Podľa štatistík Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) sa počet zmien dodávateľa elektriny aj plynu vlani znížil medziročne vo všetkých vykázaných zákazníckych segmentoch s výnimkou malých a stredných odberateľov plynu.

Trh s energiami sa po postupnom naberaní obrátok postupne stabilizuje. Prispieva k tomu konkurencia, ktorá stlačila ceny natoľko, že rozdiely medzi jednotlivými dodávateľmi sú minimálne. Tendencia zlacňovania energií netlačí odberateľov k tomu, aby sa zamýšľali nad možnosťami, ako ešte viac osekať výdavky na energie. Mnohí zákazníci, ktorí zvažovali prestup k novému dodávateľovi, už tak urobili.

Bežne podpisovali zmluvy na dlhší čas, a ak by si aj opäť chceli vybrať niekoho iného, musia počkať na uplynutie viacročnej viazanosti. Od zmeny dodávateľa, najmä v prípade domácností, odrádza už klasický faktor, nelichotivá povesť podomového predaja energií. Manévrovací priestor pre ponuky dodávateľov navyše naďalej drží v mantineloch pretrvávajúca regulácia cien.

Dodávatelia elektrickej energie a plynu 1/5

Záujem o zmenu dodávateľa energií ustal

1 Tržby za predaj vlastných výrobkov, služieb a tovaru; 2 Vzhľadom na reštrukturalizáciu skupiny SPP realizovanú v roku 2014 sa pristupovalo k metodike konsolidácie v roku 2013 a 2014 s diametrálne odlišnými predpokladmi. Z toho dôvodu sú uvedené len údaj
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami, doplnené z Registra účtovných závierok SR, zostavila TREND Analyses

Opadnuté tempo zmien

Podľa údajov regulačného úradu vlani zmenilo dodávateľa energií takmer 133-tisíc odberateľov. Ešte v roku 2012 pritom toto celkové číslo prekonala samotná štatistika počtu zmien v prípade plynu. Mierna väčšina vlaňajších prípadov migrácie zákazníkov sa týkala elektriny, za trošku kratší koniec ťahali plynárenskí fluktuanti.

O spomalení trhu svedčí medziročný vývoj, keď v elektrine sa vyskytlo o tridsať percent menej prípadov zmeny dodávateľa. Faktúry za elektrinu od inej energofirmy vlani začalo dostávať viac ako 68-tisíc odberateľov, vo výraznej väčšine to boli, ako tradične, domácnosti. K úbytku zákazníkov so zmenou v tejto komodite pritom prišlo po prvý raz po viacerých rokoch.

K zníženiu miery podľa ÚRSO prispel okrem iného

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa