Zvyšné peniaze sa už buď minuli, alebo sú zazmluvnené. Existuje ešte balík peňazí na rýchlostné cesty. Ani táto suma však podľa rezortu nestačí na pokrytie plánovanej výstavby.
Stavbári budú mať vo všeobecnosti práce dosť. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč počíta s nárastom stavebnej produkcie v tomto aj v budúcom roku.
No tie firmy, ktoré budú dokončovať rozbehnuté stavby a nezískajú za ne náhradu, môžu mať problém využiť svoje kapacity. Aktuálne sa najviac stavia v Žilinskom kraji. Tak to aj zostane, i keď stavebný ruch sa rozšíri aj na Bratislavu, Košice a Prešov.
Najviac do košického obchvatu
Ministerstvo dopravy chce zostávajúce peniaze z programového obdobia 2014 – 2020 minúť na tri diaľničné úseky. Ide o severozápadnú časť obchvatu Košíc, západný obchvat Prešova a úsek kysuckej diaľnice D3 severne od Čadce. „Aj tam už bude musieť štát hľadať doplnkové zdroje financovania v štátnom rozpočte, pretože alokácia eurofondov na všetky tri stačiť pravdepodobne nebude,“ informuje hovorca rezortu Martin Kóňa.
Zostáva ešte balík peňazí určený na rýchlostné cesty a cesty prvej triedy. V ňom je dohromady takmer pol miliardy eur. Necelá polovica tejto sumy má ísť na rýchlocesty, teda cesty, ktoré sú podobné diaľniciam, no majú užšie pruhy a ostrejšie zákruty.
Ministerstvo chce tieto peniaze minúť na ďalší úsek obchvatu Košíc medzi oceliarskou fabrikou U.S. Steel na juhu a Košickými Olšanmi na východe. Košice by tak v krátkom čase dostali hneď dva úseky diaľničného obchvatu. Severozápadný bude súčasťou diaľnice D1 a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ho chce stavať ešte tento rok.
Neskôr sa naň pripojí južný a východný úsek, ktorý povedie až k Šaci pri oceliarňach. Po dobudovaní oboch týchto úsekov sa bude dať obísť Košice po diaľnici zo severu na juh, smerom do Maďarska. Mesto sa bude dať obísť aj z východu na západ – od Michaloviec smerom na Rožňavu.
Po Žiline aj východ
Polepšiť by si mal aj neďaleký Prešov, ktorý dnes patrí medzi mestá s najhoršou dopravou. Aktuálne je vo výstavbe vnútorný obchvat s plánovaným dokončením v tomto roku. Projekt sa podľa odhadov investora, ktorým je Slovenská správa ciest (SSC), omešká.
NDS chce v tomto roku začať stavať aj diaľničný obchvat v smere od západu na juh. Jeho súčasťou je tunel. Preto je tento úsek najnákladnejší spomedzi tých, ktoré chce NDS začať stavať v tomto roku.
Posledná autostráda, ktorú podľa M. Kóňu pokrývajú eurofondy, je na Kysuciach medzi Žilinou a hranicami s Poľskom a Českom. Úsek Čadca – Svrčinovec doplní ďalšie dva na tejto trase, ktoré sú už vo výstavbe. Štvrtý úsek pri hranici s Poľskom je už hotový.
Aj keď ministerstvo dopravy nemá na budovanie ďalších diaľnic kapitál, v schválenom operačnom programe prezentovalo omnoho väčšie plány.
Namiesto jedného nového úseku kysuckej diaľnice D3 chce do budúceho roka rozbehnúť výstavu troch. Znamenalo by to, že na D-trojke by sa budúci rok stavali všetky chýbajúce úseky aspoň v polprofile. V tom istom dokumente sa počíta aj s ďalšími rýchlocestami. Popri jednej plánovanej okolo Košíc sa v ňom spomínajú ďalšie dve.
NDS je vo svojich plánoch ešte ambicióznejšia. Na svojej stránke informuje, že chce v rokoch 2016 – 2017 začať výstavbu 14 úsekov rýchlostných ciest, najmä na trase R2 medzi Trenčínom a Novákmi a medzi Zvolenom a Košicami. Príprava všetkých týchto úsekov je vo fáze stavebných konaní, čo je posledná fáza projektovania, po ktorej nasleduje už príprava súťaže. V rovnakom štádiu prípravy je aj kysucká D3.
Podľa M. Kóňu však nie je dosť peňazí na plány NDS ani na naplnenie Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, ktorého autorom je samotný rezort dopravy.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?