Do sveta sa nedostáva len prostredníctvom nostalgických cestovateľov, ale aj vďaka nemalej expanzii firmy, ktorá väčšinu produkcie exportuje. V roku 2018 mala tržby vyše 114 miliónov eur a čistý zisk 7,1 milióna eur. Aj vlaňajšok bol podľa člena predstavenstva a riaditeľa divízie obchodu Romana Sukdoláka úspešný.
„Slovenský zákazník sa až tak nemení, je pomerne konzervatívny, čo nám vyhovuje, lebo máme tradičné slovenské výrobky. Viac ako kedysi však hľadí na kvalitu a bezpečnosť.“
I.D.C. Holding je najväčším slovenský producent cukroviniek a trvanlivého pečiva s ročnou výrobou a predajom 38-tisíc ton. Spoločnosť krátko po svojom vzniku sprivatizovala Pečivárne Sereď a v roku 1993 aj štátny podnik Figaro Trnava.
Jej zakladatelia Pavol Jakubec a Štefan Kassay sa stretli v investičnej firme, kde pripravovali privatizačné projekty. Prišli však na to, že spoločnosť riadili špekulanti. „Ukázalo sa, že nemali žiadne peniaze a boli to len sprostredkovatelia. Veľmi nás to ranilo, cítili sme sa podvedení. Úplný vrchol bol, keď od nás chceli, aby sme v bankách vybavili úvery. Povedali sme si, že ich nepotrebujeme. Boli sme zbehlí v projektoch, mali sme skúsenosti aj databázu a skúsili sme to sami,“ vysvetlil kedysi pre Plus 7 dní P. Jakubec.
Arašidový líder trhu
Na začiatku bolo Figaro podľa slov zakladateľa I.D.C. Holdingu „kopa šrotu“ a vyžadovalo si veľké investície. Pečivárne Sereď boli na tom o čosi lepšie, no aj ony fungovali na zastaraných strojoch a technológiách. Aj keď sa výroba naplno rozbehla, dvojica mala strach, že ich tradičné výrobky vytlačí dravým marketingom zahraničná konkurencia. Nestalo sa to.
Na domácom trhu sú Horalky stabilne najpredávanejším výrobkom. Podľa R. Sukdoláka drží firma vďaka nim rádovo 21 percent objemu tohto segmentu trhu. Kým iné produkty ako Kávenky a Kakaové rezy sa dočkali viacerých príchutí, Horalky ostali rovnaké. Vznikli pritom náhodou.
Pôvodne firma vyrábala len Tatranky, no na trhu vznikol nedostatok lieskovcov, ktoré sú v ich náplni. Receptúru museli zmeniť a do plnky primiešali arašidy. S novou chuťou prišlo aj nové meno sladkosti, ktorá sa stala legendou a ďalej už svoju receptúru nemenila.
A to ani kvôli zvýšeniu trvanlivosti. Zákazník by to rozpoznal. Zlepšili len pláty vaflí, ktoré začali robiť inými
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?