Pri prehodnocovaní predražených diaľničných PPP projektov sa opäť začalo hovoriť o tom, či doposiaľ preferovaná stavba cez Žilinu predstavuje pre krajinu najlepší variant. Nové vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Figeľom preto oživilo diskusiu o tom, či by nebolo lepšie začať stavať najprv alternatívnu trasu cez Banskú Bystricu. Tento rok štát sprejazdní časť okolo Žiaru nad Hronom. Budúci rok pribudne 47 kilometrov cesty medzi Nitrou a Zlatými Moravcami, ktorú stavia v rámci druhého balíka PPP projektov koncesionár, ktorým je konzorcium Granvia. Ako posledný by mal koncesionár v lete 2012 sprístupniť vyše päťkilometrový obchvat Banskej Bystrice. Keď budú hotové tieto úseky, bude stačiť dobudovať necelých 50 kilometrov cesty z Bystrice do Ružomberka. A cesta z Bratislavy do Košíc je – za predpokladu dostavania dvoch úsekov v dĺžke necelých 30 km pred Prešovom – vybavená. Dobudovanie štvorprúdovej cesty medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom by malo stáť podľa zatiaľ iba predbežných odhadov okolo 1,5 miliardy eur. Oproti plánovaným investičným nákladom PPP projektov medzi Žilinou a Ružomberkom je to približne o 40 percent nižšia suma. Podľa ministra výstavby J. Figeľa by sa mohla stavba spustiť v roku 2012. „Cesta je realizovateľná do štyroch rokov, niekedy na rozhraní rokov 2015 až 2016 by sa po nej už mohlo jazdiť,“ uviedol. Cena za predlžovanie R1 do Ružomberka by sa ešte dala stlačiť. „Je možné náklady dostať na približne 1,2 miliardy eur,“ tvrdí Juraj Valent z investorského útvaru banskobystrickej pobočky Slovenskej správy ciest. Zlacnenie by sa podľa neho dalo dosiahnuť vypustením niektorých navrhnutých tunelov. Lenže to naráža na odpor ochranárov. Cesta totiž vedie cez chránené územia Nízkych Tatier. Slovenská správa ciest sa pokúšala vypustiť tunely najmä na poslednom úseku trasy pred Ružomberkom. No proti ich redukovaniu protestujú aj obce, cez ktoré by mala nová cesta ísť. Celkovo sa zatiaľ ráta na trase s piatimi alebo šiestimi tunelmi spolu v dĺžke 6,5, respektíve 8,7 kilometra. Hoci o možnosti rýchleho dostavania R1 začal nedávno hovoriť J. Figeľ, tento zámer už odsúhlasila predošlá vláda R. Fica uznesením z konca roka 2008. Vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-

-SD) dokonca predĺženie R1 po Ružomberok tesne pred voľbami zakomponoval do oficiálnych diaľničných plánov. Predĺženie rýchlostnej cesty schoval do dokumentu, ktorý s diaľnicami ani nesúvisel – vyhodnocoval stav opráv ciest prvej triedy za rok 2009. Celkovo má byť R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka poskladaná zo štyroch úsekov. Prvý, obchvat Banskej Bystrice postaví súkromný koncesionár v rámci už rozbehnutého PPP projektu. Ďalej má ísť rýchlostná cesta súbežne popri dnešnej ceste prvej triedy do Brezna. Pri Slovenskej Ľupči odbočuje na sever do hôr. V oblasti Hiadeľského sedla má tunelom prejsť popod hrebeň Nízkych Tatier. Pred Liptovskou Osadou sa potom pripája na dnešnú cestu prvej triedy, ktorá je pokračovaním cesty cez Donovaly.