Každá firma sa chce zlepšovať. Nie každá však vie ako. Významne môže pomôcť publikácia, v ktorej autor odhaľuje možnosti zvyšovania výkonnosti firmy ako celku aj jej jednotlivých oblastí a procesov. Podstatou postupu je pragmatický princíp, známy pod pojmom potenciál zlepšenia. Autor, uznávaný konzultant, poradca a lektor, v knihe ukazuje, ako stanoviť výkonnosť procesov vo firme, ako uplatniť potenciál zlepšenia pri tvorbe firemnej stratégie či pri inovácii informačných systémov a informačných a komunikačných technológií aj ako merať výkonnosť ľudí – realizátorov procesov. Knihu odporúča čítať postupne po kapitolách tak, ako sú radené za sebou, pretože jednotlivé témy na seba logicky nadväzujú. Výklad pritom pripomína manuál, ktorý na základe zovšeobecnených konkrétnych praktických aplikácií poskytuje čitateľovi overené postupy doplnené príkladmi z praxe, obrázkami vývojových diagramov, grafov a množstvom tabuliek.

V prvých dvoch kapitolách sú vysvetlené základné pojmy. Nasledujúca kapitola je zameraná na identifikáciu reálneho potenciálu zlepšenia, na meranie doterajšej výkonnosti procesov, na identifikáciu efektov a limitov aj na procesnú optimalizáciu na základe reálnych možností daného podniku. Nasleduje výklad možných postupov pri výpočte návratnosti definovaných projektov. Na tento krok nadväzuje piata kapitola opisujúca rozhodnutie o realizácii projektu, často sprevádzané výberovým konaním. Šiesta kapitola sa zameriava na formuláciu cieľov a metriku cieľov počas realizácie projektu a po jeho ukončení. V siedmej autor skúma zainteresovanosť dodávateľov na efektoch projektu, meranie dosiahnutého stavu a hodnotenie výsledkov vrátane vyplácania cieľových prémií a bonusov. Na meranie výkonnosti vykonávateľov procesov sa zameriava v nasledujúcej a poslednej kapitole. Kniha je určená najmä manažérom v podnikovej sfére, ale aj študentom vysokých škôl, dodávateľom softvérových produktov a poradcom v odbore manažment a informatika.

Vyššia výkonnosť firmy

Pavel Učeň: Zvyšování výkonnosti firmy na bázi potenciálu zlepšení. Vydala Grada Publishing, s.r.o., Praha 2008. Počet strán 192, cena 14,57 €. Publikáciu na Slovensku distribuuje Grada Slovakia, s.r.o., Moskovská 29, 811 08 Bratislava. Členovia TREND klubu a Profit klubu (každý, kto má TREND a Profit predplatený priamo v redakcii) si môžu knihu objednať s 10-percentnou zľavou, doručenie do 2 až 4 týždňov.