Nevie si požičať najmä preto, že vláda už má napožičiavané príliš veľa. A za to môže z veľkej časti on. V rokoch 2009 – 2010, keď aj pre krízu rapídne vzrástol verejný dlh, riadil J. Počiatek ministerstvo financií.
Súkromná diaľnica, ktorá sa skrátene označuje ako PPP, je ďalší skrytý dlh. Vláde tento model umožňuje obísť limity, ktoré si zaviedla, aby sa už viac nezadlžovala. Lenže aj PPP ju zadlží – súkromník bude dostávať peniaze za výstavbu, údržbu a ďalšie služby 30 rokov. Paradoxné pritom je, že voľný pád verejných financií z roku 2009 súkromnej diaľnici nebráni, ale ešte viac jej nahráva.
PPP vychádza v porovnávacej štúdii výhodnejšie najmä vďaka tomu, že sa dá pre obmedzené verejné financie postaviť skôr, čo zase ušetrí šoférom palivo a čas. Štúdia tieto socioekonomické benefity ohodnotila na miliardu eur. Vďaka nim vychádza PPP výhodnejšie.
Výstavba obchvatu cez PPP však má aj iné výhody ako čas. Štátu krátkodobo ušetrí peniaze, ktoré môže použiť inde. Nikto nenašiel spôsob, ako stavať cestu okolo Bratislavy v takom objeme a ihneď. Bratislava posilnenie infraštruktúry potrebuje, i keď je sporné, či je budovanie nákladného obchvatu tou najlepšou možnosťou. Aj preto, že ministerstvo dopravy a samosprávy zďaleka nevyužívajú potenciál verejnej dopravy.
PPP obchvat má popri tom slušnú politickú podporu a slabý odpor. Líder SDKÚ-DS Pavol Frešo je bratislavským županom, takže určite nebude proti. Šéf KDH Ján Figeľ v čase, keď bol ministrom dopravy, tiež s PPP obchvatom počítal. Cesty sa majú stavať do regiónov, kde majú maďarské strany významnú voličskú základňu.
Pre zvyšné strany bude dôležitá aj skutočnosť, že Bratislava je baštou pravice. A ony voličom môžu ponúknuť iba alternatívu v podobe pomalšej výstavby. Aj to za predpokladu, že nájdu zdroje inde. Budúcoročné voľby však s takýmto nápadom nevyhrajú. Voľby a táto štúdia o PPP teda majú jedno spoločné: rozhodujú v nich socioekonomické benefity.
Viac o téme čítajte v aktuálnom vydaní týždenníka TREND 6 / 2015 teraz v predaji v stánkoch a digitálnych kioskoch pre iOS a Android
TREND 6/2015