Inflácia zasiahla celé hospodárstvo vrátane logistiky. Do akej miery sa zvýšené ceny energií, pohonných látok a služieb prejavili v spoločnosti Dachser a jej projektoch v oblasti dopravy a skladovania, hovorí regionálny manažér firmy pre juhovýchodnú Európu Roman Stoličný.

Globálna ekonomika ovplyvnila ekonomickú situáciu v Európe. Napriek negatívnym vplyvom sa viaceré oblasti logistiky posilnili. Ako ste prežili krízové obdobia?

Pandémia, vojna na Ukrajine a následná energetická kríza roztočili inflačnú špirálu v Európe. Aj v rámci nej vidieť, že je iné hovoriť o inflácii v západných krajinách a iné povedzme v prípade Slovenska, Maďarska či Poľska, kde je inflácia výrazne vyššia. Mali sme možnosť vidieť cenu palív, ktoré vyskočili na rekordné maximá. To ovplyvnilo prepravné náklady. My sme boli voči zákazníkom veľmi transparentní, a preto videli cenu za prepravu a takzvaný palivový príplatok. Ten sa hýbal zarovno s cenou pohonných látok na trhu. 

Zvládli ste kritické časy v prípade skladovania?

Čo sa týka skladovania, prezieravo sme v minulosti uzavreli zmluvy na dodávky energií. Vďaka tomu sme dokázali flexibilne reagovať aj na vývoj cien energií na trhu. Vývoj cien smerom hore aj dole sa prejavil v našich prevádzkových nákladoch. Tie sa po počiatočnom prudkom raste postupne dostávali na štandardnú úroveň. V skladoch máme moderné riešenia v oblasti svietenia – automatické LED svietenie, ktoré sa samo reguluje. Máme aj špeciálne vykurovanie v skladoch kontraktnej logistiky. Vďaka súboru týchto riešení sme zákazníkom poskytli efektívne ekonomické riešenia s ohľadom na aktuálnu situáciu na trhu.

Vďaka ktorým krokom ste udržali negatívny vplyv inflácie na uzde?

Je to súhra viacerých faktorov. Takisto cítime tlaky v oblasti personálnych a prevádzkových nákladov. Svojich zamestnancov si ceníme, práve oni pre zákazníkov hľadajú a nachádzajú nové riešenia a zlepšenia, ako mať efektívnejšie nastavené procesy. Sme si vedomí, že náklady sa nedajú optimalizovať donekonečna, niekde to má svoju hranicu. V náročných časoch dokážeme byť spoľahlivým partnerom pre našich zákazníkov vďaka dlhoročnému know‑how v oblasti efektivity práce a procesov.

Mohli by ste to viac konkretizovať?

Ak dokážeme ovplyvňovať efektivitu práce a procesov v skladoch a doprave, môžeme zákazníkom pomôcť s ich logistickou bilanciou. Čo sa týka prepravy, tu ťažíme zo svojich koreňov – zbernej prepravy a veľkosti našej Dachser siete, čím dokážeme držať v prvom rade kvalitu a následne aj cenu. Nie je zložité predať lacno prepravu či skladovanie. Keď však príde na rad realita, drvivej väčšine z nich chýba kvalita. Preto zákazníkom neposkytneme naoko lacnejšie riešenia na úkor kvality. Je pre nás dôležité, že aj v ťažkých časoch sa môžu na nás ako partnera spoľahnúť.

Ste známy ako spoľahlivý partner, čo sa týka prepravy tovaru. Menej sa však vo vašom prípade skloňuje slovo skladovanie. Prečo?

Dachser je v rámci európskej logistiky jednotkou na trhu v oblasti zbernej prepravy – to je náš hlavný biznis. Z nášho pohľadu nemá žiadny logistický poskytovateľ v Európe vybudovanú takú silnú prepravnú sieť, ako má Dachser. Je za tým viac ako 90 rokov práce, rozvoja a investícií a na našu sieť sme aj patrične hrdí. Čo sa týka skladovania, teda kontraktnej alebo zmluvnej logistiky, ide o vcelku výnimočnú záležitosť. Dachser kontraktná logistika znamená prepojenie dopravy, inteligentného skladovania a špeciálnych zákazníckych služieb s pridanou hodnotou do jedného komplexného riešenia. Orientujeme sa na stredné a veľké spoločnosti pôsobiace v priemysle a obchode.

Aké benefity poskytujete v danej oblasti?

Keďže naše sklady sú prepojené s tranzitnými terminálmi nielen fyzicky, ale aj systémovo, zákazník má absolútny prehľad v čase o pohybe jeho tovaru. Môže tak oveľa efektívnejšie manažovať svoje interné procesy a optimalizovať tok tovaru ku koncovému zákazníkovi. V konečnom dôsledku tak získava rýchlejšie a ekonomicky aj časovo výhodnejšie riešenie. Fakt je, že konkrétne na Slovensku sme sa rozhodli služby kontraktnej logistiky intenzívne rozširovať a je to jeden z našich strategických zámerov do roku 2030. Na tento cieľ sa budú viazať aj ďalšie rozvojové investície našej spoločnosti.

Spomenuli by ste ďalšie výhody skladovania vo svojich skladoch?

