Pred vchodom na predajnú plochu potravín postávajú traja muži medzi tridsiatkou a štyridsiatkou. Je pár dní po vypuknutí koronakrízy a spoločnosť sa s prísnymi bezpečnostnými opatreniami ešte nedokázala celkom zžiť. Jeden si nervózne napráva masku, ďalší si ju demonštratívne stiahne pod nos, pretože sa mu zle dýcha.
„To rúško si, prosím, nasaďte poriadne. Vy máte akési slzavé oči, nie ste náhodou chorý?“ pýta sa vedúca personálneho oddelenia supermarketu. Všetkých troch záujemcov o prácu vedie do kancelárie vedúcej predajne, kde absolvujú krátky pohovor, vyplnia dotazník a za 30 minút je celý proces ukončený. Sú prijatí.
Traja muži patria medzi stovky ľudí, ktorí v čase koronakrízy zareagovali na výzvy veľkých reťazcov, ktorým akútne začali chýbať pracovné sily. Reportér TRENDU bol jedným z nich. V jednej z bratislavských predajní s potravinami odpracoval sedem zmien, väčšinu z nich za pokladnicou.
Keďže obchodný reťazec o zámere redaktora vopred nevedel, v tejto reportáži ho nemenujeme. Rovnako kvôli ochrane respondentov, ktorí netušili, že sa rozprávajú s novinárom, uvádzame len ich krstné meno a funkciu. Všetky zážitky, skúsenosti a príhody sú však autentické.
Brigádnici zachraňujú potraviny
„Zvyčajne by ste absolvovali postupné zaškolenie, ktoré trvá približne týždeň. Na to teraz nie je čas, tu podpíšte BOZP, tu protipožiarnu prevenciu,“ oznamuje s rozpačitým úsmevom v očiach (tvár nikomu nevidno) náborárka Martina. Za posledný týždeň jej cez ruky prejde denne zhruba desať ľudí, väčšinu z nich berú.
Mix ľudí je vskutku rôznorodý. Niektorí prišli o prácu a hľadajú trvalejší džob, ďalší si museli vziať neplatené voľno, pretože nemôžu pracovať, a niektorí sa len nudia na home office a boli by ochotní pomôcť aj zadarmo. Do služby sa prihlásili maturanti aj dlhoroční živnostníci, ktorí museli nechať zatvorené svoje prevádzky.
Prax ukazuje, že dobre mienené obmedzujúce opatrenia nepomáhajú, skôr naopak
„Vlastním starožitníctvo, takže teraz by som mohol jedine sedieť doma. Je zaujímavé skúsiť si aj takúto robotu, som rád, že môžem pomôcť,“ hovorí päťdesiatnik Milan, ktorý sa pripravuje na svoju druhú zmenu. Píše sa tretí marcový týždeň a najväčší nápor na potraviny už ustal. Najväčší ošiaľ reťazce zaznamenali počas druhého marcového týždňa, keď im medziročne narástli tržby o 31 percent. Obchody napriek tomu naďalej potrebujú nárazovo naberať stovky ľudí.
Len Tesco prijalo od vypuknutia koronakrízy viac ako
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?