Kým sa dostane k slovu, musí strpieť niekoľkominútový piskot a hučanie nespokojného davu, ktorému nie je po vôli jeho rozhodnutie o personálnych škrtoch vo výrobe, opisuje denník Financial Times. Odbory majú H. Diessa v zuboch a niektorí analytici špekulujú, že dostane padáka.
Po niečo viac ako roku od tejto udalosti sa však deje presný opak. Kredit manažéra prudko stúpol a po troch rokoch práce v štruktúrach Volkswagenu si v apríli tohto roku sadá do kresla výkonného šéfa celej automobilky. Zmena na jej čele prichádza nečakane. Kontrakt doterajšieho bosa Matthiasa Müllera mal vypršať až v roku 2020. A nedá sa pritom povedať, že by vo funkcii zlyhal.
Náhla zmena
Nemecká automobilka VW mala pred tromi rokmi plné ruky práce so žehlením škandálu súvisiaceho s podvádzaním pri emisných testoch dieselových motorov. Na urovnanie kauzy, ktorá stiahla firmu do rekordnej straty, vynaložila doposiaľ viac ako dvadsaťpäť miliárd eur, z ktorých značná časť smerovala len na pokuty. V neľahkom období sa ku kormidlu v automobilke postavil M. Müller, dovtedajší šéf koncernovej značky Porsche.
Pod jeho vedením Volkswagen napriek problémom zosadil Toyotu z pozície najväčšieho svetového producenta áut, hoci honba za rekordmi nebola pre M. Müllera takým dôležitým cieľom, za aký ju mal jeho predchodca Martin Winterkorn.
M. Müller si bol vedomý, že firma sa po emisnom škandále musí zmeniť. Aj preto, že celý sektor automotive čakajú prevratné zmeny v oblasti alternatívnych pohonov či vývoja autonómnych vozidiel. Pokiaľ sa mu niečo vyčítalo, tak podľa denníka Hospodářské noviny to boli nedostatky v komunikácii, najmä pri debatách s odborármi o úspornom programe a odmeňovaní. Niektoré jeho úvahy rozladili vedenie VW, napríklad keď mal v úmysle zbaviť sa motocyklovej značky Ducati.
O dôvodoch, prečo VW siahol po výmene výkonného riaditeľa práve v tomto období, možno len špekulovať. Automobilka je totiž na vzostupe. Vlani sa jej podarilo zdvojnásobiť čistý zisk a M. Müller už vytýčil aj ciele koncernu v oblasti elektromobilov. Portál Autonews.com sa domnieva, že náznaky možno vydedukovať z vyjadrenia šéfa dozornej rady Hansa Dietera Pötscha, podľa ktorého sa zainteresovaní zvnútra automobilky zhodujú na jednom – chcú vidieť na čele tímu lídra, ktorý zostane pri kormidle aj v budúcnosti a bude tak konfrontovaný s výsledkami vlastných rozhodnutí.
Odchádzajúceho a nového šéfa VW nedelí veľký vekový rozdiel. Takmer šesťdesiatpäťročný M. Müller mal pred sebou už len necelé dva roky kontraktu, po ktorých plánoval skončiť vo funkcii. Dozorná rada firmy tak zrejme chcela konať včas, osobitne preto, že päťdesiatdeväťročný H. Diess nie je oveľa mladší.
Pod vedením exšéfa M. Müllera zosadil VW z trónu najväčšieho svetového výrobcu áut Toyotu. Zdroj: Volkswagen
Nová štruktúra značiek
Okamžitá výmena šéfa VW sa udiala v symbolický deň – piatok trinásteho apríla. H. Diess ani nečakal
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?