Vlaky sa na Slovensku opäť stali ostro sledovanou témou. Národný dopravca, štátna firma Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), totiž pohrozil, že ak sa nenájdu peniaze na štátne platby za osobné vlaky, výrazne zoškrtá linky. Taký krok by ovplyvnil desaťtisíce cestujúcich, ale aj stovky zamestnancov. Minister financií Igor Matovič obviňuje železnice z rozkrádania a káže im viac šetriť. Minister dopravy Andrej Doležal za svojimi manažérmi stojí. Slovenská podpora verejnej dopravy -podľa neho ide opačným smerom, než by mala.
Šetrenie nákladov sa začalo prejavovať už v máji, dotklo sa však len dvoch nočných rýchlikov medzi Žilinou a Košicami. A od 12. júna prestalo jazdiť ďalších osem diaľkových vlakov. V porovnaní s celkovým počtom viac ako 11-tisíc vlakov, ktoré národný dopravca týždenne vypraví, ide o nepatrný zlomok.
Preteky v šetrení na ľuďoch
Železničná spoločnosť argumentuje, že nebude mať dosť peňazí na realizáciu výkonov v takom objeme ako doposiaľ. ZSSK pôvodne od štátu na tento rok požadovala 383 miliónov eur. Túto sumu napokon okresala na 354 miliónov, na ktorú aj s ministerstvom dopravy uzatvorila čiastkovú zmluvu. V tej sa ZSSK zaväzuje najazdiť tento rok 35 miliónov vlakových kilometrov, teda v medziročnom porovnaní o dva milióny viac. Prvú polovicu týchto výkonov zrealizuje v prvom polroku. Zo zazmluvnených 354 miliónov však ministerstvo financií schválilo úhradu len vo výške 330 miliónov, ktorú zakomponovalo aj do štátneho rozpočtu. To je o 24 miliónov menej, než bol vlaňajší odhad nákladov dopravcu.
Dôvodom, prečo ministerstvo financií odmietlo schváliť úhradu celej požadovanej sumy, je údajne apel na železničnú spoločnosť, aby hľadala úspory vo vlastných radoch. ZSSK preto v tomto roku realizuje napríklad menej opráv a investícií a škrtá aj prevádzkové náklady. Podľa šéfa ZSSK Romana Koreňa firma takto už ušetrila a požadovaná suma bola výsledkom okresania o 29 miliónov eur, stále to však nie je dosť. Mnohé ďalšie optimalizačné opatrenia, napríklad náhrada niektorých predajcov cestovných lístkov automatmi, sa navyše prejavia až v nasledujúcich rokoch.
Rakúsko sa vzdalo plánu predĺžiť širokorozchodnú železnicu z Košíc do Viedne
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?