Napriek tomu im každý rok stanovíte ciele, samozrejme, tie najambicióznejšie, ale aj najmenej reálne. Napríklad že tieto firmy, ktoré naposledy vykázali stratu zhruba 75 miliónov eur a stále generujú nové dlhy, budú do roka vo vyrovnanom hospodárení. Pre manažéra zo súkromnej sféry zrejme ťažko predstaviteľné. Pre posledných ministrov zdravotníctva a riaditeľov štátnych nemocníc niekoľkoročná prax.

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) v pondelok zverejnil prvé výsledky svojich kontrol v zdravotníctve. A ako naznačuje už úvod, štátne nemocnice s dlhmi vyššími, ako je hodnota ich majetku, mali minimálne v rokoch 2011 až 2015 len formálne rozpočty. Povedané bez príkras – zbytočné zdrapy papiera.

Zaujímavé sú aj výpočty NKÚ, ktoré nemocnice a v akých prípadoch porušili zákon o verejnom obstarávaní. Ale kto im to môže vyčítať, keď samotný šéf služobného úradu ministerstva im to minimálne v jednom prípade odobril.

Po nástupe Tomáša Druckera do čela rezortu zdravotníctva bolo otázkou, či je ako minister správnou voľbou, keďže nie je zdravotník. Zatiaľ krátka prax a posledné výsledky kontrol NKÚ ukazujú, že slovenské zdravotníctvo malo dostať krízového manažéra bez väzieb na podnikateľov už dávno.

Prvé, čo T. Drucker v rezorte urobil, bolo, že zrušil nevýhodnú zmluvu na dodávku informačného systému pre vydávanie a správu čipových kartičiek poistenca za takmer 18 miliónov eur. Po pol roku, počas ktorého sa zorientoval v rezorte, predložil 26 projektov, ktoré majú zlepšiť slovenské zdravotníctvo.

Zdravý rozum verzus kompromisy

Verejnosť, ale hlavne novinári budú určite pozorne sledovať, či sa mu vďaka nim podarí upratať systém a zároveň ušetriť 200 miliónov eur tak, ako minister avizuje. Rovnako či sa podnikateľské aktivity podnikateľa, o ktorom sa hovorí, že minister môže byť jeho človekom, nerozrastú aj do zdravotníctva.

Z rozhovoru s T. Druckerom je zrejmé, že si je toho vedomý a že ministrovanie berie osobne. Ako väčšina ambicióznych manažérov zo súkromného sektora si totiž okrem iného zakladá aj na svojej povesti. Netreba však zabúdať, že minister zdravotníctva je politický nominant (Smeru-SD), a tak sa istým, možno aj nepochopiteľným, kompromisom nevyhne.

Príkladom sú budúcoročné nižšie platby za poistencov štátu či zrušenie stropu pre zdravotné odvody, kvôli čomu hlavne zamestnanci a živnostníci s vyššími príjmami majú platiť vyššie odvody. Na lepšie zdravotníctvo si však ešte počkajú.