Na strane druhej – to je tá dobrá správa –, trh s novými osobnými automobilmi v Európe rastie. Vlaňajšok uzavrel s kladným 9,3-percentným saldom a oživenie pokračovalo aj v januári (+6,2 %). Pritom motorom prebudeného dopytu nie je ani tak viera vo svetlé zajtrajšky ako nízka cena pohonných hmôt.
Vyložili karty
Počas našej expresnej exkurzie expozíciami mekky motorizmu – ženevského Palexpa sa najprv pristavujeme pri novinkách z produkcie troch automobiliek, ktoré majú svoje závody lokalizované aj na Slovensku.
VW T-Cross Breeze Zdroj: Jozef Prosnan
Volkswagen priniesol do Ženevy bohatú kolekciu a v rámci nej vari najväčšiu pozornosť púta koncept malého otvoreného crossoveru VW T-Cross Breeze s rázvorom 2 565 mm dlhým a 300-litrovým batožinovým priestorom. Hoci je vyzbrojený 19“ kolesami, pod prednou kapotou sa skrýva kubatúrou skromný prepĺňaný trojvalec 1,0 l (81 kW/110 k), ktorému chutí benzín.
Má naň pripravenú 40-litrovú nádrž, ktorá mu pri priemernej päťlitrovej spotrebe vydrží na 800 kilometrov. Na stovku akceleruje za 10,3 sekundy a dosahuje maximálnych 188 km/h. Ponúka štyri miesta na sedenie a pre prípad nepohody plátennú strechu. Že sa bude vyrábať, netreba pochybovať, veď značke v segmente zastúpenie chýba.
Peugeot Fractal Zdroj: Jozef Prosnan
Štúdia športového kupé-kabrioletu s pevnou sklápacou strechou sa predvádza v stánku automobilky s levom v znaku. Oblo-hranatý Peugeot Fractal v kontrastnom lakovaní má 2 + 2-miestny interiér a dvojica jeho postranných dverí sa otvára proti smeru jazdy.
To, čo digitálne prístroje v interiéri naznačujú (stav nabitia batérií), sprievodné informácie potvrdzujú. Fractalom pohybujú dva elektromotory, každý s výkonom 75 kW (102 k). Akcelerácia na 100 km/h za 6,8 sekundy má svoju informačnú váhu. Ak ju však bude vodič čo i len sporadicky využívať, potom neuveriteľný deklarovaný údaj o dojazde (400 kilometrov) musí brať s poriadnou rezervou.
Zdroj: Jozef Prosnan
O tom, že štúdie sa občas pretavia do sériových modelov, vypovedá Kia Optima Sportwagon. Pred rokom to bol koncept Sportspace, dnes vidíme prvé kombi strednej triedy. V porovnaní so sedanom si zachováva vonkajšie rozmery, ale batožinový priestor v základnom usporiadaní vzrástol o 43 čísiel a dosahuje 528 litrov. Pritom zadné sedadlá delené v pomere 40 : 20 : 40 sa dajú sklopiť aj zo strany kufra.
Pod prednou kapotou budú od začiatku predaja (4. štvrťrok 2016) alternovať štvorvalce 1,7 CRDI (104 kw/141 k), 2,0 l CVVL (120 kW/163 k), ako aj pre verziu Optima Sportswagon GT pripravený agregát T-GDI GT s objemom 2,0 l zatiaľ nešpecifikovaného výkonu.
Kia Optima Sportwagon Zdroj: Jozef Prosnan
Keď na koňoch záleží
Nasledujúce exponáty sa síce nepredávajú ako teplé rožky, zato dopyt po nich až tak nezávisí od konjunkturálnych výkyvov ekonomík ani od aktuálnych cien palív. Skloňujú predovšetkým výkon a s ním občas aj poriadnu porciu luxusu.
