Cestovná kancelária BUBO vznikla ako startup. Tvrdí to jej zakladateľ a šéf Ľuboš Fellner, ktorý sa zároveň stal jej „maskotom“. Cestovka pre-šla dlhú cestu, počas ktorej jej tržby narástli na desiatky miliónov eur. Dnes BUBO cestuje do všetkých krajín sveta a pripravuje sa na medzinárodnú expanziu. Nielen o tom hovoril v rozhovore Ľ. Fellner. 

Na pandémiu si už takmer nikto nespomenie. Svetom však otriasajú nepokoje a ekonomická neistota. Ako sa v tomto smere darí cestovnému ruchu? 

Nemôžem hodnotiť cestovný ruch. Môžem hodnotiť len vlastnú firmu. Pre celý cestovný ruch vrátane firmy BUBO bola pandémia veľký zásah. Niečo podobné zažili finančné trhy v roku 2008. Keď sme sa nadychovali na postpandemické obdobie a mali sme na koniec februára 2022 naplánovanú najväčšiu kampaň v histórii, do ktorej sme vložili všetky ušetrené peniaze a energiu z dvoch rokov, Rusi napadli Ukrajinu. Mesiac sme celá firma neustále pomáhali utečencom, dodnes v našich dvoch azylových domoch býva viac než dvesto žien a detí, ale koncom marca sme zatvorili oči a napriek odhováraniu mnohých sme spustili kampaň s odvážnym mottom „BUBO otvára lepší svet“. Za dva dni sme predali dvakrát toľko, čo za posledné dva roky. Na tej vlne sa vezieme ďalej a tým, že organizujeme cesty do všetkých 193 krajín sveta, lokálne konflikty nemajú na nás zásadný vplyv.

Ako sa oproti rokom spred pandémie zmenilo zákaznícke správanie a ako sa mu snažíte prispôsobiť?

Paradoxne, ľudia si objednávajú drahšie zájazdy. Hovorím, že sme tu pre elitu národa. Chodia s nami lekári, sudcovia, najmúdrejší a najšikovnejší ľudia. Tí majú väčšinou peniaze a nám ide hlavne o kvalitu a o to, aby bol klient spokojný. Väčšinou nám to vychádza a tento rok budeme zasa o niečo lepší. Všeobecne je známe, že v kríze sa darí drahým značkám. Tí, ktorí robia lacné zájazdy založené len na cene, to majú podľa mňa ťažšie. Cestovanie s nami je dobré a podľa mňa aj výhodné. 

Kto je teda vaším klientom?

Sme malá krajina a každý každého pozná. Ústna referencia je pre nás veľmi dôležitá, ale, samozrejme, aj tá na Googli. Pred rokom sme tam mali pár referencií a teraz ich máme vyše 400. Nechodia s nami bohatí so zlatou reťazou. Musí tam byť prienik intelektu. Skôr s nami chodia ľudia, ktorí sú intelektuálne bohatí. Chodia s nami napríklad aj učitelia, ktorí sú veľmi zle platení. Ale áno, máme aj cestu, keď štvorčlenná skupina zaplatí viac ako 250-tisíc eur. Takýchto zájazdov je však menej. 

Ktoré trendy v cestovaní dnes u Slovákov prevládajú? 

Vždy sme boli „trendsetterom“. Sú však trendy, ktoré nás ovplyvňujú. Ide napríklad o ekologickú dovolenku. Ľudia dbajú na to, aby cestovanie bolo ekologické, a preto máme hity ako Island, Aljašku či Patagóniu. Oveľa viac s nami chodia slobodní ľudia. Chodia aj jednotlivci, ktorí tvoria asi tretinu klientely. Týmto spôsobom si ľudia nájdu nové známosti. Keď si niektorí členovia zájazdu vyhovujú, často nakoniec spolu aj bývajú, takže nemusia platiť navyše za samostatnú izbu. Toto je v intelektuálnej partii úplne normálne. Naše zájazdy sú navyše fyzicky aj intelektuálne náročnejšie, takže si ľudia niekedy musia pomôcť. Aj takto sa vytvárajú spojenia. 

Ľuboš Fellner
Je zakladateľ cestovnej kancelárie BUBO. Prešiel dôkladne všetky krajiny sveta ako prvý Slovák. Ako vyštudovaný lekár s atestáciou sa venuje cestovateľskej medicíne, bezpečnosti klientov a zdravotnému poradenstvu a napriek dlhodobým ekonomickým úspechom ďalej pracuje na ďalšom rozvoji firmy. Firemnou kultúrou a príkladom ide vedome proti aktuálnemu európskemu trendu. Je držiteľom ceny EY Podnikateľ roka 2011.

V roku 2024 budete mať najnižšiu maržu na klienta. Aká je vaša obchodná stratégia? 

Naša obchodná stratégia je ovládnuť celý trh. Ak má byť kvalitné to, čo robíte, musíte to robiť neustále. Keď chirurg robí 50 operácií slepého čreva ročne, bude lepší ako ten, ktorý robí len dve. Nie je to len o zárobku, ale keď máme v danej krajine stále sprievodcu, vie všetko a nikoho nič neprekvapí. Tým, že zvyšujeme podiel na trhu, zvyšujeme aj kvalitu. Zvyšujeme to tak, že máme najnižšiu maržu. Chceme vysokú kvalitu, takže nemusíme mať najnižšiu cenu. Samozrejme, podobné zájazdy sa dajú kúpiť aj lacnejšie. V takom prípade buď človeka oklamú, alebo ide o oveľa nižšiu kvalitu. 

Prečo si môžete dovoliť ísť s maržou dole? 

Pri poznávacích zájazdoch potrebujete zaplatiť sprievodcu a rovnako autobus. Cena za autobus je rovnaká bez ohľadu na to, či naplníme jeho kapacitu. My ju však naplniť dokážeme a potom máme nižšie náklady. Viem, že keď za rovnakú cenu ponúkne rovnaký zájazd iný operátor, prerába. Do veľkej miery nám pomohli aj technológie. Máme vlastnú stránku a vlastné IT oddelenie, ktoré pracuje len pre nás, a nedávno sme im urobili úplne nové zázemie. Toto nikto nevidí, no práve preto je všetko prepojené a funguje to tak, ako má. 

Veľmi dôležité je mať aj dobrých partnerov v zahraničí. 

Mám jedno porekadlo – dobrého námorníka spoznáš v zlom počasí. Keď všetko funguje, tak je dobre. Keď sa niečo pokazí – a verte mi, že nám sa denne niečo kazí –, vtedy musíme mať partnera, ktorý vie, že sa mu vtedy na danej veci oplatí prerobiť, lebo na nej aj my prerábame. Vieme však, že z dlhodobého hľadiska sa to vráti. 

Aký prístup volíte pri riadení firmy?

V tomto som samouk a žiadam maximálne nasadenie. Niekto hovorí, že sa netreba učiť a všetko príde samo. Ja si myslím, že škola je veľmi dôležitá. Učím sa na svojich chybách. Keďže som lekár, v tomto smere som samouk a v živote som spravil už veľmi veľa chýb. Výhodou tohto môjho prístupu však je, že to robím úplne inak ako všetci ostatní, lebo ma to ni-kto nenaučil. BUBO ako cestovka je v rámci Európy unikátna. Preto je naším ďalším cieľom expanzia. Veľa vecí robíme úplne inak a tí ostatní nás logicky kopírujú. Na zahraničných trhoch vidím obrovskú príležitosť, ktorú by bolo škoda nevyužiť. 

Kam sa môže ešte BUBO posúvať z cestovateľského hľadiska? 

