Fascinujúce divadlo robotov
Roman Haraslín, property manažér spoločnosti Tatra Asset Management, po exkurzii konštatoval, že „v tomto prípade jednoznačne platí – lepšie raz vidieť, ako 100-krát počuť. Využívanie obrovských robotov vo výrobe a moderné technológie majú neuveriteľný potenciál. Vidieť ich priamo v akcii bol pre mňa zážitok. Vyskúšali sme si aj jazdu na aute Volkswagene e-up! s čisto elektrickým pohonom. Vypli sme v aute rádio, aby sme počuli to ticho, keď auto štartuje.
Pre syna stojaceho pri tých obrovských robotoch bolo úžasné vidieť, ako by sa v skutočnosti pohybovali Transformers, a že počítače nie sú len na hranie hier, ale naživo videl ich význam a využitie pri rôznych fázach výroby. Jazdenie na off-roadovej dráhe bolo atraktívnym vyvrcholením prehliadky, môžem povedať, že chvíľami až adrenalínovým.“
Zdroj: Radka Horynová
V závode pracuje takmer dve tisíc robotov. Vyrábajú sa tu automobily s možnosťou volantu na ľavú aj na pravú stranu. Ramená robotov prenášajú plechy, zvárajú, lisujú, merajú. Obslužný personál už len podáva robotovi polotovar a dozerá, či všetko prebehlo v poriadku. „Výrobné haly vyzerali ako zo sci-fi filmu. Je to fascinujúce divadlo a zároveň strašidelné. Stáť tam celkom blízko pri nich a byť súčasťou toho celého je silný zážitok, celkom iný, ako pozerať reportáž o výrobe v televízii,“ komentuje svoju skúsenosť stavebný technik Ján Peťko. S kolegami sa chceli odreagovať a zažiť spolu niečo zaujímavé, tak si objednali exkurziu.
Inšpirácia pre manažérov
„Je to výborná teambuildingová aktivita a zároveň inšpirácia, ako zlepšiť procesy vo svojej firme. Zaujala nás vysoká organizovanosť, efektívnosť a logistika. Pri príchode sme čakali minimálne, na vrátnici o nás vedeli, ale musel po nás prísť kompetentný človek a zároveň musel byť schválený náš vstup. Fotoaparáty a mobily odložiť – nečudo, vnútorná logistika je chráneným výrobným tajomstvom, a práve tá dokáže znížiť cenu áut. Všetko funguje na princípe just-in-time,“ hovorí o svojich postrehoch Ján Peťko. 1 300 kamiónov prejde denne bránami Volkswagenu. Privezené komponenty idú priamo do logistického centra. Žiadne veľké sklady, ak by kamión nedorazil včas, výroba by sa o dve hodiny zastavila. Informáciu, ktoré auto sa bude vyrábať, vedia pracovníci dávno pred tým, než sa začne jeho výroba, a podľa toho už pripravia dielce na transportný vozík. Tie sú potom správne zoradené a robot (občas aj človek) ich len skladá z vozíka a podáva na ďalšie spracovanie.
Nápady sa cenia
Ako sa tie polotovary dostanú k linke? Po hale sa pohybujú malé vláčiky bez šoféra, ktoré môžu ťahať niekoľko závesných vozíkov a dodávajú dielce na príslušné miesto k výrobnej linke. A aby ich pracovníci počuli, vyhrávajú v nich Beethovenove symfónie. Všetko je perfektne naprogramované tak, aby nedošlo ku kolízii a aby príslušný zásobovací vozík dorazil na miesto určenia práve v čase, keď sú potrebné dielce, ktoré priváža. No a keď sa niečo pokazí, technici vyrážajú na bicykli, lebo hala má enormné rozmery.
Fleet manažér firmy Inter Cars Slovensko Ivan Šimlovič sa medzi autami pohybuje už roky. „Pre technicky zdatného laika, ktorý sa trochu vyzná v autách, je možnosť absolvovať takúto prehliadku gurmánskym zážitkom. Čistota v halách a dodržiavanie bezpečnostných predpisov pre zamestnancov aj pre návštevy je naozaj ukážková a inšpiratívna. Teší ma, že sú to práve slovenskí zamestnanci, ktorí sa podieľajú na vysokej kvalite vozidiel, z ktorých väčšina sa vyváža do zahraničia.
O šikovnosti Slovákov svedčí aj preprava náhradných dielcov na vozíkoch – vláčikoch po magnetických pásoch. Tu prispela svojím nápadom slovenská hlava a ruka, ktorá takúto internú logistickú prepravu navrhla, čo nám aj náš sprievodca zdôraznil. Inšpiratívne pre kolegov aj obchodných partnerov je, že stojí za to vymýšľať zlepšenia, mať nápady a firma ich rada zrealizuje a prezentuje ostatným,“ hovorí Ivan Šimlovič.
