Autorstvo tohto ľahko sarkastického pomenovania sa pripisuje princovi Philipovi, manželovi Alžbety II. Kráľovská firma je mimoriadne výkonná najmä v časoch slávnostných udalostí, ktoré priťahujú masovú britskú i celosvetovú verejnosť. Aktuálne to bolo narodenie tretieho dieťaťa princa Wiliama a vojvodkyne Kate koncom apríla a nemenej komerčne úspešný bude aj májový sobáš princa Harryho s herečkou Meghan Marklovou. Spolu s ďalšími príjmami by mali obohatiť britskú ekonomiku o 2,8 miliardy libier.
Výnimočná rodina
Mnoho krajín sveta si ponechalo konštitučnú monarchiu ako štátne zriadenie, ale žiadna kráľovská rodina nepriťahuje taký obrovský verejný záujem ako Windsorovci. Keď si v roku 2011 bral následník trónu princ Wiliam svoju študentskú lásku vojvodkyňu Kate, ceremóniu sledovali diváci v 188 krajinách sveta a na sociálnej sieti YouTube mala 72 miliónov videní. Udalosť prilákala na Britské ostrovy zhruba 350-tisíc turistov, ktorí v miestnych hoteloch, reštauráciách a obchodoch nechali asi 200 miliónov libier.
Podobnú sumu zarobili aj organizátori a dodávatelia súvisiacich osláv, ktoré dopĺňali nadšenie britskej verejnosti z veľkolepej svadby. Kate bola neurodzená nevesta z ľudu, čo z nej urobilo pre kráľovskú „firmu“ vynikajúcu akvizíciu – stelesňovala britskú verziu amerického sna, čím sa čaro kráľovskej rodiny stalo dostupnejším a tým aj atraktívnejším pre širokú verejnosť.
Údaje o ziskovosti vyplývajú z analýzy konzultačnej spoločnosti Brand Finance, ktorá pravidelne mapuje finančnú hodnotu britskej kráľovskej rodiny a jej vplyv na domácu ekonomiku.
Britská kráľovská rodina funguje ako obrovská PR kampaň pre krajinu
Májová svadba princa Harryho a Meghan Marklovej by podľa odhadov Brand Finance mala mať ešte väčší komerčný úspech, ktorý je predbežne vyčíslený na jednu miliardu libier. Nevesta je totiž Američanka, ktorá žila aj v Kanade a živila sa ako úspešná herečka, čo významne rozširuje už aj tak značný medzinárodný záujem o dianie v britskej kráľovskej rodine.
Stránka VisitBritain predpokladá, že nadšenie zo svadby pretrvá aj zopár nasledujúcich rokov a pomôže pritiahnuť do krajiny ďalšie štyri milióny turistov, ktorí v hoteloch a reštauráciách minú zhruba dve miliardy libier.
Tovar a značky akokoľvek spojené s členmi panovníckej dynastie sa výborne predávajú či už ako suveníry alebo pripomienkové predmety. Keď sa pred piatimi rokmi narodil princ George, hodnota predaja súvisiaceho oblečenia, suvenírov a ďalšieho tovaru sa len v prvých dňoch vyšplhala na 76 miliónov libier a za celý rok dosiahla hodnotu takmer štvrť milióna libier.
Narodenie princeznej Charlotte o dva roky neskôr obohatilo
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?