V tuneli je to bez pocitu strachu a nevoľnosti z výšky. Vaše telo je počas letu nadnášané vzduchom, ktorý zodpovedá zoskoku z lietadla z výšky 4 500 metrov. Lietanie v tuneli je pritom určené pre všetky zdravé osoby od piatich rokov, resp. od výšky 110 cm. Nie je potrebná žiadna predchádzajúca skúsenosť alebo špeciálna príprava, lietať môžu dospelí aj deti, profesionálni skydiveri či dokonca aj imobilní ľudia.

V presklenej letovej komore s priemerom 4,3 metra a pri celkovej výške tunela 14 metrov prúdi vzduch rýchlosťou až okolo 270 km za hodinu, čo zodpovedá sile hurikánu. Vy však lietate v bezpečnej výške a pod neustálym dohľadom skúseného inštruktora. Pomocou znakov vám inštruktor ukazuje, ako ovládať svoje telo, a v krátkom čase vás naučí pohybovať sa v prúde vzduchu.

Uletený zážitok

Do veterného tunela sa treba dostaviť aspoň 60 minút pred letom. Každý záujemca podpisuje vyhlásenie o svojom zdravotnom stave. Osoby mladšie ako 18 rokov potrebujú súhlas jedného z rodičov alebo zákonných zástupcov. Môžete mať so sebou sprievod, ktorý vás môže počas letu sledovať, fotografovať alebo natáčať.

Každý letec absolvuje pred letom inštruktáž, kde sa oboznámi s tým, čo ho čaká, a naučí sa základné princípy lietania v tuneli, najmä základnú letovú polohu a signály na komunikáciu s inštruktorom. Zapožičajú vám kombinézu, okuliare a helmu. So sebou si však treba priniesť pohodlné tričko pod kombinézu a tenisky na šnurovanie.

My sme vyskúšali veterný tunel WIND•O•BONA vo Viedni. V prevádzke je od septembra 2014. Nachádza sa priamo v areáli zábavného parku Prater. V šatni sme si odložili svoje veci, z bezpečnostných dôvodov aj šperky a hodinky. Dôležité bolo uistiť sa, či máme prázdne vrecká, a obliekli sme si kombinézy.

Inštruktor nám po anglicky všetko vysvetlil, ukázal, ako sa máme položiť do prúdu vzduchu, ako máme mať ruky, nohy a vyskúšali sme si to na trenažéri. Ruky treba dať do zohnutej polohy pred seba tak, aby ste ich mali pred očami, teda zalomené v lakťoch.

Keďže v tuneli je hluk, je dôležité naučiť sa signály, ktoré sa tu používajú na dorozumievanie. Inštruktor používa jeden signál ako pokyn napríklad na to, aby ste vystreli nohy, iný aby ste zdvihli hlavu. Nasadili sme si štuple do uší, prilby a presunuli sa spolu s inštruktorom do chodby spojenej s tunelom.

Nevedela som si predstaviť, ako sa položím do toho vetra. Na kombinéze každého začiatočníka sú na rôznych častiach tela pevné rukoväte, za ktoré inštruktor môže letca držať a kedykoľvek ovládať jeho pohyb. Tak som sa na to spoľahla.

Z chodby do tunela sa vstupuje cez výklenok bez dverí. Tam som sa postavila a inštruktor ma vtiahol dnu. Zrazu som ležala na bruchu vo vzduchu. Pozrela som dolu pod seba, ja, so svojím strachom z hĺbok. V momente som zabudla všetky dohodnuté signály. Podo mnou bola hrubá pružná sieť a pod ňou hlbočizná jama.

Trvalo to asi len sekundu, lebo inštruktor mi naznačil, že sa mám pozerať hore. „Mnohých láka pozerať sa dolu, lebo je tam 10-metrová jama. Keď však meníte polohu hlavy, mení vám to aerodynamiku tela a môžete začať rotovať. Keď napríklad skloníte hlavu, začnete stúpať,“ vysvetlil nám inštruktor Peter pred letom.

Pre začiatočníka je dôležité zapamätať si signál, ktorý má použiť, keby mal nejaký problém alebo by chcel skončiť. Letci sa v tuneli striedajú po krátkych vstupoch, ktoré trvajú približne 1,5 minúty.

