Spoločnosť však vykazuje stratu už tretí rok po sebe a v tomto období znižovala na polovicu aj vlastné imanie. Kumulovaná strata firmy z predchádzajúcich období dosahuje podľa účtových údajov zhruba 60 miliónov eur. V marci vymenila firma generálneho riaditeľa popradského závodu. Talian Luigi La Morgia po dvoch rokoch odišiel do centrály pre Európu, Afriku a Blízky východ a na jeho miesto nastúpil slovenský manažér Michal Major, ktorý sa od roku 2011 podieľal na riadení výroby podniku.
Rýchly rast
Americký gigant Whirlpool Corporation bol medzi prvými zahraničnými firmami, ktoré po roku 1989 prišli na Slovensko. V Poprade si založil pobočku v roku 1992. Využil miestnu tradíciu s výrobou „tatramatiek“ a vďaka kvalitnej, ale v porovnaní so západnou Európou lacnejšej pracovnej sile i vysokej produktivite práce závod rýchlo rástol. Po desiatich rokoch vyrábal 1,5 milióna práčok ročne a zamestnával šesťsto ľudí.
V súčasnosti pracuje vo fabrike tisícsto osôb, ktoré by mali do konca roka poslať na trh 2,4 milióna práčok. V okolí závodu vyrástli haly dodávateľských firiem zamestnávajúcich odhadom ďalších tritisíc ľudí.
Červené a čierne čísla
Napriek zápornému hospodáreniu v uplynulých rokoch má podnik podľa M. Majora dobrú budúcnosť. „Výrazne sme zvýšili objem výroby, rastie predaj našich výrobkov v rámci Európy a v prieskumoch spokojnosti zákazníkov sme sa medziročne zlepšili o pätinu. V uplynulých troch rokoch sme preinvestovali 25 miliónov eur, napríklad do rozšírenia výroby spredu plnených práčok s kapacitou sedem a deväť kilogramov a chystáme nové investície do automatizácie,“ hovorí riaditeľ popradskej fabriky.
K otázkam, ktoré sa týkajú nabaľujúcej sa straty a znižovania vlastného imania, sa koncern vyjadrovať nechce. „Whirlpool je verejne obchodovateľná spoločnosť, všetky informácie o jej finančnom stave sú verejne dostupné a odmietame špekulovať o súčasnom alebo budúcom vývoji firmy,“ uvádza Pierre Yves Ley z komunikačného oddelenia talianskej centrály.
M. Major odmieta, že by firma bola v problémoch. Materskému americkému koncernu sa darí, v uplynulom roku zaznamenal s tržbami zhruba dvadsať miliárd dolárov najlepší rok vo svojej histórii, dosiahol aj vysoký zisk.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?