Mercedes-Benz C43 AMG Cabrio Zdroj: Jozef Prosnan
V stánku s trojcípou hviezdou v znaku sa po prvýkrát predstavuje kabriolet strednej triedy a prvý dojem umocňuje jeho najvýkonnejšia verzia Mercedes-Benz C43 AMG Cabrio. Už známa silueta v dvojdverovom vyhotovení disponuje elektricky ovládanou plátennou strechou, ktorá sa do kufra spakuje za necelých dvadsať sekúnd (do rýchlosti 50 km/h). Zároveň sa po zložení strechy kufor zredukuje z 360 na 285 litrov.
S dvakrát prepĺňaným trojlitrom (270 kW/367/ k) pod prednou kapotou, spriahnutým so špeciálne upravenou prevodovkou 9G-Tronic a pohonom 4Matic, akceleruje na stovku za 4,8 sekundy, pričom obmedzovač maximálnej rýchlosti úraduje pri 250 km/h.
Automobilka s adresou v Zuffenhausene si zaspomínala na časy, keď sa za pravý športiak považoval výkonom kypiaci model so zadným pohonom a manuálnou prevodovkou. A tak do Ženevy priviezla exemplár špeciálnej série Porsche 911 R.
Karosériu odľahčujú materiály typu horčík, karbón a polykarbonát a napriek tomu že tento športiak má homologizáciu do cestnej premávky, zaobíde sa bez tlmiacich materiálov. Vzadu uložený plochý šesťvalec 4,0 l (368 kW, 500 k) posiela krútiaci moment na zadné kolesá s pneumatikami širokými 305 mm. Z pokoja na stovku zrýchľuje za 3,8 sekundy a ručička jeho rýchlomeru kulminuje na 323 km/h.
Ferrari GTC4 Lusso Zdroj: Jozef Prosnan
Pod novým označením Ferrari GTC4 Lusso (namiesto Ferrari FF) sa predstavuje dvojdverové kupé s pohonom štyroch kolies po modernizácii. Viac agresivity a lepšiu aerodynamiku priniesla prepracovaná zadná partia, pozmenená maska chladiča, iné sú osvetľovacie telesá vpredu aj vzadu. K tomu nová palubná doska a výrobcom akcentovaný multimediálny systém s 10,25“ obrazovkou. Aby bol aj spolujazdec v obraze, dostal do zorného poľa displej so základnými parametrami jazdy. Asi občas obanuje, že nie aj brzdu.
Atmosférický dvanásťvalec 6,3 l sa totiž po kúre posilnil zo 485 kW (660 k) na 508 kW (691 k). A tak stovka padne za 3,4 sekundy (-0,3 s), kým „maximálka“ 335 km/h sa nezmenila.
McLaren 675LT Spider Zdroj: Jozef Prosnan
Výrobca superšportov z Wokingu ukázal svoju najnovšiu akvizíciu – McLaren 675LT Spider so skladacou plátennou strechou. Poháňa ho dvakrát prepĺňaný agregát 3,8 V8 (496 kW/675 kW). V akcelerácii si to rozdáva s tými najlepšími ako rovný s rovnými. Stovku pokorí za 2,9 sekundy, dvesto má na rýchlomere za 8,1 sekundy. Keď pilot podrží plný plyn, rýchlosť sa ustáli na hodnote 326 km/h... ak dovtedy stihol zavrieť strechu. Manipulovať s ňou sa totiž dá len do rýchlosti 30 km/h. Záujem? Smola. Päťstokusová séria sa síce už vyrába, ale je už „rozchytaná“.
Lamborghini Centenario Zdroj: Jozef Prosnan
Storočnica od narodenia Ferruccia Lamborghiniho – zakladateľa rovnomennej značky – nemohla vyvrcholiť inak ako čerešničkou na torte modelov zo Sant‘ Agaty. Špeciál, ktorý tamojšie osadenstvo vyrobí v limitovanej edícii štyridsiatich kusov, využíva technický základ Aventadoru a v jeho konštrukcii má karbón ešte vyššie zastúpenie, čo sa odráža v poklese hmotnosti o 55 kilogramov.
Superšport Lamborghini Centenario využíva pohon štyroch kolies a riadenú nielen prednú, ale aj zadnú nápravu. Zíde sa. Agregát 6,5 l V12 (566 kW, 770 k) je vôbec najvýkonnejší v histórii značky. Šprint z 0 na 100 km/h zvláda za 2,8 sekundy a dosahuje maximálnych 350 km/h.
Koenigsegg Regera Zdroj: Jozef Prosnan
Ide do tuhého
Záver prehľadu sleduje súboj o najrýchlejšie auto planéty. Prvým z dvoch kandidátov je hyperšportový Koenigsegg Regera. Po vlaňajšej štúdii sa v expozícii jagá kompletné auto – presnejšie plug in hybrid – schopné vyraziť do cestnej premávky.
Poháňa ho v strede umiestnený dvakrát prepĺňaný osemvalec 5,0 l spoločne s trojicou elektromotorov (súhrnne 1 119 kW/1 512 k), v tandeme tradičnú prevodovku nahrádza unikátny systém Direct Drive. Cena 1,2 mil. eur. Pritom celú porciu potenciálu prenášajú na vozovku len zadné kolesá, a to excelentne. Posúďte sami. Šprint s pevným štartom na 100 km/h – 2,8 s, 200 km/h – 6,6 s, 300 – 10,9 s. Maximálna rýchlosť 399 km/h. Cena 2,1 mil. eur.
Bugatti Chiron Zdroj: Jozef Prosnan
Downsizingu vybraná spoločnosť neholduje a Bugatti Chiron už vôbec nie. Najnovšia akvizícia slávnej značky a najrýchlejší produkčný automobil planéty rovnako ako jeho predchodca (Veyrov) sedlá agregát 8,0 W16 dopovaný štyrmi turbodúchadlami (1 103 kW/1 500 k, 600 Nm). Hypoteticky takto naakumulovaná sila uvoľnená po zošliapnutí akcelerátora až na podlahu spotrebuje stolitrovú benzínovú nádrž za deväť minút.
Poznáte to prirovnanie – jazdí ako Chiron (legendárny monacký pretekár Louis Chiron)? Tak Bugatti Chiron po štarte vskutku vypáli. Strelka rýchlomeru pretne stovku za 2,5 sekundy, 200 km/h za 6,5 s, 300 za 13,6. Údajne má na maximálnych 435 km/h, ale pre istotu už pri 420 zasahuje obmedzovač. Cena 2,4 mil. eur.
Nerozhodne
V súťaži o najdynamickejšie auto planéty si to v Ženeve rozdali Bugattii Chiron a Koenigsegg Regera. V disciplíne akcelerácia z nuly na 300 km/h s pevným štartom je poradie nasledovné: 1. Regera (10,9 s), 2. Chiron (13,6 s). V maximálnej rýchlosti si poradie vymenili: 1. Chiron (435 km/h), 2. Regera (399 km/h).
Ide na dračku
McLaren 675LT Spider bude vyrobený v päťstokusovej limitovanej sérii. Tí, čo napriek cene takmer 300-tisíc libier si naň robili chúťky a zaváhali, musia sa poobzerať po inej exotike. Je rozpredaný.
Čaká sa na cenu
Superšportová Honda NSX druhej generácie s hybridným pohonom (428 kW/583 k) zvládne stovku za 3 sekundy a prekročí rýchlosť 300 km/h. Cena pre európsky trh ešte nie je známa, ale mala by byť porovnateľná s Audi R8.
Honda NSX Zdroj: Jozef Prosnan
SO ZEROM rozvážne
Elektromobil Italdesign GTZero (355 kW/483 k) má náturu superšportiaka. Dosahuje „maximálku“ obmedzenú na 248 km/h a akčný rádius má 500 km, ale za predpokladu, že nevyužije svoju dynamiku. Niet sa kam ponáhľať, lebo bude treba stáť minimálne 30 minút, kým sa akumulátory opäť nabijú.
Italdesign GTZero Zdroj: Jozef Prosnan