Atmosférou výstaviska rezonujú dozvuky správy, že európsku divíziu Opel/Vauxhall od General Motors prevzal koncern PSA. Skvele načasovaná správa je o to ohromujúcejšia, že ešte v roku 2013 sa tento francúzsky koncern sotva držal nad vodou a postavil sa na nohy až s čínskou finančnou injekciou.

Nezávislý automobilový expert Ján Lešinský význam akvizície hodnotí nasledovne: „PSA získal do svojho portfólia húževnatého a technicky zdatného spojenca. S jeho pomocou si udrží odstup od japonských výrobcov v Európe a ako dvojka na európskom trhu zníži náskok vedúceho koncernu Volks­wagen.“

Ďalšej satisfakcie sa PSA dočkal, keď medzinárodná jury motoristických novinárov priamo na výstavisku dekorovala Peugeot 3008 titulom Európsky automobil roka 2017 (Car of the Year 2017).


Na ľudovú nôtu

Expresnú exkurziu pomedzi exponátmi začíname premiérami modelov, ktoré zvykneme nazývať aj ľudovými. Neprodukujú síce adrenalín, ale bez nich by boli ulice megapolisov takmer prázdne.


Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Suzuki Swift Zdroj: Jozef Prosnan

Japonská akvizícia vyrábaná v susednom Maďarsku – Suzuki Swift novej generácie – má kratšiu karosériu, ale predĺžený rázvor, priestrannejší interiér a jeho často kritizovaný skromný batožinový priestor získal citeľných 44 litrov navyše.

Na príležitosť pod jeho prednou kapotou čakajú nové motory – prepĺňaný trojvalec 1,0 l (82 kW/112 k) a štvorvalec 1,2 l (66 kW/90 k). Oba figurujú aj ako súčasť hybridného pohonného ústrojenstva SHVS. Má to byť aj náhrada za diesel, ktorý v zostave pohonných jednotiek s príchodom novej generácie končí. Aj nový Swift sa vyrába nielen ako prednokolka, ale aj s pohonom 4 x 4.


Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Seat Ibiza Zdroj: Jozef Prosnan

Do rovnakej sorty patrí nový Seat Ibiza. Tiež sa vydal trendovou cestou skrátenia karosérie, dlhšieho rázvoru a o 63 litrov objemnejšieho kufra. Všetky jeho alternujúce motory sú celohliníkové a prepĺňané – od trojvalca 1,0 
(75 kW/95 k) až po štvorvalec 1,5 l (110 kW/
150 k) na strane benzínových cez vznetové štvorvalce 1,6 l(59 kW/80 k – 85 kW/115 k).

Osobitnú zmienku si pýta ekologický litrový trojvalec (66 kW/90 k) spaľujúci stlačený zemný plyn, čo je v triede malých automobilov precedens. Tvorcovia novej Ibize naordinovali (za príplatok) asistenčný systém pre jazdu v dopravnej zápche, radarový tempomat aj kvalitnejšiu cúvaciu kameru.


Štýlovejší a praktickejší

Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Volkswagen Arteon Zdroj: Jozef Prosnan

Volkswagen Arteon žne prívlastky typu najkrajší či najštýlovejší Volkswagen. S Passatom sa delí o jednu platformu, je však dlhší, širší aj nižší. Rázvorom ho prekonáva až o 50 mm, z čoho profitujú hlavne cestujúci na zadných sedadlách. Interiér rovná sa kópii Passatu vrátane digitálneho prístrojového štítu.

Arteon obsahuje aj najnovší multimediálny systém s 9,2-palcovým skleneným displejom, ktorý rozumie nielen dotykom, ale tiež gestám. Keď Aerton v júli uvedú na trh, bude mať k dispozícii tri benzínové a tri naftové štvorvalce vrátane nového 1,5 TSI (110 kW/150 k) a najvýkonnejšieho 2,0 TSI (206 kW/280 k) s pohonom 4 x 4.


Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Porsche Panamera Sport Turismo Zdroj: Jozef Prosnan

Žiadať od áut výrobcu športových modelov s centrálou v nemeckom Zuffenhausene viac praktickosti by bolo nepatričné. Ak automobilka sama vyšla s iniciatívou, je to v poriadku. Premiérované Porsche Panamera Sport Turismo síce nie je žiadne kombi, ale od sedanu esteticky úspešne odvodený liftback.

Cestujúci s ním získali vzadu namiesto dvoch sedadiel konfiguráciu 2 + 1 (40:20:40), viac miesta nad hlavami a kapacita batožinového priestoru stúpla na 520 litrov (v prípade hybridnej verzie Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo na 425 litrov). Pohonné jednotky liftback preberá od sedanu, pričom najostrejšia verzia Panamera Turbo Sport Turismo dosahuje maximálny výkon 404 kW (550 k).


