Hoci by sa mohli, už aj z nedostatku iných možností zaoberať aj dôležitými vecami. Pritom článok J. Kovalčíka mal dostatočne interesantný titulok (Ministerstvo o PPP diaľnici opäť zavádza), aby sa nedal len tak prehliadnuť.
Samozrejme, aj na ministerstve dopravy si uvedomujú, že už nie je rok 2008, aby pripustili niečo také brutálne, ako bolo vyradenie troch firiem z mýtneho tendra. Vtedy zvíťazila bezkonkurečne najdrahšia a najpredraženejšia ponuka. Stačí spomenúť, že SkyToll, víťaz a prevádzkovateľ mýtneho systému, si počas siedmich rokov prevádzky ponechával viac než 60 percent vybratého mýta, hoci v Nemecku je to len 15 percent. „Ak by sme pri výbere dodávateľa dosiahli nemecké hodnoty, ušetrili by sme len za prvých sedem rokov viac než 500 miliónov eur,“ skonštatovala publicistka Veronika Remišová.
Na ministerstve dopravy tiež vedia, že nemožno pripustiť, aby pred voľbami opäť došlo k tomu, čo sa stalo v roku 2010. V materiáli o tom, či je pre štát výhodnejšie postaviť úsek diaľnice D1 štandardným spôsobom, alebo realizáciou Projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), urobil vtedy pracovník ministerstva 76 zmien, vďaka ktorým mohla vláda pred verejnosťou predstierať, že je vlastne výhodnejšie stavať formou PPP. Projekt bol napokon zablokovaný, teraz sa dokončuje štandardne – za menej ako polovičnú cenu. Takéto brutality sa v druhej vláde Roberta Fica na ministerstve dopravy nepestujú. Lebo dosiahnuť stanovený cieľ sa dá aj inak.
J. Kovalčík objasnil, v čom spočíva čaro sofistikovaného prístupu. Všetko sa dá zariadiť tým, ako úradná štúdia o výstavbe diaľničného úseku D4/R7 ocení sociálno-ekonomické prínosy pri štandardnej výstavbe a ako pri realizácii PPP projektu. Stačí dať do štúdie „predpoklad“, že výstavba diaľnice štandardným spôsobom spôsobí oneskorenie jej dokončenia až o sedem rokov a hneď vyskočí, že PPP znamená prínos vo výške 1 007 miliónov eur. Štúdia jednoducho predpokladá, že republika nebude mať v dohľadnom čase na to, aby z verejných zdrojov dokončila úsek D4/R7. Ako napísal J. Kovalčík, „INEKO už tri mesiace opakovane žiada ministerstvo o sprístupnenie informácií, na základe ktorých rezort dopravy predpokladá takýto dramatický pokles rozpočtu na investície“.
Zdroj: Ilustrácia Danglár
<strong>Pozrite si všetky Danglárove ilustrácie ku komentárom M. Leška</strong>
Samozrejme, že žiada márne, lebo je ľahšie vycucať si z prsta žiaduci a zrejme aj žiadaný predpoklad, ako ho potom aj nejako zdôvodniť. Dobre vycucaný predpoklad, že bez PPP by sa s výstavbou mohlo začať až v roku 2023, má pritom kľúčový význam. Keby v štúdii nebol, tak rezort dopravy by musel priznať, že výstavba diaľnice prostredníctvom PPP bude takmer o 700 miliónov eur drahšia. Čo je vážna vec aj v uhorkovej sezóne.