Fico v júli povedal: „Nevidel som žiadny návrh, ktorý by bol na vláde. Vyjadrím sa, keď to bude na vláde.“
Už v tom čase platila poslanecká novela zákona o investičnej pomoci, ktorá z rozhodovania o úľave vylúčila kabinet. Premiérom avizovaný návrh teda na vládu ani nemohol prísť. Robert Fico buď zahmlieval, alebo netušil, čo mu poslanci Smeru-SD prepašovali do zákona.
Z budovy na Hradnom vŕšku, kde sa spravidla raz mesačne zídu poslanci, vychádzajú často zmätočné zákony. Riadiť sa podľa nich musí celá krajina.
Najbežnejší scenár krivenia paragrafov je taký, že vláda do parlamentu predloží návrh zákona a počas rokovania doň niektorý z koaličných poslancov presadí zásadné zmeny. Hoci ani nesúvisia so zákonom, ktorý Národná rada prerokúva, vládna väčšina ich odsúhlasí.
Iste, občas život prinesie situácie, ktoré si vyžadujú neštandardné riešenie a okamžitý zásah do legislatívy. Za mnohými poslaneckými iniciatívami sú zrejme aj iné pohnútky.
Menšie zlo je, keď vládna moc takýmto spôsobom obchádza verejnú diskusiu. Minister nepríjemné zmeny v zákone nepredloží cez riadne pripomienkové konanie, ale cez poslanca priamo v parlamente. Vyhne sa debatám, hádkam so sociálnymi partnermi, podnikateľmi... Horší prípad je prijímanie účelovej novely pod tlakom čierneho lobingu.
Právne prostredie ešte zhoršuje stav slovenského súdnictva. Dobre to vystihol právnik Radovan Pala, keď pre TREND povedal, že skutočnou kliatbou pre kvalitu zákonov je nespoľahlivosť súdov. V systéme, kde sudcovia vedia princípy dobre interpretovať a napĺňať obsahom, môže byť zákon napísaný aj horšie, ale súdy ho vyložia správne. U nás je to naopak.
Neúnosná situácia nedávno spojila podnikateľov. Trinásť podnikateľských združení, asociácií a obchodných komôr v júni informovalo, že založilo iniciatívu, ktorou chce reagovať na zhoršujúci sa stav justície, korupciu a najmä na netransparentný legislatívny proces. Chcú diskutovať o riešeniach. Zostáva len dúfať, že ich vláda aj vypočuje.