Spotrebu meriame na zhruba stokilometrovom okruhu. Trať prechádza mestskými štvrťami, pokračuje po prímestských komunikáciách a tretina pripadá aj na jazdu po diaľnici. Na vybraných úsekoch simulujeme akceleračné skúšky. Nemeriame pritom dosiahnutý čas (údajom výrobcov dôverujeme), len kopírujeme štýl jazdy imaginárneho motoristu, ktorý sa nebojí občas dupnúť na plyn.
Podstatné je, že neustále jazdíme na hornej hranici rýchlostných limitov tak, aby sa jednotlivé jazdy od seba líšili tak málo, ako sa len dá. Sú, samozrejme, podmienky, ktoré nemôžeme ovplyvniť – ročné obdobie, aktuálne počasie či hustota premávky. Testy však robíme, keď je minimálna. Skrátka všetko je podriadené tomu, aby zaznamenané výsledky boli maximálne porovnateľné, a nie snahe dosiahnuť minimálnu spotrebu.
Suzuki Vitara víťazí
Prvé prekvapenie – v čele sa ocitol Suzuki Vitara 1,6 DDIS 4WD. Zaknihoval si priemerných 4,7 l/100 km. Pritom je to SUV a ešte k tomu štvorkolka. Prvenstvo však nespochybňujeme. Zo skúseností totiž vieme, že kompaktné štvorvalce Suzuki (naftové aj benzínové) sú extrémne úsporné. Pozornosť si zaslúži aj minimálny rozdiel v porovnaní s údajom výrobcu.
Na pódiu sa na druhom mieste spoločne umiestnili Citroën C4 1,6 BlueHDi 100 a Mercedes-Benz A 180 d (4,8 l), kým tretie miesto si vybojovala Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC (4,9).
Hybrid až v ďalšom slede
Naďalej víťazia autá so vznetovými motormi. Importéri ich aj vo väčšom počte ponúkajú na testy. S benzínovým agregátom sa najvyššie umiestnilo Audi A3 Sportback e-tron. Ako už typové označenie napovedá, je to plug in hybrid. Pokým mu vystačila zásoba energie v akumulátoroch (asi do prvej štvrtiny trate), jazdil lacno zhruba na úrovni výrobcom udávanej spotreby, ďalej už len stúpala a zastavila sa na priemerných 5,4 l/100 km. Úprimne? Čakali sme lepší rezultát.
Z áut s klasickým benzínovým pohonom dosiahli najvyššiu métu Seat Leon 1,2 TSI a Škoda Fabia 1,2 TSI (6,1 l). Výsledok o triedu väčšieho Leonu je však o niečo cennejší.
Rolls-Royce bezkonkurenčne naruby
Veľké luxusné a výkonné vozy nezvyknú súťažiť v ekonomike prevádzky. Keď na to príde, zákonite obsadzujú chvosty rebríčkov. Na ich obhajobu však treba prízvukovať, že nízka spotreba nepatrí ku kritériám ich potenciálnych zákazníkov.
Povedané viacnásobne platí o kategórii superluxusných modelov, ktorú v tabuľke reprezentuje jedine Rolls-Royce Phantom Series II s dvanásťvalcom pod kapotou. Hrá si vlastnú ligu. Namerali sme mu bezkonkurenčne najvyššiu spotrebu (15,5 l), ale ku cti mu slúži, ako málo sa líši od údaja výrobcu.
Prehľad priemernej spotreby testovaných áut | |||
Model | Maximálny výkon (kW/k) | Nameraná priemerná spotreba (l/100km) | |
1. | Suzuki Vitara 1,6 DDIS 4WD | 88/120 | 4,7 |
2. | Citroën C4 1,6 BlueHDi 100 | 73/100 | 4,8 |
Mercedes-Benz A 180 d | 80/109 | 4,8 | |
4. | Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC | 88/120 | 4,9 |
5. | Opel Astra 1,6 CDTI | 100/136 | 5,0 |
6. | DS 4 Crossback BlueHDi 120 | 88/120 | 5,3 |
Škoda Fabia Combi 1,4 TDI | 66/90 | 5,3 | |
8. | Audi A3 Sportback e-tron | 110/150 | 5,4 |
Škoda Superb 2,0 TDI | 140/190 | 5,4 | |
10. | Ford Focus ST Kombi 2,0 TDCi | 136/185 | 5,7 |
Ford Mondeo 2,0 TDCi | 110/150 | 5,7 | |
Mercedes-Benz CLA 220d Shooting Brake | 130/177 | 5,7 | |
Renault Kadjar dCi 130 4 x 4 | 96/130 | 5,7 | |
Renault Grand Scénic dCi 1,6 | 96/130 | 5,7 | |
VW Passat 2,0 TDI BMT | 110/150 | 5,7 | |
16. | Jaguar XE 20d | 132/180 | 5,9 |
17. | Škoda Superb Combi 2,0 TDI 4 x 4 | 140/190 | 6,0 |
18. | Mercedes-Benz B 200 CDI | 100/136 | 6,1 |
Seat Leon 1,2 TSI | 81/110 | 6,1 | |
Škoda Fabia 1,2 TSI | 66/90 | 6,1 | |
21. | BMW 218d Gran Tourer | 110/150 | 6,3 |
22. | BMW X1 25d xDrive | 170/23 | 6,4 |
Honda CR-V 1,6 i-DTEC 4WD | 118/160 | 6,4 | |
24. | Hyundai Tucson 1,7 CRDI | 85/115 | 6,5 |
25. | Mercedes-Benz C 220 BlueTec Kombi | 125/170 | 6,6 |
Renault Espace dCi 160 EDC | 118/160 | 6,6 | |
27. | Audi A4 3,0 TDI Quattro | 200/272 | 6,7 |
Peugeot 508 2,2 HDI GT | 150/204 | 6,7 | |
29. | Audi A6 3,9 TDI Quattro | 200/272 | 7,2 |
Kia Cee´d 1,0 T-GDI | 152/204 | 7,2 | |
Škoda 0ctavia RS 230 2,0 TSI | 169/230 | 7,2 | |
32. | Ford Focus 1,5 EcoBoost | 110/150 | 7,4 |
Jeep Cherokee 2,0 MJD | 125/170 | 7,4 | |
34. | BMW 225i Active Tourer | 170/231 | 7,5 |
Mitsubish Outlander 2,2 DI-D 4WD | 110/150 | 7,5 | |
Volvo XC90 D5 AWD | 165/225 | 7,5 | |
37. | Peugeot 308 GT 1.6 THP | 151/205 | 7,6 |
38. | Kia Sorento 2,2 CRDi | 147/200 | 7,8 |
39. | Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDI VGT 4 x 4 | 145/197 | 7,9 |
Mercedes-Benz CLS 350 BT 4Matic | 185/252 | 7,9 | |
41. | Kia Cee´d GT 1,6 T-GDI | 152/204 | 8,2 |
42. | Audi Q7 3,0 TDI Quattro | 200/272 | 8,5 |
Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro | 169/230 | 8,5 | |
44. | Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic Kupé | 190/258 | 9,1 |
Mercedes-Benz C 450 AMG 270 4Matic | 270/367 | 9,1 | |
46. | BMW X6 M50d | 280/381 | 9,3 |
47. | VW Touareg 3,0 TDI BMT | 193/262 | 9,4 |
48. | Volvo S60 T5 AWD Cross Coutry | 187/254 | 9,6 |
49. | BMW 750 Li xDrive | 330/450 | 10,2 |
50. | Rolls Royce Phantom Series II | 338/460 | 15,5 |
PRAMEŇ: dokumentácia TRENDU |