Ak budú pátrať po skutočných príčinách, prídu na to, že hlavný dôvod sú oni sami. Politici kladú na Národnú diaľničnú spoločnosť nereálne očakávania, aby zapôsobili na voličov. Chcú vyzerať ako spasitelia, ale v skutočnosti jej škodia. NDS nemôže prinášať výsledky, keď si z nej politici robia hračku, namiesto realistického biznisplánu si stavajú vzdušný zámok.
O pár dní to bude presne desať rokov, čo R. Fico vyhlásil, že spravia všetko pre to, aby dokončili diaľnicu do Košíc do roku 2010. Radičovej vláda Ficove predražené kontrakty zrušila, no aby to politicky zvládla, sľúbila, že v krátkom čase vyhlási nové súťaže.
Keďže bola pod časovým tlakom, stavebným firmám zverila okrem výstavby aj projektovanie. Bolo jasné, že v ťažkom teréne sa dostavia komplikácie. Teraz ich treba riešiť, no NDS nedokáže prijať jasné a konzistentné rozhodnutie. Preto hrozí, že sa severná D1 na ďalšie roky zasekne.
Štátne firmy v západnej Európe nie sú hračkami v rukách politikov, a preto fungujú lepšie
Jediným východiskom je odpolitizovanie NDS. Štátne firmy v západnej Európe nie sú hračkami v rukách politikov, a preto fungujú lepšie. Stačilo by, keby sa manažment NDS vyberal v nestrannom a zodpovednom výberovom konaní, aby sa nemenil po každých voľbách. Aby sa spolu s ním nemenili desiatky pracovníkov a s nimi aj investičné plány.
Podľa poučky politici delegujú rozhodovanie na odborníkov vtedy, keď pochopia, že sami na to nemajú a chcú sa zbaviť zodpovednosti. Od tejto vládnej koalície sa takéto uvažovanie očakávať nedá. Ak bude chcieť spraviť z NDS fungujúcu organizáciu, bude to len vtedy, ak jej začne tiecť do topánok. Keď ľudia pochopia, že výstavba severnej D-jednotky trvá večnosť pre politické čistky a zlý manažment.
Problém je, že pri výstavbe diaľnic majú politické rozhodnutia dlhú zotrvačnosť a ich dosah sa mieša s inými rozhodnutiami iných politikov. Ťažko sa zorientovať, ktorý politik a manažér spravil väčšiu škodu.
Zostaňme teda nohami na zemi. Uvoľnenie dlhovej brzdy, aby mohla rozpačitá NDS míňať viac peňazí, je ten najhorší nápad. NDS si potrebuje ujasniť, čo a kedy chce stavať. Potrebuje jasný plán prípravy a výstavby, podporený dátami o dopravných intenzitách. Potrebuje si stanoviť priority. A politikov držať čo najviac stranou.