Inštruktor ma zložil na nohy do východu z tunela a išiel späť do tunela s ďalším záujemcom. Pár minút som si posedela na lavičke a išla som lietať znovu. Svoj druhý let som si už užívala. Ľahla som si na prúd vzduchu a nechala sa unášať. Vietor je naozaj živel. Cítila a počula som tú silu.

Fascinovalo ma napríklad, že v tuneli trochu pohnem hlavou nabok a začnem sa točiť celým telom. Skloním hlavu a začínam stúpať. Pokiaľ nerobíte prudké pohyby, je let plynulý. Povedala by som, že to bol neopakovateľný zážitok, ktorý si plánujem zažiť znova.

Voľný pád bez padáka

Zdroj: Radka Horynová

Bezpečnosť prvoradá

Prekvapila ma úžasná profesionalita mladých inštruktorov. Dokázali striasť počiatočné obavy u detí i dospelých celkom slušným psychologickým výkonom. Marketingová manažérka centra vo Viedni Elisabeth Jeryczynski na to hovorí: „Všetci inštruktori prešli náročným školením, aj psychologickým, aby vedeli pristupovať k deťom i dospelým, k rôznym typom ľudí, aby vedeli reagovať v každej situácii, aby si to všetci lietajúci čo najviac užili.“

Každý nováčik je v rukách viacerých skúsených inštruktorov. Hovorí inštruktor Peter: „Naraz sme na vás piati. Jeden z nás tunel riadi, ale vyškolení na riadenie tunela sme boli všetci. Reguluje teplotu, rýchlosť prúdenia vzduchu, čas, v ktorom sa striedajú jednotliví návštevníci. Druhý inštruktor je pri vstupe, volá sa spoter, dáva pozor na chyby vnútri. Napríklad ak by niekto chcel príliš rýchlo vyjsť, tak ho spomalí a zachytí. Ďalší dáva inštruktáž pred letmi. V letovej komore lietate vždy v prítomnosti inštruktora, ktorý vám pomôže pri vstupe, učí vás, ako ovládať svoje telo počas letu, aby ste lietali v tzv. základnej pozícii – na bruchu, a dbá o vašu bezpečnosť,“ vysvetľuje.

Ak sa budete riadiť pokynmi pred nácvikom, žiadne riziko nehrozí. „Dve až tri minúty stačia pri prvom lietaní na to, aby sa klient naučil udržať sa v základnej polohe, teda na bruchu, i na to, aby si to užil. Sú rozdelené na dva vstupy. Pri druhom už klient cíti zlepšenie a posun. Všetky rotácie sa dajú pomerne rýchlo naučiť. Lietanie na chrbte, na bruchu aj dolu hlavou, ale prechody medzi nimi sú už náročnejšie,“ dodáva.

Fotiť a natáčať vás môže váš sprievod cez sklo letovej komory. Môžete si zakúpiť aj profesionálne video vášho letu. Buďte však pripravení na to, že na ňom uvidíte svoju tvár v podobných výrazoch, ako keď buldog vystrčí hlavu z okna idúceho auta.

Voľný pád bez padáka

Veterný alebo aerodynamický tunel najskôr slúžil ako výskumné zariadenie umožňujúce vytvárať ovládateľný vzdušný prúd na skúmanie aerodynamických vlastností telies. Využíval sa najmä v leteckom a automobilovom priemysle. Pri rýchlosti vetra 435 kilometrov za hodinu sú napríklad takto testované lietadlá Boeing.

Prvý človek lietal vo vertikálnom aerodynamickom tuneli v roku 1964. Prvý tunel, postavený výhradne na komerčné využitie, bol otvorený v lete roku 1982 v Las Vegas, v štáte Nevada. Neskôr toho istého roku bol druhý veterný tunel otvorený v Pigeon Forge, v štáte Tennessee. Významným medzníkom v histórii aerodynamického tunela bolo jeho predstavenie ako Wind Machine na záverečnom ceremoniáli Zimných olympijských hier v Turíne v roku 2006. Mnoho ľudí nikdy predtým nevidelo takýto tunel a boli fascinovaní lietajúcimi ľuďmi.

