Nie je potrebné prehrabávať sa makroekonomickými ukazovateľmi, aby bol zrejmý význam Volkswagenu na Slovensku. Keď pred dvadsiatimi rokmi manažéri tejto nemeckej automobilky podpisovali zmluvu o prevzatí Bratislavských automobilových závodov, zrejme si neboli istí, aký to má význam. Možno by to nepriznali, no po vtedajšej akvizícii českej Škody Auto už bratislavskú fabriku v podstate nepotrebovali. Kúpili ju preto, že sa poznali s československými politikmi a o závod v dobrej polohe Ostblocku sa zaujímal General Motors.
Či Volkswagen prinútili zmeniť prevodovkáreň na reálnu automobilovú fabriku zruční strojári, nové trhy alebo neohrabané, no štedré ponuky štátnej pomoci, nevedno. No už roky nemecký koncern počíta s Volkswagenom Slovakia pri zásadných projektoch. Pre rozbeh štartujúcej slovenskej ekonomiky bolo dôležité niečo iné. Príchod Volkswagenu začal meniť slovenský priemysel, zdecimovaný najskôr kupónovou a potom Mečiarovou lumpen privatizáciou. Ani jedna postsocialistickej transformácii priemyslu nepomohla, presnejšie zanechali najmä vykradnuté skrachované fabriky, česť výnimkám. O to cennejšie sú prvé investície Volkswagenu v časoch, keď ešte platilo hrubým hlasom vyslovené „cudzie nechceme, svoje si nedáme“.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?