Kto si tipne, ako a kde vznikol najväčší svetový výrobca rámových a priemyselných píl, lavínových vyhľadávačov či vybavenia požičovní lyží? Či koho milovníci skvelého zvuku poznajú ako najväčšiu knižnicu virtuálnej orchestrálnej hudby alebo špičku vo výrobe športových automobilových výfukov? Aj bez znalosti konkrétnych mien by väčšina ľudí asi hádala, že to budú špecializované odnože veľkých nadnárodných koncernov. Chyba. Sú to rakúske malé a stredné podniky. A spôsob, akým vznikli a podnikajú, presne opisuje takmer nepreložiteľný anglický výraz „niche“ trhy. Preložené doslovne, môže ísť o brandže s okrajovou veľkosťou, no rozhodne nie bez vplyvu a významnej reputácie.
Majstri extra zvuku
Ako to, že bývalého zastupujúceho čelistu Viedenského filharmonického orchestra Herberta Tucmandla dnes poznajú hudobníci od Herbieho Hancocka cez Lennyho Kravitza až po Beyoncé. Navyše aj všetci významnejší skladatelia a producenti filmovej hudby? Až taký muzikant nebol. A ani jeho neskoršia kameramansko-režisérska kariéra nejaké oslnivé výsledky nepriniesla. No nebavilo ho trápiť sa pri natáčaní filmov stále s tým istým problémom – keď potreboval na podfarbenie atmosféry silnejšiu hudbu, na orchester mu nestačil rozpočet. A dostupné cédečká s nahratou hudbou mali pomerne biednu a navyše neprispôsobiteľnú úroveň. Preto založil v roku 2003 firmu Vienna Philharmonic Library. Čo má byť filharmonická knižnica? Nekonečná zásobáreň nahratých tónov všetkých nástrojov filharmonického orchestra a mnohých iných zvukov, využiteľná so špeciálnym softvérom nielen do filmov, ale aj pre muzikantov rôznych žánrov. Ak si chcú skladať zložité skladby osamote, len s vlastným hlasom či nástrojom a počítačom, plným virtuálnych tónov. Pritom nahratých prvotriednymi muzikantmi. No ktoré štúdio by nechalo niekoho nahrávať také kvantum hudby? Žiadne, preto má Viedenská filharmonická knižnica vlastné štúdio s príznačným názvom Tiché pódium. Zoznam referencií plný známych mien tak zo sveta hudby, ako aj z filmovej brandže dokazuje, že H. Tucmandl si biznis vybral dobre – a aj správne odhadol, ako uspieť.
S trochu hlasnejšími tónmi, ktoré však tiež majú svoje nadšené publikum, podniká rodina Kreschovcov zo štajerského Bärnbachu. Nie je prehnané hovoriť pri výrobcovi výfukov na športové autá o tónoch? Stačí sa spýtať ktoréhokoľvek motoristického audiofila a príde dlhá technická prednáška, z ktorej bude jasné, že aj ten najkrajší zvuk silného motora sa rodí práve – vo výfuku. Že sa zakladateľ a šéf firmy Remus Otto Kresch rozhodol podnikať v brandži plnej dynamiky, potvrdzuje aj jeho vstup do biznisu. S očividnou úľavou naň po rokoch spomína jeho manželka Angelika: „S natlačenými brožúrami sme vyrazili na svetový autosalón vo Frankfurte nad Mohanom v septembri 1990. Manžel nasľuboval dodávky tesne po Vianociach – no my sme ešte nemali ani výrobnú halu.“ Podarilo sa a dnes je firma s vlkom v logu osvedčený a prominentný dodávateľ nielen pre tunerov, ale aj pre renomované automobilky. Už vyše desať rokov aj s vlastným vývojovým centrom.
Narezané na úspech
Keď na jeseň 1961 vznikla Glastechnische Industrie Peter Lisec, bolo to také lepšie dolnorakúske sklenárstvo živnostníka P. Liseca. Spracovával akrylové sklo, vyrábal zrkadlá a vyrezával sklené tabule do požadovaných tvarov. Postupne si pridával rôzne činnosti a koncom 70. rokov bola jeho firma, už s trojciferným počtom zamestnancov, svetový líder v produkcii na mieru rezaného skla na najrozličnejšie účely. Začiatkom 90. rokov pribudla v skupine spoločnosť v blízkom Seitenstettene s fabrikou špecializovanou na stroje na rezanie a spracovanie skla. A skupina rástla. Dnes, päť rokov po smrti svojho zakladateľa, má Lisec Holding tisíc sedemsto zamestnancov a pobočky v štyridsiatich krajinách sveta. Jej vývojové centrum vypúšťa každý rok nové postupy najrôznejšieho spracovania plochého skla, na ktoré sesterská fabrika vyrába špecializované stroje. K nim navyše skupina vyvíja a dodáva špeciálny priemyselný softvér, ktorým možno kontrolovať od postupov spracovania skla cez kvalitu až po logistiku dodávok. A to aj v reálnom čase a na diaľku.
Na rezaní podstatne širšieho spektra materiálov má svoj biznis postavený aj hornorakúsky Woodtech, najvýraznejší svetový výrobca rámových a priemyselných píl. V Riede v Hornom Rakúsku však sídli aj centrála jeho materského holdingu Wintersteiger – a to je zbierka firiem s význačnou svetovou pozíciou v zaujímavých oblastiach podnikania.
Jej obrat z finančného roku 2012 – niečo vyše 126 miliónov eur – nie je vôbec náhodné číslo. Skupina sa totiž zameriava na investície do zaujímavých výrobných firiem s obratom do 50 miliónov eur. Z terajších čísiel nepriamo vyplýva, že nateraz má jej biznis tri odnože. Okrem piliarskeho Woodtechu je to ešte silný svetový výrobca poľnohospodárskych strojov Seedmech. Jeho kombajny, sejačky, no aj agronomické laboratóriá fungujú nielen na európskych farmách, ale aj v Južnej Amerike. A firma sa chystá aj do Číny, Indie a USA.
Treťou nohou biznisu skupiny je športová divízia, ktorá je svetovým lídrom vo výrobe vybavenia pre lyžiarske strediská. Zariadenia pre automatické požičovne lyží či snoubordov či na brúsenie a inú údržbu sú známe celému lyžiarskemu svetu. Firma zaznamenala nemalé objednávky aj z dejiska nedávnej zimnej olympiády – ruského Soči. Pokračuje vývoj systému, ktorý na základe analýzy nohy zákazníka vytvorí na mieru šitú vložku do lyžiarskej obuvi a urobí tak z akéhokoľvek vybavenia „vlastné“. Dynamický holding netají ani ambície na ďalší rast. Jeho najnovšou akvizíciou je výrobca ohýbačiek plechu Kohler Maschinenbau.
Múdre škatuľky
Že firma na manipuláciu s lyžiarskou technikou a jej údržbu vyrástla práve v Rakúsku s jeho horami a lyžiarskymi strediskami, nie je veľmi šokujúca informácia. Podobne neprekvapí ani fakt, že má v tej krajine sídlo vedúci svetový výrobca lavínových lokátorov Pieps.
Firma zo štajerského Lebringu vstúpila do biznisu popri zimnej olympiáde v japonskom Sappore v roku 1972. Postupne budovala svoju pozíciu svetového výrobcu inteligentných škatuliek, ktoré zachránili život nejedného horolezca či lyžiara. V roku 2012, štyridsať rokov po svojom štarte, si ako jasný vodca trhu pripísala dve technologické prvenstvá. Prvé – unikátne lokátory podporované technológiou GPS. A druhé – na turistické použitie po celom svete, na báze komunikačnej siete Iridium.
Zo štajerského Grazu pochádza výrobca iných inteligentných zariadení. Anton Paar je svetový pojem medzi značkami laboratórnej techniky a priemyselného merania, podnik oslávi o osem rokov stovku. Pritom jeho zakladateľ A. Paar, ktorého meno nesie, sa ako živnostník živil opravami mäsiarskych a pekárenských zariadení. Už v 30. rokoch jeho najmladšia dcéra Margaret Platzerová, inak prvá žena v pozícii strojárskeho majstra, využila skvelú povesť práce svojho otca a s kontaktmi na okolité univerzity posunula firmu do sveta presnej techniky. Prvý produkt bola špeciálna röntgenová kamera na overovanie kvality rôznych materiálov. Podobne vyzerá aj ďalšia história firmy, ktorej dedičia doslova vynikajú vo funkčnej spolupráci s vedcami a pretavovaní inovatívnych poznatkov do úspešných produktov. Anton Paar s 1 700 ľuďmi už dávno nie je malá firma. A nedávne federálne ocenenie Jobs through Innovation potvrdilo to, čo vyčleňuje množstvo rakúskych šampiónov na niche trhoch. Že dokážu dávať ľuďom prácu, pretože vymýšľajú novátorské a zaujímavé produkty a služby.
Partner projektu TREND Focus Rakúsko 2014:
volksvagen.sk
mysmeseat.sk
audi.sk