Na objednávku
Hovorcu spoločnosti Volkswagen Slovakia Vladimíra Machalíka sme sa spýtali, či má exkurzia vždy rovnaký priebeh a obsah. „Exkurzia vždy závisí od konkrétnej objednávky. Momentálne je možné vidieť lisovňu, karosáreň a halu agregáty, kde sa vyrábajú podvozky. Niekto si rád zajazdí na off-road parcours a niekto zasa radšej vyskúša jazdu na elektrickom Volkswagen e-up!-e. Poskytujeme tiež tematické prehliadky, ako je Think Blue Factory zameraná na ekologickú výrobu a napríklad Centrum duálneho vzdelávania zameraná na stredné školy, kde je možné vidieť, ako funguje systém duálneho vzdelávania. Čiže priebeh exkurzie závisí od záujmu návštevníkov. Školám poskytujeme prehliadky bezplatne.“ Na exkurziu môže prísť spolu až 15 ľudí. Z bezpečnostných dôvodov sa môžu prehliadky závodu zúčastniť len osoby staršie ako 12 rokov. „Podľa skúseností z minulých rokov ľudí najviac zaujíma výroba hybridných áut, ktoré sa nevyrábajú nikde inde na svete, iba v Bratislave. Vyrábajú sa tu autá pre 148 krajín sveta. Chodia k nám odborníci z firiem, najmä z priemyselného sektora, MBA študenti, univerzitní a stredoškolskí študenti, ale aj rodičia s deťmi. V roku 2014 nás navštívilo 16-tisíc ľudí z 23 krajín,“ dodáva hovorca V. Machalík.
Čo im to dalo
Fleet manažér Ivan Šimlovič takýto druh teambuildingu víta. Má skúsenosť, že spoločný zážitok, ktorý ľuďom vo firme aj niečo dá a môže ich inšpirovať k lepším výkonom, je viac, ako sedieť spolu pri jedle a pive. „Stojí za to vidieť, s akou precíznosťou pracujú zamestnanci a roboty spolu. Na druhej strane stáť za pásom a neurobiť chybu si vyžaduje plnú koncentrovanosť a vysokú zručnosť. Vyznačenie hierarchie na pracovisku medzi zamestnancami, riadiacimi a kontrolnými pracovníkmi vymysleli jednoducho. Obliekli ich do rôznych farieb tričiek a operátorom na centrálnom pulte pridelili ešte bicykel. Pretože haly sú obrovské a presun operátora od centrálneho pultu k signalizovanej chybe na linke počítajú na stovky metrov. Človeka to núti zamyslieť sa, čo by mohol on sám vo svojej práci či firme zlepšiť, zefektívniť. A keď vezme so sebou kolegov či podriadených, nemusí im niektoré veci prikazovať, inšpiráciu si tu nájdu sami,“ dodáva. Ján Peťko s kolegami si všimli šetrenie elektrickej energie. „V halách bolo veľmi slabé osvetlenie. V podstate je to logické, lebo roboty k svojej práci nepotrebujú svetlo. Iba keď príde obsluha, svetlo sa zosilní.“
Podľa HR manažérky Adriany Fusekovej zamestnanci lepšie reagujú na pozitívne vzory správania alebo fungovania ako na prikazovanie od stola. Možnosť vidieť pozitívne pracovné vzory pri spoločnom zážitku, ako napríklad pri exkurzii vo výrobe, kde vidia, ako dobre fungujú procesy a spolupracujú kolegovia, je inšpiratívna. Či už je to formou teambuidingovej aktivity alebo ako benefit od zamestnávateľa. „Často sa vo veľkých firmách stáva, že na novom projekte musia spolupracovať ľudia z rôznych oddelení, ktorí sa vôbec nepoznajú. Je dokázané, že ľudia sa skôr otvoria a prídu s novými nápadmi medzi ľuďmi, ktorých poznajú, ktorých už zažili reagovať v istých situáciách.“
Zábava a adrenalín na záver
„Na záver nám pracovníci ukázali off-roadovú dráhu. Kto chcel, mohol šoférovať. Nikdy by som neveril, že auto niečo podobné dokáže. Jazdili sme na Touaregoch s terénnou výbavou. Bolo možné regulovať výšku podvozka až 300 mm a brodivosťou až pol metra, rôzne módy pohonu kolies, redukovaná rýchlosť a podobné vychytávky. Jazdili sme v bočných náklonoch, kde by som sa stavil, že sa auto prevráti. Deti vzadu híkali, ale tešili sa. Išli sme hore kopcom aj dolu kopcom pod uhlom 45 %. To niekto nevie vyjsť ani pešo a Touareg s tým nemal problém. Išli sme to dokonca na dvojke. No a dolu kopcom zasa začal fungovať brzdný asistent, takže noha z brzdy dole a auto si to ubrzdilo samo. „Neotvárajte dvere“ – to bola inštrukcia, keď sme sa neskôr brodili vo veľkej vodnej nádrži. Bolo to zvláštne, lebo vlastne pod vodnú hladinu nebolo vidieť a išli sme naslepo,“ dodáva Ján Peťko s dodatkom, že deti vzadu mu svorne tvrdili, že sa budú viac učiť, aby si raz také auto mohli kúpiť. Nie je nad pozitívnu motiváciu.
