Ekonomiky klesajú a bohatstvo firiem i ľudí sa scvrkáva. Rastie nezamestnanosť a znižuje sa spotreba, čo neveští rýchly zvrat v negatívnych trendoch. Dobré správy sú podpultový tovar. Investori postupne zisťujú, že akciové indexy sú prehriate. Hlavný ekonóm Larry Hatheway a stratég Kenneth Liew z UBS radia medzi prvými z akciových aktív pomaly vycúvať. Ich najnovšie odporúčanie na globálne tituly je zaradiť neutrál z predchádzajúceho „overweight“ (zvýšiť váhu v portfóliu). Obavy majú z oslabeného spotrebiteľského apetítu za Atlantikom, o ktorom referujú aj aprílové štatistiky. Tie potvrdili pokles maloobchodných tržieb už druhý mesiac za sebou. To vystrašilo i nákupne naladených burziánov, ktorí poslali všetky hlavné indexy do červenej reality. Benchmarkový index S&P 500 sa porúčal o viac ako päť percent, bokom nezostali ani Ázia a Európa. Hospodársky prepad EÚ dosiahol v prvom štvrťroku rekordných 4,4 %. Americkej spotrebe pre rastúcu nezamestnanosť a zadlženosť obyvateľstva chýba ťah, čo dolieha i na neamerických exportérov. Podľa magazínu The Economist sa spotrebiteľské výdavky za Atlantikom zrejme dostali na svoje dno, no šplhanie nahor bude na americkej hore dlhov pomalé a bolestivé. Za uplynulé viac ako štvrťstoročie rástli výdavky Američanov rýchlejšie ako HDP, no ich úspory klesali. V ostatných rokoch začali stagnovať príjmy obyvateľstva, z ktorých čoraz väčšiu časť ukrajovali splátky záväzkov. Prepad na kapitálových trhoch za ostatných 12 mesiacov skresal bohatstvo domácností skoro o pätinu, čo podľa spoločnosti Macroeconomic Advisers stlačí ich tohtoročnú spotrebu o dve percentá. Čo i len trocha pozitívne správy už akciový trh v kurzoch ocenil, ba až precenil. Index MSCI Asia Pacific začal klesať pod ťarchou faktu, že sa jeho akcie obchodujú až za 28-násobok súčasných ziskov emitentov. Index globálnej akciovej nálady MSCI World sa posilnil za uplynulé dva mesiace o vyše tretinu, čo vyvolalo dojem, akoby svet prechádza iba krátkou a skôr priemernou recesiou. To však nepotvrdzujú slabými a nejasnými vyhliadkami ani globálni hráči ako Sony, Panasonic, Toyota Motor, ruskí oceliari či svetoví developeri a hotelieri.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?