Výroba vozidiel v bratislavskom závode Volkswagen Slovakia je z roka na rok ekologickejšia a udržateľnejšia. Podnik sa ako súčasť svetového koncernu vydal na cestu k uhlíkovej neutralite, ktorú by rád dosiahol do roku 2050.

Pri celkovom znižovaní dosahov na životné prostredie mu pomáhajú najlepšie dostupné technológie, takzvané BAT techniky, do ktorých priebežne investuje rádovo milióny eur.

Moderná fabrika

Volkswagen Slovakia patrí medzi najväčších investorov v krajine a od svojho príchodu v roku 1991 preinvestoval vyše päť miliárd eur. Z fabriky, kde sa väčšina činností vykonávala manuálne, sa počas desaťročí stala výkladná skriňa moderných technológií, ktoré priťahujú pozornosť odborníkov aj zo zahraničia.

Investície smerujú z veľkej časti do modernizácií, ktoré prinášajú väčšiu flexibilitu a produktivitu či znižujú energetickú náročnosť výroby, respektíve umožňujú vyrábať vozidlá udržateľnejšie s ohľadom na životné prostredie.

Práve v súvislosti s poslednou veľkou investíciou do projektu BETA+, ktorý znamená pre bratislavský závod výrobu nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb, prešla výraznými zmenami lakovňa.

V lakovacích kabínach s cirkuláciou vzduchu sa po novom zachytávajú prchavé organické zlúčeniny (VOC) a zároveň prebieha dodatočné termické spaľovanie VOC emisií. Táto investícia dosiahla vyše dva milióny eur a podnik od nej očakáva ďalšie zníženie emisií do roku 2025 až o 20 percent, čím sa dostane na technologicky možné minimum produkcie tohto typu emisií.

Technologický strop

Najlepšie dostupné techniky BAT sú definované aj v dokumentoch BREF, ktoré vydáva Európska komisia pre prevádzky s významným vplyvom na životné prostredie. Ide najmä o činnosti, ktoré patria pod integrovanú prevenciu a kontrolu znečistenia. Pri automobilkách sú to i lakovne.

„Dokumenty predpisujú, aké limity musia zariadenia spĺňať, pričom ide komplexne o viac kľúčových ukazovateľov, ako je produkcia VOC, spotreba energie a vôd alebo objem vyprodukovaných odpadov.

Prílohou dokumentu BREF je sumár najlepších dostupných technológií, ktoré udávajú prevádzkovateľovi, aké najlepšie techniky existujú na trhu a môžu sa používať pre dané činnosti a procesy,“ hovorí Michaela Hletková Ploszeková, vedúca oddelenia životného prostredia vo Volkswagene Slovakia.

V týchto prípadoch už ide o dosiahnutie technologickej hranice danej technológie v konkrétnej oblasti.

Prispieť má aj štát

Vo Volkswagene Slovakia sú o krok ďalej a na znižovaní zaťaženia životného prostredia pracujú dlhodobo nad rámec legislatívy.

„Na tému sa pozeráme komplexne a BAT nasadzujeme v kombinácii s ostatnými opatreniami, aby sme dosiahli čo najlepšie výsledky,“ uviedla M. Hletková Ploszeková. V lakovni doplnili nové technológie aj o vylepšenie procesov. Ide teda o celú sériu opatrení.

„Príkladom je pumpovanie zvyškovej farby pri jej výmene späť do nádrží, čím znižujeme spotrebu farby aj produkciu odpadu, keďže neskončí vo vodnej clone a následne v odpade. S tým je automaticky spojená aj redukcia VOC emisií.“

Investície do modernizácie a znižovania zaťaženia životného prostredia závisia od veľkosti zariadenia a môžu sa pohybovať od desiatok a stoviek tisíc eur až po milióny, pričom podnik dôkladne vyhodnocuje aj hospodárnosť, keďže napríklad poplatky za znečisťovanie ovzdušia stúpli rádovo stonásobne.

„Cieľom EÚ je, aby štáty do BAT investovali. Slovensku by pomohlo, ak by bola podpora nasadzovania BAT technológií v kombinácii so zrýchlenými povoľovacími procesmi podporovaná z environmentálneho fondu, EÚ fondov alebo modernizačného fondu a slovenský priemysel tak zostal konkurencieschopný aj v otázkach znižovania negatívnych dosahov na životné prostredie,“ uzatvára odborníčka.

Ďalšie dôležité správy