V Sydney oproti opere je Harbour Bridge, ktorý maľujú. Keď ho natrú, idú odznova. Taký je veľký. A toto je to isté. Svet sa veľmi rýchlo mení. Možno to vidieť aj na expedíciách. Kedysi sme boli napríklad sami na Machu Picchu alebo v roku 1995 sme išli autobusom do Petry v Jordánsku. Do Rwandy sme začali chodiť pred pätnástimi rokmi. Japonsko robíme tiež veľmi dlho a teraz je z neho hit. Keď tam bude Expo, bude z neho hyperhit. Moje posledné expedície boli na Tristan da Cunha, najizolovanejší ostrov na svete, Pitcairnove ostrovy či najvyšší vrch Amazónie, na ktorý sme sa dostali ako prvá medzinárodná skupina. Bol som vo všetkých krajinách sveta, som najscestovanejší Slovák, bol som na najnižšom bode, ale chcel by som ísť na ten najvyšší, a tak pevne verím, že sa mi o dva roky podarí dostať sa na vrchol Mount Everestu. Toto sú však osobné vízie. Biznisovo sme totálne vpredu.

Veľa ľudí si cestovku BUBO spája práve s vašou osobou. Prepojenie ste urobili schválne alebo to prišlo samo?

Čítal som knihu Steva Jobsa a ten to robil tak ako ja. Pre mňa stelesňoval disrupciu v tom, ako viedol firmu. Bol geniálny marketér a videl veci, ktoré iní nevideli. Keď spojíte svoje meno s menom firmy, je to jeden veľký trik. Podnikateľovi to môže pomôcť, no vystavuje sa aj riziku. Spravil som to kedysi schválne a už sa to nedá vrátiť. 

Spomínali ste expanziu? Kam cielite? 

Celá firma pracuje na zlepšení kvality produktu. Toto je pre ňu na tento rok hlavný cieľ. Pre IT a najvyšší manažment je cieľom expanzia. Je veľmi zložité všetko pripraviť. Máme českú pobočku a chceme mať aj nemeckú. V prvom rade sa však sústreďujeme na východný blok, až potom na krajiny hovoriace po nemecky. V Česku nám to stúpa a tento rok budeme mať už tritisíc klientov. Aj na Slovensku máme veľmi veľa inteligentných ľudí. Našou výhodou je, že keď ľudia s nami dovolenku vyskúšajú, zistia, že rozdiel oproti all inclusive dovolenke je taký obrovský, že s nami cestujú viackrát. Každý napríklad vie, že BUBO má lepších sprievodcov. Máme ich lepších preto, lebo sme pred pätnástimi rokmi založili vlastnú akadémiu. Máme vlastné skriptá a ľudí, ktorí školia. Starí sprievodcovia mentorujú mladších a tí, ktorí nie sú dobrí, sami z kolotoča vypadnú. 

Svet sa veľmi rýchlo mení. Technológie ovládajú náš život a teraz sa do popredia čoraz viac tlačí AI. Akú radu by ste dnes dali začínajúcim podnikateľom?

Keď som prišiel začiatkom minulého roka s tým, že chcem implementovať umelú inteligenciu, všetci na mňa nechápavo pozerali. Teraz všetci vedia, že je to jasný smer. Už dlhšie máme nahraté texty, ktoré číta umelá inteligencia na účely podcastov. Spolupracujeme aj s dvomi firmami, ktoré nám môžu umelú inteligenciu implementovať. Viem si napríklad predstaviť, že by sme umelú inteligenciu využívali pre potreby zákazníckej podpory na zahraničných trhoch. Verím, že každý môže uspieť. Mladí ľudia majú trochu iný pohľad a dokážu sa presadiť v niche oblastiach, ktorým možno starší podnikatelia už neveria. Vždy sa dá presadiť, aj keď je za tým veľmi veľa práce. Nejde to dokopy napríklad s tým, o čom sa hovorí, ako štvordňový pracovný týždeň, work-life balans a podobne. Na toto nech zabudnú. Pracujem tridsať rokov šestnásť hodín denne vrátane víkendov. Ak si niekto myslí, že podnikateľ je niekto, kto hrá golf, tak je na omyle.