljan sa človek dostane pomerne rýchlo a jednoducho. V Zadare ste z Viedne letecky za 50 minút a trajekt na ostrov chodí v lete každú polhodinu.
Ceny, ktoré máte zverejnené, sa pohybujú v podobných reláciách, ako keby človek kupoval dvojizbový apartmán v cene jednoizbového bytu povedzme v Ružinove.
Dvojizbový apartmán máme v ponuke už od zhruba 190-tisíc eur. Výhodou je, že apartmán predávame kompletne zariadený a klient si prinesie len svoju zubnú kefku. Je tam hotelová kozmetika, uteráky, úplne všetko. Okrem toho, na Slovensku máme pomyselný strop cien. V Chorvátsku je tento stav len pred nami, čiže dnes apartmán kúpite a o pár rokov pri predaji na ňom môžete slušne zarobiť. Navyše Premium Star Hotels je súčasťou skupiny Across, ktorá na trhu pôsobí už dvadsať rokov. Má teda množstvo skúseností s riadením a správou investičných projektov.
- Jaroslav Kubaľa
Po vyštudovaní Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici začal svoju kariéru na pozícii marketingového manažéra vo Vysokých Tatrách. Počas piatich rokov si prešiel viacerými pozíciami - až po zástupcu riaditeľa hotela. Počas tohto obdobia úspešne ukončil doktorát v oblasti rozvoja ľudských zdrojov v sektore cestovného ruchu. V roku 2016 nastúpil na pozíciu hotelového riaditeľa do 4* hotela FIS v Jasnej. Od roku 2018 je súčasťou Premium Star Hotels, kde v súčasnosti pôsobí ako podpredseda predstavenstva a CEO celej hotelovej skupiny.