Predstavenie veterného tunela na Červenom námestí v Moskve bolo v roku 2009 pri prezentácii loga ZOH 2014 v Soči. V roku 2010 bol tunel prezentovaný Lotyšskom na výstave Expo 2010 v čínskom Šanghaji. Po istom čase vzniklo celé nové športové odvetvie – indoor skydiving. Komu sa lietanie zapáči, môže sa mu venovať na profesionálnej úrovni. Na Slovensku skydiverov nie je veľa.

Čas, ktorý má parašutista na trénovanie pri jednom zoskoku z lietadla, je cca 40 sekúnd, a tak je takýto tréning v tuneli ideálnou formou. Tak pre individuálne, ako aj skupinové zoskoky. Parašutisti tu nepotrebujú letisko, dobré počasie ani padáky. Beží im v pozadí video, vedia si teda skorigovať chyby, opraviť sa.

Voľný pád bez padáka

Zdroj: Profimedia.cz

Skutočné zoskoky podliehajú značným obmedzeniam veku, ktoré sú v každej krajine iné. Vo veternom tuneli môžu lietať aj deti. V indoor skydivingu sa konajú už aj majstrovstvá sveta. Česká republika bola v roku 2015 historicky prvou hostiteľskou krajinou majstrovstiev sveta Medzinárodnej leteckej federácie FAI v lietaní vo veternom tuneli.

V rámci majstrovstiev existuje viacero disciplín. Formation Skydiving (skupinové formácie) je kráľovská disciplína, kde štyria súťažiaci predvádzajú sekvencie v polohe na bruchu a ich cieľom je bezchybné predvedenie a opakovanie formácie v čase 35 sekúnd. V disciplíne Vertical Formation Skydiving (vertikálne skupinové formácie) štyria súťažiaci predvádzajú sekvencie vo vertikálnej polohe (hlavou hore a dolu). Tímový výkon tak získava novú dimenziu.

Dynamic (dynamika) je nová, ale veľmi rýchlo sa rozvíjajúca artistická disciplína, v ktorej súťažia skupiny z dvoch alebo štyroch členov. Celá skupina koordinovane a rytmicky lieta kreatívne choreografie, v ktorých striedajú všetky možné pozície tela a využívajú celý priestor tunela. Súťaž je pôsobivá aj v tom, že postupne súperia o výsledný titul medzi sebou vždy dva alebo tri tímy.

Solo Freestyle je ďalšia artistická disciplína, kde sa už však nesúťaží v tímoch, ale každý súťaží sám za seba. V tuneli predvádza gymnastické či baletné kreácie, ktoré môžu byť sprevádzané i hudbou, čo vytvára nevšedný estetický zážitok. Súčasťou majstrovstiev sveta sú teda vyložene výkonnostné, ale aj umelecké disciplíny.

Autorka je spolupracovníčka TRENDU

Výbava

Kombinéza, okuliare, štuple do uší a helma – poskytnú v každom centre

Bežná športová obuv na šnúrky, tričko – so sebou

Štartovací balícek

Dva minútové lety

Inštruktáž

Zapožičanie výstroja

Sprevádzanie inštruktorom

Cena 39 – 49 eur

Voľný pád bez padáka

Zdroj: Profimedia.cz

Pre koho áno

Osoby od päť rokov so zdravou chrbticou a platničkami, ale aj pre ľudí na invalidnom vozíku

Jednotlivci i celé rodiny, skupiny

Firemné teambuildingy

Detské oslavy

Pre koho nie

Tehotné

Deti mladšie ako 5 rokov

Ľudia pod vplyvom alkoholu a drog

Pri problémoch s cirkuláciou krvi, so srdcom alebo s akýmkoľvek zranením

Voľný pád bez padáka

Zdroj: Radka Horynová

Kam za lietaním

HURRICANE FACTORY TATRALANDIA

Brezovec 1090

031 05 Liptovský Mikuláš 5 www.hurricanefactory.com

WIND•O•BONA

Prater 38a

1020 Viedeň

Rakúsko

HURRICANE FACTORY

Tupolevova 736

199 00 Praha 9

Česká republika

SKYWARD

Szérűraktár u. 53

Budapešť

1212 Maďarsko

Indoor Skydiving Bottrop

Prosperstraße 297

46238 Bottrop

Nemecko