Naše sklady v Dachseri sú priamo napojené na tranzitné terminály, teda dopravu. Máme riešenie pre systém transportného manažmentu, čo je veľmi výnimočná kombinácia u logistických poskytovateľov. So zákazníkmi fungujeme na báze „interfaceu“ dát, teda ich prevádzkové a výrobné systémy sú priamo prepojené s našimi, a tak majú absolútnu transparentnosť a nepretržitú možnosť online sledovať pohyb tovaru. Okrem toho je pobočka v Lozorne spojená s Eurohubom, ktorý zásobuje celú európsku sieť. Vďaka tomu máme každodenný prístup do 14 krajín Európy s priamym spojením do 34 pobočiek v exportnom smere a priamy výstup zo 16 krajín Európy z 54 pobočiek v importnom smere. Takéto Eurohuby sú v rámci Dachser siete tri: v Nemecku, vo Francúzku a na Slovensku v Lozorne.

Roman Stoličný
Od mája 2021 pôsobí na pozícii regionálneho manažéra spoločnosti Dachser pre juhovýchodnú Európu a je zodpovedný za rozvoj a strategické smerovanie regiónu. V oblasti logistiky sa pohybuje niekoľko desaťročí. Svoju kariéru začal v roku 1992 vo švajčiarsko-slovenskej leteckej spoločnosti Tatra Air. V rokoch 1995 až 2004 zastával funkciu riaditeľa logistickej spoločnosti Lindbergh Air Freight. Tá sa v roku 2004 stala súčasťou medzinárodného koncernu Dachser, pričom celý proces integrácie, ktorý bol úspešne dokončený k 1. januáru 2010, mal na starosti R. Stoličný. Od roku 2005 zastával pozíciu managing directora a člena predstavenstva spoločnosti Dachser Slovakia. V roku 2017 sa ujal vedenia spoločnosti Liegl & Dachser Hungary a o štyri roky neskôr aj spoločnosti Dachser Romania.

V čom dokáže firme pomôcť Eurohub na Slovensku?

Vďaka Eurohubu v Lozorne, ktorý je významným dopravným uzlom v Európe, sme schopní dodávať tovar ešte rýchlejšie. To je samotná podstata skladovania v našom chápaní – v priemyselných a vo výrobných fabrikách sú rýchlosť, čas a v neposlednej miere aj požadovaná kvalita dodania tovaru kľúčové faktory. My tieto dva svety skladovania a prepravy spájame do jedného komplexného celku, ktorý je podporený vlastnými homogénnymi prepravnými a skladovacími IT systémami.

Poskytujú vaše sklady aj ďalšie výhody pre partnerov?

Na Slovensku disponujeme najmodernejšími skladovými priestormi v Lozorne a Košiciach. V septembri 2023 sme otvorili nové skladové priestory v Martine. Takto máme pokryté celé Slovensko – vo všetkých spomenutých slovenských pobočkách je skladovanie prepojené na tranzitné terminály, teda na dopravu. Všetky sklady disponujú výbornou dostupnosťou na cestnú infraštruktúru Slovenska.

Koľko paletových pozícií máte aktuálne k dispozícii?

V našej pobočke v Lozorne disponujeme kapacitou 15-tisíc paletových pozícií s opciou nárastu o ďalších 20-tisíc. V Košiciach máme k dispozícii plochu s regálovým systémom s kapacitou približne desaťtisíc paletových miest s ďalším potenciálom rastu. Čo sa týka Martina, tam môžeme potenciálnym zákazníkom ponúknuť približne dvetisíc paletových pozícií, avšak kapacita expanzných priestorov umožňuje vytvorenie ďalších päťtisíc paletových miest.

Priblížili by ste svoje plány v súvislosti s posilnením skladovacích kapacít?

V pobočke v Lozorne máme pripravený dodatočný potenciál skladových priestorov s rozlohou 20-tisíc štvorcových metrov s konštrukčnou výškou skladu šestnásť metrov. V podstate ho môžeme podľa potreby aktivovať. Samotnú výstavbu sme schopní zrealizovať v priebehu šiestich až siedmich mesiacov. Takto dokážeme zabezpečiť flexibilitu pri požiadavke na nové skladové priestory.

Efektívne skladovacie procesy značne súvisia s digitalizáciou, automatizáciou a robotizáciou. Kde sa nachádza Dachser v daných oblastiach?

Používame skladový systém priamo integrovaný do dopravného systému. V dôsledku potreby reagovať na neustále zmeny a požiadavky zákazníkov sa systém neustále aktualizuje a dopĺňa novými prvkami. Umožňuje nám inteligentne manažovať fázy toku tovaru od príjmu cez sklad až po výstup. Zákazníkovi poskytujeme transparentnosť, pretože umožňujeme online sledovanie pohybu tovaru v reálnom čase. Súčasťou systému je kontrola riadenia skladu a EDI prepojenie so systémami zákazníka.

Do akej miery sú vaše sklady ekologické a energeticky sebestačné?

Optimalizáciou trás, konsolidáciou nákladov a efektívnym využívaním vozidiel minimalizujeme vplyv našich aktivít na životné prostredie. V júni 2023 sme otvorili nový vysokoregálový sklad v nemeckom Memmingene. Budova má najmodernejšie technológie a dbá na udržateľnosť a ochranu klímy. Väčšinu energie potrebnej na prevádzku vyrába strešný fotovoltický systém s výkonom jeden megawatt. Kedykoľvek je potrebná ďalšia elektrina, využívame stopercentne obnoviteľnú energiu z vodného alebo veterného zdroja z verejnej siete.

Ďalšie dôležité správy

Manipulačná technika
Neprehliadnite

V biznise s vozíkmi inflácia nehrá zásadnú úlohu, obmedzenia v pohybe tovaru si nikto neželá