Napriek pretrvávajúcej čipovej kríze či negatívnym vplyvom vojnového konfliktu nezápasia všetky európske automobilky s problémami na výrobných linkách rovnako. Potvrdilo sa, že značky, ktoré sa rozhodli zásadnejšie zmeniť svoju obchodnú stratégiu a pripravili sa na možné zmeny trhu čo najskôr po vypuknutí pandémie, dnes zo svojich rozhodnutí profitujú. Automobilový priemysel bol dlhé roky pomerne strnulým segmentom s overenými dodávateľmi, so spoľahlivým dopytom a znudený ľahkými ziskmi.

Po bezprecedentných zmenách na trhu, ktoré sa ešte stále neskončili, je zrejmé, že efektívnejšia výroba, prispôsobenie ponuky modelov reálnym potrebám ľudí a zvládnutá logistika v dodávkach čipov rozhodli o úspešných firmách. Sú to podniky, ktoré ich materské koncerny a skupiny dostatočne zásobujú čipmi, hľadajú im nové odbytiská a nenútia ich do nežiadaných prerušení.

Na slovenskom trhu so štyrmi automobilkami, kde sa na obyvateľa vyrába najviac vozidiel na svete, sú podobné rozdiely čoraz viditeľnejšie. A to najmä po vlaňajšku, ktorý opäť zobudil dopyt zákazníkov a výrobcom dal šancu znovu sa rozbehnúť.

Bez výpadkov

Vzhľadom na časté prerušenia výroby v minulom, ale i súčasnom roku nič nenasvedčuje tomu, že by tunajšie výrobné závody mali situáciu pod kontrolou.

Výnimkou je žilinská Kia. Doteraz jediná európska fabrika juhokórejskej automobilovej skupiny nezaznamenala takmer žiadne výpadky výrobných liniek. Čipová kríza akoby sa jej ani netýkala, čo potvrdzuje jej dôležitosť v materskej skupine.

Pre juhokórejské vedenie je prioritou udržiavať svoju európsku divíziu v neustálom chode a pod minimálnym tlakom. Podnik -zaznamenal len niekoľkodňový výpadok, ktorý sa však netýkal nedostatku čipov.

Žilinská Kia stihla v ostatných dvoch rokoch investovať zhruba 80 miliónov eur do novej motorárne, uviedla ďalšiu generáciu najpredávanejšieho modelu Sportage a podľa najnovších informácií vlani dokonca výrazne zlepšila svoje hospodárenie.

Hoci s oznamovaním oficiálnych hospodárskych výsledkov si tunajšie automobilky dávajú každoročne načas, z výsledkov zverejnených v auditovanej výročnej správe materskej skupiny Kia Corporation možno vyčítať, že vlani sa žilinskej fabrike darilo.

Dvojnásobný rast zisku

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa