V prvých šiestich mesiacoch Volkswagen dokonca predbehol japonskú Toyotu na pozícii najväčšieho výrobcu automobilov na svete. Nič teda nebránilo, aby spoločnosť predĺžila kontrakt M. Winterkorna na miesto výkonného riaditeľa do roku 2018.
Ako šok pre celý automobilový priemysel preto zapôsobilo jeho minulotýždňové vyhlásenie, v ktorom rezignoval na svoju funkciu. „Som šokovaný udalosťami posledných dní. Predovšetkým som ohromený, že pochybenie v skupine Volkswagen na takej rozsiahlej úrovni bolo vôbec možné,“ uviedol M. Winterkorn.
Len päť dni predtým totiž americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) informovala, že nemecká automobilka používala vo svojich dieselových autách špeciálny softvér, ktorý jej umožnil podvodne obchádzať prísne emisné testy. Pôvodne sa pritom pochybenie malo týkať len amerického trhu. Volkswagen sa však priznal, že tento softvér nainštaloval od roku 2009 až do jedenástich miliónov vozidiel po celom svete. Zasiahnuté sú značky Volkswagen, Audi, Seat i Škoda.
Škandál, ktorý toto priznanie vyvolalo, narástol do obrovských rozmerov. Akcie automobilky stratili od jeho vypuknutia takmer štyridsať percent hodnoty. Spolu s M. Winterkornom, ktorému v Nemecku hrozí trestné stíhanie, z automobilky odišli aj ďalší poprední predstavitelia. Koncern spustil interné vyšetrovanie a ohlásil, že si na pokrytie nákladov spojených s „emisnou kauzou“ odložil 6,5 miliardy eur.
Nový šéf na palube
Na nového výkonného riaditeľa Volkswagenu Matthiasa Müllera, ktorý doteraz šéfoval značke Porsche, čaká zrejme najťažšia úloha v automobilovom priemysle. Okrem ťažkých právnych bitiek bude musieť získať späť dôveru zákazníkov, investorov a regulátorov. V prospech M. Müllera hrá jeho žoviálny štýl, komunikačné zručnosti a blízke vzťahy s rodinami Porscheovcov a Piëchovcov, ktoré držia dohromady majoritu preferovaných akcií koncernu.
V Spojených štátoch hrozí firme maximálna pokuta až osemnásť miliárd dolárov. Pripraviť sa musí aj na množstvo súdnych sporov a vyšetrovanie amerického ministerstva spravodlivosti. Vlastné šetrenia už ohlásili aj niektoré európske krajiny, ako aj regulačné orgány v Austrálii a Ázii.
Pád akcií Volkswagenu
(€ za akciu, 2015)
PRAMEŇ: Google France
V Nemecku Volkswagen podľa slov tamojšieho ministra dopravy obišiel emisné testy pri 2,8 milióna autách. Švajčiarsko dokonca zakázalo predaj niektorých vozidiel z dielne nemeckej automobilky. Nemalá suma pôjde aj na pokrytie nákladov spojených so zvolávaním automobilov. Česká automobilka Škoda Auto už oznámila, že do autorizovaných servisov zvolá 1,2 milióna vozidiel, ktorých sa podvodný softvér týka. Audi identifikovalo 2,1 milióna áut.
Na čo však bude automobilka potrebovať najviac prostriedkov, je napravenie poškodenej reputácie a získanie dôvery. Autá nemeckej značky boli vždy symbolom kvality, čo im umožňovalo pýtať si od zákazníkov vyššiu cenu. Táto výhoda sa bude po aktuálnom škandále už ťažšie uplatňovať a Volkswagen bude musieť nielen zákazníkom, ale aj svojim predajcom ponúknuť dostatočné výhody, aby ich presvedčil a udržal pri značke.
Potreba uspieť v USA
Ak chceme hľadať korene súčasných problémov, je potrebné pozrieť sa do
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?