Zdroj: Volkswagen
Exkurzie u susedov
Škoda v Mladej Boleslavi robí tiež exkurzie vo výrobnom závode. Rovnako aj automobilka Hyundai, tá ich však robí zadarmo. Výklad je okrem češtiny aj v angličtine, nemčine či ruštine. Prehliadka trvá približne 1,5 hodiny. Exkurzie do výroby robí napríklad aj Plzeňský pivovar.
Autorka je spolupracovníčka TRENDU.
VOLKSWAGEN SLOVAKIA BRATISLAVA, DEVÍNSKA NOVÁ VES
www.volkswagen.sk
Cena: 4 € (dospelý) a 2 € (deti, študenti, dôchodcovia)
(pre cca 12 osôb)
Po – pi: 10.00 – 18.00 h
Rezervácie vopred
Rozloha: 19 000 m2 (približne 160 futbalových ihrísk)
1 300 kamiónov prejde denne bránami Volkswagenu
- Pracuje tu takmer dve tisíc robotov.
- Jediný závod na svete, kde sa vyrábajú vozidlá piatich značiek pod jednou strechou: Audi, Porsche, Seat, Škoda a Volkswagen.
- V bratislavskom závode vyrábajú najväčšie modely koncernu Volkswagen – Volkswagen Touareg, Audi Q7, karosérie pre Porsche Cayenne aj najmenšie modely – Volkswagen up!, Škoda Citigo, Seat mii.
- Vyrábajú sa tu automobily s možnosťou volantu na ľavú aj na pravú stranu pre 148 krajín sveta.
- Je tu možné vidieť produkciu automobilov na benzín a naftu, ale aj na stlačený zemný plyn CNG, hybridy a čisto elektrické vozidlo.
- Svetovým unikátom je lanovka, ktorá prepravuje hotové vozidlá.
URČENÉ PRE...
- obchodných partnerov
- teambuildingy
- rodiny s deťmi od 12 rokov
- partie
- singles
ČESKÁ REPUBLIKA ŠKODA MLADÁ BOLESLAV
Zdroj: Volkswagen
Cena 100 Kč (dospelý) a 50 Kč (deti, študenti, dôchodcovia).
Denne: 9.00 – 17.00 h
Exkurzie vo výrobnom závode
Múzeum, kde organizujú výstavy, koncerty a iné akcie
Pre rodiny s deťmi majú rôzne zábavné prvky, napríklad interaktívny stôl Škoda Lab
Sprievodcom detí po múzeu je Škoda maskot
Deti môžu navštíviť aj výrobné prevádzky firmy v sprievode rodičov od šiestich rokov
K dispozícii reštaurácia, kaviareň a detský kútik
HYUNDAI MOTOR, NIŽNÍ LHOTY
Prehliadky zadarmo
(pre min. 10 a max 40 osôb)
Vstup pre deti od 10 rokov
Rezervácie elektronicky
Exkurzie v češtine, angličtine, nemčine, ruštine
Prehliadka výrobných hál vláčikmi (zahŕňajú lisovňu, zvarovňu, finálnu montáž a prevodovkáreň)
NEMECKO BMW WELT
Zadarmo
Po – ne: 7.30 – 24.00 h
Všetky aktuálne modely vrátanie motoriek
Možnosť vyskúšať si jazdu na modeloch
BMW MÚZEUM
Cena: 9 € (dospelý) a 6 € (deti, študenti, dôchodcovia)
Ut – ne: 10.00 – 18.00 h
7 tematických pavilónov na ploche 5 000 m2
BMW WERK (TOVÁREŇ)
Cena: 8 € (dospelý) a 5 € (deti, študenti, dôchodcovia
Po – pi: 9.00 – 16.30 h
Prehliadka všetkých etáp výroby