Štyri roky života. Toľko dal Albert Einstein ľudstvu po tom, keď by z prírody zmizli včely. Blanokrídly hmyz nikdy nespí, prenáša peľ a umožňuje tak rastlinám rásť, rozmnožovať sa, mať plody a – prosperovať. Koľko času by človeku zostalo po zmiznutí poslednej knihy, to je relatívne.

Aj to, kto by prenášal múdrosti v nich ukryté, pomáhal ľuďom povzbudzovať myseľ, fantáziu, empatiu, jednoducho všetky tie dobré veci, ktoré umožňujú človeku rásť, dozrievať a – prosperovať. Nehovoriac o tom, že svet kníh tvorí samostatné odvetvie priemyslu, dáva ľuďom prácu, prináša peniaze do štátnej pokladnice. Mnohé krajiny preto knižnú produkciu podporujú, v severských je to dokonca politická priorita vlád. 

Západ rastie, Slovensko stagnuje

Zlá situácia v spoločnosti, drahé energie, vojna, chýbajúce peniaze na základné ľudské potreby, to všetko vplýva na umenie vrátane dosahu na knižný trh – vydavateľov, kníhkupcov, distribútorov. Dobrá správa je, že covidové roky predajnosť kníh vo vyspelých štátoch zvýšili.

Podľa prieskumu Federácie európskych vydavateľov (FEP) dosiahli celkové ročné tržby vydavateľov kníh z EÚ a Európskeho hospodárskeho priestoru v roku 2021 približne 23,6 miliardy eur, čo je viac než v roku 2020. Počet nových vydaných titulov pritom klesol o 20-tisíc, na 575-tisíc. Ku krajinám s najväčšou produkciou nových titulov patrí Spojené kráľovstvo, Nemecko, Španielsko, Taliansko a Francúzsko.

Podľa dostupných údajov Zväzu vydavateľov a kníhkupcov Slovenskej republiky z roku 2021 na Slovensku existuje 1 553 vydavateľských subjektov, z ktorých činnosť aktívne vykonávalo 1 300, prerušilo alebo ju nevykonáva 241 subjektov, ukončilo ju dvanásť subjektov.

Celkovo vyšlo 9 935 neperiodických titulov, čo je o 1 097 menej ako rok predtým, z toho kníh bolo 8 230, teda o 168 menej ako v predchádzajúcom roku. Za pozornosť stojí údaj o pôvodnej a prekladovej literatúre.

Výrazne prevládajú domáci autori, vydavatelia uviedli na trh 6 030 domácich diel, prekladových len 2 505. Oblasť distribúcie kníh zostáva nemenná, rovnako ako situácia v knižnom maloobchode. TREND zisťoval, ako situáciu po pandémii zvládajú samotní vydavatelia.

Nervozita vo vzduchu

„Rok 2022 je iný než predchádzajúce dva, poznamenané pandémiou. Tento poznamenala vojna a obavy z budúcnosti,“ zamýšľa sa riaditeľ vydavateľstva Slovart Juraj Heger.

„Zatiaľ sa nepredáva menej kníh, ale všetci cítime nervozitu zákazníkov, živenú zlými správami zo sietí a z médií,“ dodáva. V marketingu sú vydavatelia podľa J. Hegera opatrnejší ako v minulosti, menej „rozšafní“, všetko prepočítavajú aj trikrát. Generálny riaditeľ vydavateľstva Ikar Marek Néma považuje prvý rok po covide za veľmi náročný.

„Zapríčinila to vojna na Ukrajine a s tým súvisiaci nárast cien strategických surovín, v našom prípade najmä elektrickej energie,“ vysvetľuje. Na druhej strane podľa neho vidieť v čitateľskej a literárnej obci snahu o návrat k fungovaniu spred pandémie, čo potvrdzujú znovu sa rozbiehajúce knižné veľtrhy v Európe a vo svete.

M. Néma upozorňuje, že dochádza k nezanedbateľnému skokovému nárastu nákladov. Manažérka vydavateľstva Tatran Lucia Mládeková konštatuje, že firme sa podarilo vydať takmer všetky naplánované knihy, predsavzatia na tento rok sa teda naplnili. Ťažká situácia v spoločnosti podľa jej slov do istej miery ovplyvnila skladbu edičného plánu a spôsob výroby. „Tento rok sme boli nútení pre vysoké náklady na tlač pristúpiť napríklad k vydaniu kníh síce v pevnej väzbe, ale bez papierového prebalu,“ ozrejmuje pre TREND. 

„Zásadne sa menia podmienky na vydávanie. Slovenských vydavateľov ohrozuje rast cien surovín, energií, následne stúpajú náklady na produkciu, honoráre pre spolupracovníkov, pociťujeme zvýšenú konkurenciu zo strany anglojazyčných kníh či iných projektov,“ uvádzajú zakladatelia vydavateľstva Absynt Juraj Koudela a Filip Ostrowski.

Hoci sa rok 2022 ešte neskončil, už teraz môžu povedať, že to bol jeden z najnáročnejších rokov. „Aby sa nám vrátili aspoň náklady na výrobu, potrebujeme predávať väčšie množstvo kusov kníh z jedného titulu, na druhej strane počet titulov rastie. Obávame sa, že tlak trhu bude mať za následok škrtanie v edičných plánoch,“ varujú.

„Ako mladé, a teda rastúce vydavateľstvo budeme mať z pohľadu čísiel dobrý rok. Pravdepodobne splníme predpokladané odhady tržieb, no už dnes vieme, že nenaplníme ambiciózne scenáre, zvlášť tie zo záveru roka,“ priznáva šéf vydavateľstva Aurora Matúš Mládek. Neľahká situácia v ekonomike a spoločnosti sa podľa neho výraznejšie prejavila na strane spotrebiteľa. „Zaujímavé budú koncoročné čísla jednotlivých hráčov vo vzťahu k predchádzajúcemu roku, ktorý bol pre mnohých mimoriadne dobrý,“ uvažuje M. Mládek.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa