Cestu blokuje niekoľko pokazených áut. Roky zliepaný a stále nesplatený Mercedes s gréckou EČV sa zadrel. Za ním sa zrazili ďalšie s podobnou vizážou. Pristaví sa Mercedes s berlínskou značkou. Vyzerá lepšie, no i na ňom vidno, že s plynom to už nie je bohviečo. Vedľa stojaci Renault je na tom s výkonom ešte horšie. Hrdý britský Land Rover (vyrobený v ázijskej réžii) sa snaží pretlačiť okolo. Nikto poriadne nevie, ako ďalej. Chaos trvá už pridlho. Šoféri i prizerajúci sa sú patrične nervózni.
Dopravno-finanční inžinieri
Po rokoch sa účastníci meganehody konečne dostali k tomu, aby si nakreslili konkrétnejšiu mapu. Obsahuje cestu k novému policajnému šéfovi pre európske banky, k novej „odťahovke“ pre pokazené banky a k spoločnej poisťovni v prípade, že oprava nebude účinná. V ďalšom kroku je tiež možné, že ustanovia silného dozorcu, ktorý bude dbať na zdravie štátnych kás a odmeňovanie tých, ktorí ich budú správne reparovať.
Preložené do oficiálnej reči plánovačov – do marca by mali napísať smernicu riešiacu vytvorenie spoločného bankového dohľadu, rezolučného fondu pre krachujúce banky a spoločného fondu ochrany vkladov. Schvaľovanie v Európskom parlamente je v pláne do polovice roka.
Kým sa dohľad z Frankfurtu reálne rozbehne, bude sa písať rok 2014. Hlavne Nemci trvajú na tom, že Európska centrálna banka (ECB) musí byť na jeho výkon riadne pripravená. Jeho naštartovanie je podmienka na to, aby poškodené banky mohli žiadať o pomoc zo spoločného záchranného fondu ESM.
Európski „dopravní“ (či skôr finanční) inžinieri si od týchto krokov sľubujú, že zlomia prepojenie medzi vyšťavenými financiami jednotlivých krajín a pokazenými bankovými bilanciami. Štáty vydávali priveľa dlhopisov, ktorých banky priveľa nakúpili. A potom vlády vydávali ďalšie, aby mohli financovať záchranu týchto bánk.
Všetky ďalšie kroky budú nasledovať až po júni 2014, teda po voľbách do Európskeho parlamentu. Zrejme až vtedy sa dostane na pretras otázka spoločného silného komisára pre rozpočet a ďalšie kroky vedúce k plnej fiškálnej únii. Už teraz sa, hoci bez konkrétnej dohody, hovorí o programoch na podporu konkurencie a rastu. V nich by zdravé krajiny mohli dostať za uskutočnené štrukturálnej reformy odmenu. Ako na ňu získať peniaze, to „inžinierka“ Merkelová načrtla len zhruba. Malo by ísť o 20 miliárd eur z dane z finančných transakcií a „vnútorných zdrojov únie“.
Federálna ústredňa pátra
Po posledných rokovaniach v Bruseli sú jasnejšie kontúry, ako bude v budúcnosti vyzerať finančná sieť. Jej centrum vo Frankfurte získa od marca 2014 viac moci. ECB bude vrchným policajtom pre zhruba dve stovky veľkých bánk (s aktívami prevyšujúcimi 30 miliárd eur alebo ak prekračujú pätinu HDP v krajine sídla). Pokryť by mala aj tri najväčšie v každej zúčastnenej krajine.
No bude môcť dozerať i na menších, ak sa jej nebude pozdávať ich konanie. Pokutovať by mohla aj slovenských hriešnikov. Pod pátravé oko frankfurtskej ústredne sa dostanú všetky matky väčších tunajších finančných inštitúcií vrátane rakúskych Erste Group (Slovenská sporiteľňa), Raiffeisen Bank International (Tatra banka) či talianskych rodín Intesa Sanpaolo (VÚB) a UniCredit.
ECB bude môcť odoberať i vydávať bankové licencie, požiadať banku, aby zvýšila kapitál, či zasiahnuť, keď spozoruje riskantné konanie. Národné dohľady tým odovzdávajú významnú časť kompetencií. Hoci zostanú funkčné, sčasti sa zmenia na vykonávačov príkazov „zhora“. To sa tradične nepáči Čechom. Hoci nie sú súčasťou eurozóny, spoločný dohľad sa ich nepriamo týka, keďže ich finančný sektor je s ňou silne prepojený.
Guvernéra ČNB Miroslava Singera najviac zamestnávalo, ako zabrániť premenám bankových dcér na pobočky. Tým by totiž prišli o väčšinu dohliadacich právomocí. Neeurové krajiny únie, vrátane vplyvných Britov, budú môcť namietať proti verdiktom ECB, ak sa budú týkať ich cezhraničného bankovníctva. Tí, čo zostanú mimo bankovej únie, si presadili, že prihliadať sa bude na rozhodnutia existujúceho Európskeho bankového úradu.
Toto dvojvládie môže situáciu na bankových cestách skomplikovať. Ale vzdialené nebezpečenstvo je prijateľnejšie ako chaos, ktorý vládne na križovatkách teraz.
Cestovný poriadok
- do marca 2013 – príprava konkrétnych návrhov na spoločný bankový dohľad, rezolučný fond a spoločnú schému ochrany vkladov
- do júna 2013 – schválenie príslušných smerníc v Európskom parlamente
- jún 2013 – samit EÚ, ktorý by mal dohodnúť kontrakty na zvýšenie konkurencieschopnosti a nového solidárneho fondu na ich podporu
- do konca 2013 – implementácia smerníc zapojenými členskými krajinami
- do marca 2014 – faktický rozbeh dozoru ECB nad najväčšími a najproblematickejšími bankami eurozóny
- po júni 2014 –ďalšie opatrenia smerujúce k hlbšej integrácii, ktoré si vyžiadajú zmeny základných zmlúv únie
PRAMEŇ: Bloomberg, Euractiv
Článok vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU 50-51/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Ilustračné foto - Profimedia.cz