SUV a crossoverom zelená

Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Subaru XV Zdroj: Jozef Prosnan

Od gruntu nové auto s povedomým vzhľadom, to je nový crossover Subaru XV. Charakterizuje ho nová globálna platforma, znížená silueta, o 70 % vyššia odolnosť skeletu voči krúteniu a dobrá priechodnosť. O tú sa stará 220 mm svetlej výšky a pohon 4 x 4 s rozhraním X-Mode na rôzne druhy podkladu.

Zákazník nemusí riešiť dilemu, pre aký motor sa rozhodnúť. Výsadu poháňať Subaru XV má jedine kompletne modernizovaný plochý štvorvalec 2,0 l (115 kW/156 k) s priamym vstrekovaním benzínu. Spoločnosť mu robí prevodovka Lineartronic so siedmimi virtuálnymi prevodmi.


Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Mitsubishi Eclipse Cross Zdroj: Jozef Prosnan

Mitsubishi Eclipse Cross nie je športiak ako ten, po ktorom zdedil označenie. Patrí do perspektívnej triedy kompaktných crossoverov – konkurent napríklad Nissana Qashqai. Po prvýkrát v interiéri itsubishi registrujeme Head-up displej, infotainment dostal zas obrazovku v podobe plávajúceho tabletu.

Zákazník bude môcť voliť spomedzi dvoch štvorvalcov – novou prepĺňanou tisícpäťstovkou a zdokonaleným turbodieslom 2,2 l DI-D. Kým k prvému prináleží bezstupňová prevodovka, na druhý sa viaže osemstupňový automat. Aj v Eclipse môžete rátať s pohonom štyroch kolies. Začne sa predávať až v roku 2018, dovtedy budeme poznať aj parametre motorov.


Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Volvo XC60 Zdroj: Jozef Prosnan

Nové Volvo XC60 v mnohom pripomína vrcholné XC90, s ktorým zdieľa platformu, no vyznieva športovejšie. Jeho tvorcovia na piedestál postavili bezpečnosť a do tohto rámca zapadá aj asistencia riadenia, ktorá pomáha vyhnúť sa protiidúcemu vozidlu, či Pilot Assist schopný (dočasne) prevziať riadenie.

Zostavu pohonných jednotiek tvoria už známe prepĺňané štvorvalce 2,0 l – benzínové T5 a T6 (187 kW/254 k, resp. 235 kW/320 k) a naftové D4 a D5 (140 kW/190 k, resp. 173 kW/235 k). Nebude chýbať ani hybridná verzia T8 s celkovým systémovým výkonom 299 kW (407 k) a elektromotorom pri zadnej náprave.


Súboj konceptov a koncepcií

Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Rinspeed Oasis Zdroj: Jozef Prosnan

Rinspeed Oasis je malý robotický elektromobil pre dvoch, ktorý má za čelným sklom zabudovaný miniskleník ako náhradu za zeleň, ktorá sa z miest čoskoro definitívne vytratí. Systém natáčania štyroch kolies ho robí nevšedne obratným, pričom dokáže fungovať aj autonómne.

Keď sa vodič rozhodne prevziať nad ním kontrolu, zdvihne sklopený volant. Ním nahradí inteligentnú klávesnicu, ktorou dovtedy riadil na diaľku svoju rovnako inteligentnú domácnosť. V mini aute nechýba televízia, audiosystém Harman Kardon ani internet. Flexibilná zadná partia poslúži rovnako na rodinné nákupy, ako aj na rozvážanie pizze.


Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Audi Q8 Sport Zdroj: Jozef Prosnan

Na najvyššom poschodí hierarchie SUV tróni štúdia Audo Q8 Sport. Okrem impozantného vzhľadu provokuje tiež sloganom „s osemvalcovým výkonom štvorvalcová spotreba“. Vtip je v tom, že ho poháňa zážihový šesťvalec 3,0 l prepĺňaný elektrickým kompresorom a dvoma turbodúchadlami a elektromotor k tomu. Spoločne generujú 350 kW (776 k). Pritom elektrický kompresor napájaný 48-voltovou palubnou sieťou zabezpečuje pohonu doposiaľ pri prepĺňaných motoroch nevídanú reakciu na akcelerátor. Predátor, ktorý roluje na 23″ kolesách s pneumatikami formátu 305/35, dosahuje s plnou 85-litrovou nádržou akčný rádius viac ako 1 190 km a stovku prekoná za 4,7 sekundy.


Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Peugeot Shooting Brake Instinkt Concept Zdroj: Jozef Prosnan

Fascinujúcu aerodynamický Peugeot 
Shooting Brake Instinkt Concept s dvojicou zadných protismerne otváraných dverí má namiesto vonkajších zrkadiel kamery. Kamery sú umiestnené aj v LED svetlách. Ešte zaujímavejší je jeho i-Cockpit, v ktorom síce chýba volant, zato hýri množstvom obrazoviek. Prostredníctvom platformy Internet of Things sa auto kontaktuje s cloudom a inými zariadeniami – napríklad inteligentnými hodinkami vodiča (používateľa) a auto na základe získaných informácií vyhodnocuje aktuálne potreby vodiča a tomu prispôsobuje režim jazdy v réžii autopilota.


Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Hyundai FE Fuel Cell Concept Zdroj: Jozef Prosnan

V posledných rokoch akoby vodík ustupoval kampani batériových elektromobilov. Hyundai FE Fuel Cell Concept však stavia na dlhoročnom vývoji systému palivových článkov – toto je už štvrtá generácia. Nové palivové články sú o 10 percent účinnejšie a o 20 percent ľahšie ako tie používané v už vyrábanom modeli Hyundai ix35 Fuel Cell (predáva sa v 17 krajinách sveta). Pritom štúdia dosahuje akčný rádius na jednu náplň vodíka až 800 kilometrov. Len pripomíname, že jedinou splodinou, ktorú tento systém pohonu zanecháva, je H2O vo forme pary.


Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Mercedes-Benz AMG GT Zdroj: Jozef Prosnan

Nesporne jeden z najemotívnejších ženevských exponátov nesie trojcípu hviezdu. Mercedes-Benz AMG GT Concept svojím zjavom pripomína mačkovitú šelmu tesne pred útokom (takú krásnu a takú nebezpečnú). Akceleračnými schopnosťami (z 0 na 100 km/h za 2,9 s) zasa vyzýva na súboj superšportové modely.

Skrátka – čerešnička na torte k päťdesiatke AMG, partnerskej firmy značky Mercedes-Benz z Affalterbachu. Ak raz dospeje zo štádia štúdie k malosériovej výrobe, bude to vzácny zberateľský artikel. Zatiaľ o ňom prezradili len toľko, že ho poháňa turbom prepĺňaný osemvalec 4,0 l spriahnutý s elektromotorom. Hybrid kompletne generuje maximálny výkon cca 600 kW /816 k a na cestu žmúri denným osvetlením s trojrozmerným efektom.


Stovka za 2,9 sekundy

Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Lamborghini Huracán Performante Zdroj: Jozef Prosnan

Lepšiu reklamu ako rekord na Nurburgringu si kupé Lamborghini Huracán Performante pred premiérou v Ženeve nemohlo urobiť (pokorilo Porsche 918 Spyder). Navštívenka hovorí, že atmosférický desaťvalec 5,2 l (470 kW/


640 k) posiela krútiaci moment cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku na všetky štyri... Výkon pomáha „predať“ Aerodynamica Lamborghini Attiva, čo sú pohyblivé klapky, prispôsobujúce prítlak vzduchu na nápravy (v oblúkoch ho zvyšujú, na rovinkách znižujú). K tomu odľahčený skelet a hmotnosť 1,3 t rozložená na nápravy v pomere 43 : 57. Potom sa dejú sa veci. Stovka za 2,9 sekundy, 200 km/h za 8,9 s a maximálna rýchlosť 325 km/h. Cena 195-tisíc eur.

Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Ferrari 812 Superfast Zdroj: Jozef Prosnan

Ferrari 812 Superfast je najvýkonnejší a najrýchlejší sériovo vyrábaný model z Maranella s motorom vpredu. Slávna talianska automobilka sa ním obdarovala pri príležitosti 70. výročia založenia značky. O superlatívy sa stará hlavne najsilnejší atmosférický dvanásťvalec súčasnos

ti (588 kW/800 k), ktorý poháňa natáčacie zadné kolesá (éra hybridov vo ferrari sa začne až po roku 2019). Parametre? Aj toto ferrari pokorí rýchlosť 100 km/h s pevným štartom za 2,9 sekundy, jeho maximálna rýchlosť však pre zmenu vrcholí až nad hranicou 240 km/h. V poradovníku majú prednosť stáli zákazníci. Cenu automobilka nezverejnila.


Ženevský autosalón: Peugeot utŕžil
 dve satisfakcie


Zdroj: Jozef Prosnan

Sú to dva roky, čo rýdzi superšport Ford GT mal v Ženeve svetovú premiéru, ale až keď teraz opäť zažiaril vo svetlách tamojších reflektorov, máme k dispozícii jeho (už takmer) kompletné rozhodujúce parametre. Tak aby ste vedeli, poháňa ho 3,5-litrový dvakrát prepĺňaný šesťvalec (482 kW/655 k), spriahnutý s dvojspojkovou sedemstupňovou prevodovkou Getrag a tá sprostredkuje prenos krútiaceho momentu na zadné kolesá.

Dosahuje maximálnych 347 km/h a z pokoja na 100 km/h akceleruje za... – neuveríte, ale tento údaj aj po dvoch rokoch stále chýba. Experti tvrdia, že pri hmotnosti necelé 1,4 tony to zvládne bezpečne pod tri sekundy. Cena, to sa podržte – neoficiálnych viac ako 421-tisíc eur.