Tam sa však drží doposiaľ, keďže kríza ho najprv zrazila prudko dole a neskôr spomalila jeho rast. Ten vlaňajší mierne presiahol päť percent. Bolo ho vidieť hlavne ku koncu minulého roka. Ako upozorňuje Národná banka Slovenska, môže ísť aj o dôsledok zníženia garantovanej miery zhodnotenia. Tento názor podporuje okrem iného aj fakt, že rástlo hlavne klasické kapitálové životné poistenie, a to o viac ako sedem percent. Len na tento druh poistenia sa totiž garantované úroky vzťahujú, investičné poistenie sa v plnej miere odvíja od vývoja podkladového fondu a investičné riziko znáša klient, nie poisťovňa.
Od januára 2014 je maximálne možné garantované zhodnotenie 1,9 percenta oproti vlaňajším 2,5 percenta. Na túto zmenu masívnou kampaňou upozorňovala predovšetkým Metlife Amslico, tretia najväčšia poisťovňa na Slovensku. No jej predpis sa nakoniec za vlaňajšok takmer nepohol, v raste ho predbehli obaja jeho väčší súperi – Allianz i Kooperativa. V začiatkoch životného poistenia však boli garancie i štvor- a viacpercentné, čo pre poisťovne znamená v súčasnej dobe nulových úrokov a pomalého rastu ďalšiu záťaž: musia hľadať zdroje, ako záväzky voči klientom splniť. Trhová jednotka Allianz na to vytvorila už v roku 2012 masívnu rezervu v objeme vyše 68 miliónov eur, vlani k nej pribudlo ďalších 33 miliónov eur. Väčšinu poisťovní tento krok ešte len čaká, najviac ho však potrebujú hlavne dlhšie fungujúce poisťovne, ktoré majú veľkú časť zmlúv z čias vysokých úrokov. Len počas vlaňajška im priemerný výnos z dlhopisov klesol o pol percentného bodu. Podľa údajov NBS až štvrtina životných poisťovní musí svoje garantované úrokové miery dotovať. Na trhu totiž v čase ich poskytovania nejestvovali finančné nástroje, ktoré by vedeli štvorpercentné či vyššie úroky zabezpečiť na tridsať či viac rokov dopredu. Pokles úrokov ako jednorazový motor rastu tiež môže značiť, že bez podobnej novej motivácie bude vývoj v roku 2014 pomalší než vlani.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?