Dôvodov na odmietnutie investičnej výnimky z ústavného zákona o dlhovej brzde je veľa. Výnimka by diskriminovala iné druhy verejných výdavkov (sú platy učiteľov menej ako diaľnice?), ignorovala by európske pravidlá rozpočtovej zodpovednosti (vyrovnaný rozpočet sám od seba znižuje zadlženie vyjadrené ako percento HDP) a vytvárala by nebezpečný precedens pri uvoľňovaní dôležitého pravidla o rozpočtovej zodpovednosti. Člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Ľudovít Ódor priniesol vo svojom staršom blogu až osem protiargumentov a návrh výnimky označil za Pandorinu skrinku.

Pritom v súčasnom období štátu vďaka hospodárskemu rastu a lepšiemu výberu daní pritekajú stámilióny navyše, napríklad aj na výstavbu infraštruktúry. Ďalšie stámilióny ročne by mohli priniesť úspory z prebiehajúcej revízie verejných výdavkov. Azda najdôležitejším argumentom, ktorý mnohým uniká, je však podľa mňa tento: výnimka nikdy nemôže byť udelená na najpotrebnejšie investičné projekty, ale vždy len na tie najmenej dôležité. Darmo budeme zostavovať taký či onaký zoznam prioritných diaľničných úsekov. Prečo je to tak? Pretože najpotrebnejšie cestné úseky by sa stavali aj bez výnimky – sú predsa najdôležitejšie. Naopak, bez výnimky by sa zrejme nestavali projekty s oveľa menšou dôležitosťou.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa