Ekonomika je v konjunktúre, na trhu práce je preto nedostatok pracovnej sily. V 25 okresoch Slovenska je nezamestnanosť nižšia ako sedem percent a firmy, ktoré si chcú udržať súčasných pracovníkov a získať nových, musia ponúknuť niečo extra.
Paleta toho, čo ľudia žiadajú, je čoraz širšia a nároky na firmy sú vyššie. „Mnohí odborníci na personalistiku tvrdia, že sa skončila éra korporácií a začína sa čas, keď si podmienky práce čoraz viac určuje zamestnanec,“ hovorí prezident HRcomm – Združenia pre riadenie a rozvoj ľudských zdrojov Branislav Vargic.
Pestrejšie výhody
Mnohé benefity, ktoré boli v minulosti lákadlom odlišujúcim firmu od konkurencie, sú dnes samozrejmosťou. Analýza portálu Platy.sk pre TREND odhalila, že za uplynulých sedem rokov sa počet zamestnancov, ktorí od firmy získali určitý druh benefitu, viac ako zdvojnásobil.
V roku 2008 malo napríklad k dispozícii firemný notebook na súkromné účely len šesť percent zamestnancov, ktorí sa zúčastnili na prieskume portálu, kým vlani to bolo už dvanásť percent zo 65-tisíc respondentov. Počet zamestnancov, ktorí majú od svojho zamestnávateľa mobil, stúpol o viac ako 50 percent – vlani mal podľa prieskumu tento benefit k dispozícii každý šiesty pracovník v slovenskej ekonomike. V odvetví obchodu zasa výrazne narástlo poskytovanie dovolenky navyše. V roku 2008 ju uviedli len dve percentá zamestnancov, vlani už päť percent.
Oproti roku 2008 sa v minulom roku poskytovali benefity štedrejšie. „Len pri dvoch zo štrnástich benefitoch sme zaznamenali pokles ich poskytovania. Ide o preplatenie kultúrnych a športových aktivít a príspevok spoločnosti na dôchodkové sporenie,“ spresňuje produktový manažér Platy.sk Miroslav Dravecký. Podiel pracovníkov, ktorí nemajú žiadne benefity, ostáva roky bez väčších zmien. A je pomerne veľký, dlhodobo je blízky jednej tretine.
Dopredu ide kvantita ale aj kvalita a hodnota poskytovaných benefitov
Veľké firmy vynakladajú na benefity milióny eur. Podľa miniprieskumu TRENDU na ne napríklad poisťovňa Axa vynakladá 1,7 percenta, štátne Cargo a ŽSR necelých päť percent a košická IT firma DataLogic päť až sedem percent z celkových ročných nákladov spoločnosti. V prípade najväčšieho zamestnávateľa na Slovensku, Železníc Slovenskej republiky, ide o viac ako 12 miliónov eur.
Benefitov je viac a poskytujú sa viacerým zamestnancom. Nahor ide nielen kvantita, ale aj kvalita a hodnota poskytovaných benefitov. To, čo na zamestnancov platilo pred rokmi, dnes už neplatí. Poskytovanie teplého obeda prípadne jeho náhrady vo forme gastrolístkov už zamestnanci ani nevnímajú ako benefit.
Ako sa zmenilo rozšírenie benefitov
(% respondentov)
PRAMEŇ: Platy.sk, za roky 2008 a 2015
Hoci pre firmu ide o nemalé finančné prostriedky, povinnosť zabezpečiť zamestnancovi jedlo alebo mu preplatiť polovicu ceny za stravu je už dlhé roky daná zákonom a pracovníci ju berú ako samozrejmosť. Pre porovnanie, v susednom Česku sú stravenky stále uvádzané na prvom mieste najčastejšie poskytovaných benefitov, poskytuje ich 74 percent zamestnávateľov. Na ďalších miestach rebríčka skončil pružný pracovný čas (68 %), príspevok na penzijné pripoistenie (56 %) a skrátené pracovné úväzky (55 %).
Ľudia na manažérskych pozíciách berú ako samozrejmosť aj mnohé cenné benefity. „Pri pohovoroch ich zaujíma najmä plat. Mobil, notebook a na istej úrovni aj auto od firmy berú ako automatickú vec,“ hovorí partner konzultačky Amrop Mario Fondati. Zaujme ich skôr možnosť pracovať z domu, flexibilný pracovný čas a voľno navyše.
Desať najžiadanejších benefitov
- odborné vzdelávanie a účasť na konferenciách
- mobilný telefón aj na súkromné účely
- zdravotné poistenie
- jazykové vzdelávanie
- nápoje zadarmo
- flexibilný pracovný čas
- firemné akcie
- parkovacie miesto v mieste práce
- notebook aj na súkromné účely
- auto aj na súkromné účely
PRAMEŇ: Platy.sk
Hlas zamestnancov
Všetko, samozrejme, závisí od regiónu a odvetvia ekonomiky. „Kým výrobná firma na Spiši zamestnancov poteší zľavou na vlastné produkty a piatimi dňami voľna navyše, bratislavské centrá zdieľaných služieb bojujú s tým, ako pracovníkom ulahodiť, aby ostali pri často relatívne monotónnej práci, a tak im ponúkajú širokú kafetériu benefitov, fitká a odpočinkové priestory priamo vo firme,“ hovorí B. Vargic.
Firmy ako IBM, Dell či AT&T zamestnancom okrem rotácie na interných pozíciách v rámci duševnej hygieny ponúkajú aj nadštandardné výhody. „V posledných mesiacoch sme ponuku benefitov rozšírili o
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?