Dva významné americké reťazce s občerstvením vstupujú na slovenský trh, i keď zatiaľ iba formálne – registráciou obchodných známok. Jeden z nich by mohol konkurovať pri predaji hamburgerov sieťam McDonald’s a Burger King. Na Úrade priemyselného vlastníctva SR (ÚPV) pribudla prihláška pre známku známeho amerického reťazca ponúkajúceho rýchle občerstvenie Wendy’s. Prihlasovateľom je spoločnosť Wendy’s International so sídlom v Ohiu, prihlášku koncom apríla podala bratislavská právnická kancelária Brichta & Partners.
Wendy’s má pobočky najbližšie v Maďarsku či v Poľsku, v Európe má celkovo menšiu pozíciu než spomínaná konkurencia. Pôsobí ešte vo Francúzsku, Nemecku, Grécku, Taliansku, Portugalsku, Španielsku, Rusku, Turecku a vo Veľkej Británii.
Reštaurácia funguje najmä na princípe franchisingu. Na svete vystupuje v rámci joint venture s Arby’s Group. Sieť má vyše 10-tisíc reštaurácií v 27 krajinách, z toho dve tretiny pod značkou Wendy’s.
V minulom roku sa skupina podľa výročnej správy sústreďovala na posilnenie značky ako „skutočnej“– hamburgerová sieť komunikuje skutočné a čerstvé prísady do svojich produktov. Reťazec okrem toho zaviedol nové raňajkové menu. Tržby za rok 2010 dosiahli 3,4 miliardy amerických dolárov, medziročne klesli o tri percentá.
Začiatkom mája si podala prihlášku na Úrade priemyselného vlastníctva aj ďalšia sieť z podobného segmentu – najväčšia kaviarenská skupina sveta Starbucks. O registráciu požiadala centrála Starbucks Corporation v Seattli v zastúpení bratislavskou patentovou kanceláriou Hörmannová – Tomeš. Súčasťou prihlášky je nové logo (na snímke ešte staré), ktoré Starbucks začal zavádzať iba v posledných týždňoch. V aktuálnej verzii je zobrazená už len siréna. Názov siete a slovo „coffee“ zmizlo, čím sa sieť chce pripraviť aj na predaj iných produktov ako kávy.
V roku 2008 ešte spoločnosť uviedla, že sa na Slovensko aktívne nechystá. „V súčasnosti neplánujeme otvoriť Starbucks na Slovensku. Pri vstupe na nový trh si nechávame dostatok času na to, aby sme vybrali najvhodnejšieho partnera na založenie spoločného podniku,“ uviedla vtedy hovorkyňa koncernu pre denník Pravda. V súčasnosti je Starbucks na všetkých okolitých trhoch, s výnimkou Ukrajiny. V Prahe otvorila kaviarenská sieť prvú pobočku v roku 2008, v Budapešti v roku 2010.
Starbucks má po celom svete 17-tisíc prevádzok, približne polovicu z nich sám vlastní, zvyšok funguje na základe licencie. V poslednom roku sa koncernu so sídlom v Seattli v štáte Washington darilo. Za finančný rok 2010 končiaci sa v októbri 2010 čisté výnosy medziročne narástli o 10 percent na 10,7 miliardy amerických dolárov. Prevádzkový zisk (GAAP) narástol o 153 percent na 1,4 miliardy dolárov. Podstatne väčšia časť tržieb pochádza z amerického trhu. Pre prebiehajúci finančný rok plánuje Starbucks otvoriť 500 pobočiek, z toho sto v Spojených štátoch, ostatné v zahraničí.
Podanie prihlášky ešte nemusí znamenať reálny vstup reťazcov na Slovensko. Napríklad McDonald’s či Burger King si podľa registra ÚPV podali prihlášky ešte koncom sedemdesiatych rokov. Prvý z reťazcov otvoril prvú slovenskú reštauráciu až v deväťdesiatych rokoch, Burger King iba vlani v bratislavskom centre Eurovea.(tc)