V roku 1998 sa na poľskom trhu objavila malá sieť potravín. Vyšplhala sa na stredoeurópsku jednotku v maloobchode. S neveľkými predajňami, ktoré má zákazník vždy poruke, sa začína objavovať aj na Slovenku. Rozdiel je v tom, že česko-slovenská Žabka už nepatrí pod poľskú vetvu. Koncom septembra minulého roka otvorila Žabka svoje prvé potraviny v Bratislave v ružinovskom komplexe Perla Ružinova. Nestála za ním však poľská sieť takzvaných convenience obchodov, ktorá patrí do amerického fondu CVC, ale britský reťazec Tesco. Ten už takmer desať rokov prevádzkuje predajne s rovnakým názvom aj v susednom Česku.

Rozdielny majiteľ

Ešte pred desiatimi rokmi mali poľská Żabka a česká Žabka jedného majiteľa. Bola ním spoločnosť Penta Investments. Potom sa rozdelili. Česká sieť pripadla Tescu a poľská fondu Mid Europa Partners.

Poliaci tvrdia, že kým ich reťazce sa vďaka vtedajšiemu investorovi naďalej usilovali o dynamický rozvoj v rámci domáceho trhu, aj sa im to darilo, český náprotivok s britským majiteľom investične stagnoval. Tesco sa totiž zameralo na svoje super- a hypermarkety, ktoré potrebovali reštrukturalizáciu. Počet prevádzok Žabky v Česku sa tak postupne znižoval a do roku 2017 ich ostalo už len niekoľko desiatok. V súčasnosti ich je 125. Na Slovensku zatiaľ päť, tri v hlavnom meste a po jednej v Trnave a Šamoríne. Generálny manažér Žabky na Slovensku Miroslav Ďurana má však odvážne plány a hovorí o expanzii. Najprv by išlo o západné Slovensko a neskôr o posun viac na východ. V Poľsku má značka viac než desaťtisíc obchodov.

Malé obchodíky okrem predaja prevažne potravinového tovaru stavili na dodatkové služby typu drobného občerstvenia či rýchlych raňajok a obedov. V Poľsku majú zákazníci ešte extra možnosť podať si v Żabke napríklad loto. Toto u nás nefunguje a ani nebude. Pridanou hodnotou a ostatnou novinkou zo strany Žabky smerom k zákazníkovi je rozšírenie ponuky o odberné miesto pre balíky DPD Pickup. Aj vďaka takýmto krokom sa chce sieť dostať bezprostredne k zákazníkovi a poslúžiť mu ako alternatíva na rýchly nákup.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa