Je to jednoduché: takmer všetko, čo má batériu alebo pripojenie do elektriny, má aj čip. A nie jeden. Či je to holiaci strojček, budík, telefón, práčka, alebo auto. Ročne sa na svete vyrobí viac ako sto čipov na každého obyvateľa planéty. Dopyt po nich rastie dlhodobo a prudko, nie však konštantne. Výroba polovodičov je cyklický biznis.

Ekonómovia zaraďujú výrobu čipov ako bravčový cyklus. Výraz pochádza spred storočia, keď sa zistilo, že trh s ošípanými v Spojených štátoch kolíše z nadprodukcie do nedostatočnej produkcie a naspäť. Dôvodom je, že ponuka niektorých tovarov sa nedá rýchlo prispôsobiť zmenenému dopytu.

Podobný problém posledné mesiace badať na trhu s polovodičmi a odborníci hovoria, že trh sa nedokáže dostať do rovnováhy skôr ako o dva roky. Dlhé mesiace sa tak rôzne oblasti produkcie môžu boriť s úpornou snahou zabezpečiť si dodávku potrebného komponentu. Kým výroba moderných čipov trvá tri až štyri mesiace, výstavba továrne na ich výrobu trvá dva až tri roky. Aj keď najväčší globálni producenti už ohlásili investície do nových tovární v objeme desiatok miliárd dolárov, efekt zvýšenej produkcie sa prejaví najskôr v roku 2023. Dovtedy budú musieť existujúce kapacity šliapať naplno.

cip
Zdroj: Shutterstock

Automotive v problémoch

Maximalizácia súčasných kapacít naznačuje, že akútny nedostatok čipov sa aspoň čiastočne zlepší. To pomôže najmä najviac zasiahnutému automotivu. Zastavenie či obmedzenie výroby automobilov by sa v budúcnosti nemuselo prejavovať tak výrazne, ako to je v prvom polroku 2021. Spoločnosť AlixPartners očakáva, že v tomto roku sa vyrobí o štyri milióny áut menej oproti tomu, čo hovorili predpoklady pred vypuknutím nedostatku polovodičov. Automobilky tým utŕžia na predajoch o vyše sto miliárd dolárov menej, čo sú straty do päť percent globálnej automobilovej produkcie.

Najväčší výrobca čipov na svete Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) ohlásil, že už v júni by mohol byť schopný pokrývať dopyt po čipoch pochádzajúci z automobilového sektora. V praxi to potvrdila aj najväčšia americká automobilka General Motors, ktorá koncom minulého mesiaca oznámila, že opätovne spúšťa päť odstavených tovární. Zvyšovanie zmien ohlásili aj slovenské automobilky, čo je pre domácu ekonomiku pozitívna správa.

VW
Neprehliadnite

Slovenský automotive bude rátať straty po kríze čipov na stovky miliónov. A jej koniec nevidno

Globálne výpadky

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa