Dopyt po lepších pozíciách

Agentúra predpokladá, že digitálna reklama porastie na Slovensku v rokoch 2014 až 2016 v priemere o 16 percent. Aj v roku 2013 približne týmto tempom rástli tržby najväčších slovenských internetových portálov. Vo veľkej konkurencii webov, a to aj v súvislosti s rastúcou pozíciou gigantov ako Google a Facebook, sa internet nevyhol tlaku na cenu. No s tým, že podľa mediálok cena v online neklesla tak výrazne ako cena ostatných mediatypov.

Neplatí to ani plošne pre všetky formáty. Šéf digitálnej agentúry digita.sk Michal Teplica hovorí, že sa zvyšuje dopyt po prémiových pozíciách s významným zásahom, predávaných na balíky. Cena bude podľa neho v týchto prípadoch rásť, aby sa vyrovnala trhová rovnováha.

Vlani sa celkové príjmy do online reklamy (bez započítania agentúrnych provízií a bonusov) – ako vyplýva z výsledkov združenia zastupujúceho slovenské internetové médiá IAB Slovakia – vyšplhali na 65,8 milióna eur. Medziročne vykázali takmer 18-percentný nárast. IAB odhaduje, že viac ako 25 miliónov eur smerovalo do vyhľadávačov, teda primárne do Googlu. Ten u nás navyše čoraz viac zarába aj na display formátoch a od vlaňajška aj na YouTube reklame.

Keďže Google nechce zverejňovať žiadne údaje, čísla IAB predstavujú len odhad. Vďaka Registru účtovných závierok sú po prvýkrát dostupné aj výsledky hospodárenia slovenskej pobočky Googlu. Celkové tržby dosiahli hodnotu 2,1 milióna eur, čistý zisk predstavoval iba 80-tisíc eur. Keďže Google má na Slovensku len obchodný tím a nezaoberá sa servisovaním klientov (to prenecháva agentúram), väčšina tržieb ide mimo účtovnej závierky slovenskej pobočky Googlu. Podľa slov country manažéra Rasťa Kulicha medziročne narástol biznis slovenského Googlu takmer o polovicu, tržbám najväčších slovenských portálov sa však ešte vlani nevyrovnal.

Čo robila top trojka

V roku 2013 zaznamenali tri najväčšie slovenské portály podľa návštevnosti tržby vo výške 21,2 milióna eur. Z toho polovicu tvorili tržby lídra trhu, spoločnosti Azet.sk, ktorá vykázala čistý zisk 1,8 milióna eur. Do tržieb Azetu, ktorý je od konca roka 2010 súčasťou vydavateľstva Ringier Axel Springer, ako tvrdí finančný riaditeľ Ringieru Martin Mihálik, sú presunuté aj tržby ich pôvodných portálov (cas.sk, zivot.sk, casprezeny.sk). Vydavateľstvo Ringier Axel Springer Slovakia vlani prišlo s novým knižným e-shopom Klobook.sk alebo redizajom úspešných e-shopov Kucharky.sk. 

Konkurenčnému internetovému portálu Zoznam.sk vlani tržby narástli o viac ako desať percent a dosiahli úroveň 6,5 milióna eur. Firma sa istý čas zameriava na vývoj produktov, ktoré nie sú závislé od reklamy, ale platia ich priamo klienti (napríklad dátové úložisko). Zoznamu vlani klesol zisk, čo malo súvisieť s viacerými plánovanými a nevyhnutnými investíciami. Presťahoval sa do nového dátového centra v materskej spoločnosti Slovak Telekom. Pri tejto príležitosti prešla kompletnou zmenou aj dátová infraštruktúra produktov Zoznamu. „Veríme, že investovaním do kvalitnejšieho dátového centra smerujeme k výraznému šetreniu nákladov na prevádzku v budúcnosti,“ uviedol šéf Zoznam.sk Martin Mác. S nákladmi podobného charakteru treba rátať aj v tomto roku. Naplánovaná je investícia najmä do e-mailovej platformy.

V Sme web predbehol print

Rok 2013 bol kľúčový pre spravodajský server Sme.sk v tom, že sa stal v rámci vydavateľstva Petit Press najväčším médiom z hľadiska tržieb z inzercie, keď predbehol aj príjmy z printu. Medziročne narástli online výnosy o takmer 17 percent. Web je zároveň najziskovejší segment, avšak s tým, že sa vo veľkej miere spolieha na obsah z printu – tieto náklady nie sú v číslach online aktivít.

Vo vydavateľstve stavili v ostatnom období v rámci obchodu na získavanie priamych klientov bez dodatočných nákladov na sprostredkovateľa. „Významne nám rastie podiel neagentúrnych klientov. V minulom roku to bol už 45-percentný podiel, verím, že za rok 2014 to bude blízko 50 percent,“ vysvetľuje člen predstavenstva vydavateľstva Petit Press Peter Mačinga. Dodáva, že najväčší rast zaznamenali ich komerčné projekty či akvizície, do ktorých vydavateľstvo investovalo posledné štyri roky. „Rast príjmov v desiatkach percent sme mali aj v segmente online videa na tv.sme.sk,“ tvrdí P. Mačinga.

Web predbieha všetkých

Vlani na jeseň minulého prišiel TREND.sk ako prvý slovenský spravodajský server s plne responzívnym dizajnom. Používatelia nepotrebujú na pohodlné zobrazenie stránky aplikáciu, web sa sám prispôsobí veľkosti obrazovky. Redizajn sprevádzal aj zmenu názvu. Vypustené písmeno „e“ zblížili značky printového a online vydania. V máji TREND.sk spolu so sekciou Mediálne.sk opustili systém spoplatnenia Piano. Zamknuté ostávajú články z printového vydania, dostupné pre predplatiteľov.

Internetové portály v SR 1/2
Internet Portals in Slovakia

Web predbieha všetkých

1 Údaje sú za hospodársky rok končiaci sa 30. septembra 2013 (Figures for the financial year ending September 30, 2013), 2 Spoločnosť vznikla 17. mája 2012 (Company was established on May 17, 2012)

Reálne tržby vydavateľov 2/2
The Actual Sales Revenue of Publishers

Web predbieha všetkých

1 V roku 2011 spoločnosť uplatnila jednorazovú opravnú položku na odpis tlačiarenského stroja. Bez toho by prevádzkový zisk bol 376-tisíc eur (In 2011, the company applied one off allowance for the printing machine amortisation. Excluding that the company
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami, doplnené z Registra účtovných závierok SR, zostavila TREND Analyses SOURCE: data disclosed by companies, updated from the Slovak Register of Financial Statements, researched by TREND Analyses