Kam sme sa to dostali, keď automobilových novinárov dokáže potešiť drobnosť, akou je obyčajné tlačidlo na ovládanie vyhrievania sedadiel?! Možno sa to zdá neuveriteľné, ale v moderných autách sa v záujme dizajnu čoraz častejšie upúšťa od ideálnej ergonómie. O to príjemnejší je pocit, keď sa dostanete do vozidla, ktoré je navrhnuté tak, ako by malo byť, presne podľa vašich očakávaní.

Vhodný pre rodinu

Taká je Škoda Kamiq. Zameriava sa na praktickosť a každodenné použitie, nepretvaruje sa, nechce nijako výrazne vynikať. Napriek tomu je atraktívna, s moderným dizajnom, ktorý kombinuje štýlový vzhľad s praktickými prvkami. Oceníte ich v každodennom živote.

Začína sa náš dlhodobý test a v tejto časti predstavíme auto z pohľadu rodiča, ktorý hľadá predovšetkým praktickosť. Keď si sadnem za volant, okamžite mám na dosah spomínané vyhrievanie sedadiel, ale napríklad aj klasický otočný ovládač dvojzónovej automatickej klimatizácie. Tá má vývody aj vzadu na stredovom tuneli, čo v segmente B nie je bežné. Na stredovom tuneli vzadu sú aj dve USB-C prípojky. Takisto nadštandard. Ďalšia dvojica USB-C portov je k dispozícii vpredu. Dvanásťvoltové zásuvky sú v kufri a pod lakťovou opierkou.

Ako rodičovi sa mi páči nadštandardná variabilita v interiéri. Isofix je nielen na zadných sedadlách, ale aj vpredu, a tak si môžem prispôsobiť vnútorný priestor podľa toho, koľko detí veziem a aké veľké sú.

Priestranný kufor

Batožinový priestor ponúka poctivých 400 litrov a má rôzne praktické vychytávky ako siete na odloženie drobností, viacero háčikov a menšie odkladacie poličky po bokoch. Pod dnom je dojazdová rezerva a súprava na výmenu kolies. Oceňujem, že elektrické piate dvere batožinového priestoru sa dajú komfortne ovládať zo sedadla vodiča.

Škoda Kamiq Drive Plus 1,0 TSI
Zdroj: Nina Pánska
Škoda Kamiq Drive Plus 1,0 TSI DSG7
  • Motor benzínový trojvalec
  • Pohon predné kolesá
  • Max. výkon 85 kW (115 k)
  • Krútiaci moment 200 Nm
  • Prevodovka samočinná sedemstupňová
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 10,2 s
  • Max. rýchlosť 195 km/h
  • Batožinový priestor 400 l
  • Spotreba WLTP 5,6 – 5,9 l/100 km
  • Cena vozidla 28 142 eur

Priestor na zadných sedadlách je v rámci tejto kategórie nadpriemerný. V aute sa nemusíte obávať o pohodlie štyroch dospelých ľudí, hoci piati sa tu, samozrejme, odvezú len núdzovo pre obmedzenú šírku.

Z moderných vychytávok na palube nechýba Apple CarPlay, cúvacia kamera, virtuálny prístrojový štít a adaptívny tempomat. Pridal by som len sledovanie mŕtveho uhla. Na druhej strane, čo sa týka spätných zrkadiel, treba vyzdvihnúť, že každé z nich je ošetrené proti oslňovaniu, takže automaticky stmievajú svetlá áut, ktoré idú za vozidlom.

Nečakaná slabina

Čo sa týka svetlometov, prítomná je technológia matrix LED, takisto typická skôr pre vyššie segmenty. Reflektory fungujú veľmi dobre, aj keď cítiť, že nejde o najmodernejšiu technológiu. Zaostávajú najmä pri rozpoznávaní automobilov v diaľke. V týchto situáciách ich treba ovládať manuálne, aby neoslňovali vodičov. Napriek tomu vo všeobecnosti fungujú veľmi dobre a oceňujem ich prítomnosť.

A čo negatíva? Zatiaľ rezonuje predovšetkým jedno. Čakal by som, že Kamiq bude mať kvalitnejší a robustnejší interiér. V rodinnom aute, ktoré musí odolať aj vrtochom detí, je to dôležité. Prekvapuje ma, že občas počas jazdy, najmä po diaľnici a nerovnostiach, registrujem vŕzganie a vibrovanie jedného z plastových dielov. To by som od auta s nájazdom pod 20-tisíc kilometrov a cenou 28-tisíc eur nečakal.

Aktuálne sa snažím prísť na dôvod vibrácií, ale je možné, že Kamiq ich vinou po Novom roku zamieri do servisu. Často pôsobia naozaj rušivo. Prekvapili ma aj preto, lebo s predchádzajúcimi testovacími kusmi Kamiqu som takéto skúsenosti nemal. Zostáva teda otázkou, či ide o chybu konkrétneho kusa alebo je to symptóm širšieho problému. Na túto otázku sa budem snažiť nájsť odpoveď a určite vám ju poskytnem v ďalšom reporte z nášho dlhodobého testu, v ktorom sa bližšie pozrieme na jazdné vlastnosti vozidla. 

Krátke správy

Emisná stopa elektromobilov

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnila výsledky troch štúdií, ktoré skúmali emisnú záťaž vozidiel počas ich životného cyklu – od ťažby surovín, výroby cez prevádzku až po recykláciu. Podľa nich môžu na Slovensku batériové elektromobily znížiť emisnú stopu o 60 až 70 percent oproti vozidlám so spaľovacím motorom.

Tavares skončil

Šéf automobilky Stellantis Carlos Tavares nečakane odstúpil takmer po štyroch rokoch vo funkcii. Súvisí to najmä s problémami automobilky na trhu s elektrickými vozidlami, kde predaj jej modelov prudko klesá.

Extrémne BMW iM3

Bavorská automobilka má dobré správy pre fanúšikov modelu M3. Spaľovacia verzia ikonického sedanu sa totiž dožije aj nástupcu, ktorý by sa mal objaviť okolo roku 2028. Ešte predtým príde na trh úplne nový elektromobil radu 3, ktorý dostane aj vrcholnú športovú verziu. Tá bude zrejme niesť označenie iM3 a jej výkon dosiahne až tisíc kilowattov.