Veľtrh IFA v Berlíne, ktorý sa koná každý rok na prelome augusta a septembra, presne takto ukazuje, aké nevšednosti a vylepšenia sa dostanú do obchodov a neskôr do obývačiek, pracovní alebo na telá používateľov.

Rok 2018 patril prevažne prechodu na ultra vysoké rozlíšenie. Nie, nebavíme sa o 4K. To už je prakticky štandard. Je to rok posunutia sa na ďalšiu úroveň v kvalite zobrazenia. Samozrejme, na podujatí s plochou 159-tisíc štvorcových metrov a s viac ako 1 800 vystavovateľmi sa našlo mnoho ďalších zaujímavostí, ktoré nenadchnú len technologického maniaka.

Začiatok konca 4K. Do mainstreamu idú 8K televízory

8K má byť ako okno do nového sveta Zdroj: Samsung

8K bolo na každom kroku

Trvalo to iba päť rokov. Na veľtrhu IFA 2013 viaceré značky predstavili svoje prvé, komerčne dostupné 4K televízory. Vtedy cenovo začínali na približne osemtisíc eurách za 65-palcové modely. Tiež museli zvládnuť boj o to, či bola prvá sliepka alebo vajce. Načo kupovať 4K televízor, keď naň nie je obsah, a na druhej strane, kto bude tvoriť 4K obsah, keď ho nikto nebude môcť konzumovať.

Aj preto sa v úvode 4K televízory spoliehali na takzvaný upscaling, teda softvérové dopočítanie obrazových bodov, aby aj bežné full HD filmy vyzerali lepšie, respektíve detailnejšie. Ich ceny postupne klesali a už o dva roky, keď mimochodom na trh dorazili aj prvé 4K Blu-ray prehrávače a filmy, sa dal v každom elektre kúpiť model s uhlopriečkou napríklad 50 palcov za necelých sedem stoviek eur.

Zdá sa, že história sa bude opakovať. Len so zmenenou číslovkou. Ak by táto postupnosť bola dodržaná, v roku 2020 nebude nič výnimočné doniesť si do panelákového bytu 8K televízor s dnes nadštandardne veľkou uhlopriečkou za pár stoviek a začne sa objavovať aj obsah v tomto rozlíšení. Najprv však musela prísť nejaká renomovaná firma, prestať s jemným navnaďovaním a rovno uviesť komerčne dostupný modelový rad. Tou firmou sa stal Samsung.

Začiatok konca 4K. Do mainstreamu idú 8K televízory

Qled 8K v obrovskej 85-palcovej uhlopriečke Zdroj: Marián Biel

Už vlani a aj skôr sme sa na rôznych podujatiach kochali 8K obrazom, ktorý jednoducho človek musí vidieť, aby porozumel. Boli to však len prototypy, prípadne špeciálne modely určené pre B2B. Samsung nebol prvý, kto do obchodov priniesol 8K televízor. Toto miesto mu uchmatol 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa