Volkswagen ID.4 GTX je dôkazom, že rodina elektromobilov ID sa radí medzi to najlepšie, čo dnes na trhu e-áut kúpite. Platforma MEB sa podarila, vozidlá, ktoré na nej stoja, majú harmonické jazdné vlastnosti, zachovávajú si vysokú mieru komfortu, ale aj tuhosti a autentického jazdného zážitku.
Testované vozidlo malo obuté 21-palcové disky kolies a napriek tomu ma celý týždeň neprestávalo udivovať komfortom. Nie je to tak dávno, keď bol tento rozmer kolies výsadou úzkej skupiny superšportových automobilov.
Pocit komfortu umocňuje aj nastaviteľný podvozok DCC, za ktorý sa s vylepšeným riadením a možnosťou voľby jazdných režimov pripláca 1 170 eur. Ak na to v rozpočte máte priestor, doprajte si prvok, ktorý citeľne vylepší jazdný komfort i dynamický potenciál elektromobilu.
Dravá jazda aj spotreba
Dvojica elektromotorov sa v prípade verzie GTX stará o systémový výkon na úrovni 220 kW (299 k) a krútiaci moment 460 Nm, čo sú v kontexte elektrického pohonu veľmi solídne čísla. Nástup ťahu je totiž instantný, o čom svedčí aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h v priebehu 6,2 sekundy.
Pre lepšiu predstavu - presne toľko trvá šprint na stovku aj Volkswagenu Golf GTI s dvojlitrovým turbobenzínom. GTX je nové GTI, vidieť to aj na týchto parametroch.
Veľmi ľahko som si zvykal aj na výborné riadenie s optimálnou tuhosťou v športovom režime. Menej nadšený som však bol zo spotreby vozidla, ktorá sa po 663 najazdených kilometroch ustálila na hodnote 27,9 kWh/100 km.
Treba uznať, že bolo zima, čo e-autám úplne nevyhovuje, a navyše som GTX nijako nešetril. Po diaľnici som jazdil tempom 130 km/h a mimo nej som využíval dynamiku automobilu. Ani pri ľahkej jazde však spotreba zvlášť neklesala pod 20 kWh/100 km.
- Volkswagen ID.4 GTX
- Motor: 1x synchrónny a 1x asynchrónny elektromotor
- Pohon: všetky kolesá
- Max. výkon: 220 kW (299 k)
- Zrýchlenie: z 0 na 100 km/h: 6,2 s
- Max. rýchlosť: 180 km/h
- Objem batožinového priestoru: 543/1 575 l
- Čistá kapacita batérie: 77 kWh
- Pohotovostná hmotnosť: 2 149 kg
- Spotreba WLTP: 18,2 kWh/100 km
- Dojazd WLTP: 482 km
- Cena testovaného vozidla: od 65 935 eur
Z technickej stránky musím na ID.4 pochváliť nabíjanie. Na rýchlonabíjačke si VW zo siete za hodinu reálne potiahol aj 100 kWh, čo významne skracuje čas potrebný na doplnenie kapacity akumulátora na dostupných 77 kWh.
Precitlivený na dotyk
Technologicky by Volkswagen mal dotiahnuť infotainment vozidla. Keďže sa celé vozidlo spolieha na dotykové ovládanie, malo by aspoň byť také rýchle ako bežné hardvérové tlačidlá. Vyhrievanie sedadiel sa spúšťa na dva kliky, čo je úplne zbytočné. Ani volant s dotykovými tlačidlami nie je optimálny.
Napríklad v zákrutách, kde treba vykonať viac ako jednu plnú obrátku volantu, sa môže stať, že človek sa nechtiac dotkne citlivých plôch, a tak neúmyselne ovláda napríklad multimediálny systém. Pod centrálnym displejom je špeciálna dotyková plocha, ktorá okrem ovládania klimatizácie slúži na nastavovanie hlasitosti infotainmentu, no človek ju intuitívne nevyužíva, pretože jej chýba podsvietenie, a tak je v noci takmer nepoužiteľná.
Okrem spomínaných nedostatkov, ktoré azda vyrieši facelift modelu, je kabína ID.4 GTX vynikajúca. Má kvalitné spracovanie, používajú sa tu hodnotné materiály a zdobí ju veľmi atraktívny dizajnový jazyk, ktorý vyznáva minimalizmus a funkčnosť. Vďaka tomu sa v kabíne vodič cíti veľmi dobre. Palubovka je subtílna, čo interiéru pridáva na vzdušnosti a zlepšuje „životné podmienky“ posádky.
Miesto aj pre rodinu
Núdza tu nie je o svetlo, ale ani o priestor. Najmä na zadných sedadlách je jeho ponuka neobyčajne štedrá, sedí sa tu veľmi príjemne. Objemný je aj batožinový priestor, vďaka čomu je GTX plnohodnotným rodinným elektromobilom. O bezpečie posádky dbá aj armáda dobre naladených asistenčných systémov. Skvelá je aj možnosť nechať si vozidlo vyhriať na konkrétny čas.
Pochváliť rozhodne musím perfektné zapustené kľučky. Tie sú dnes silným trendom v automobilovom priemysle. Volkswagen ID.4 GTX má tie najlepšie, ktoré som zatiaľ zažil. Toto auto netreba ani spúšťať, ani vypínať, stačí sadnúť, zaradiť D a ide sa dopredu. Vodič si rýchlo odvykne od procesu štartovania vozidla. Ak ho chcete vypnúť, stačí vystúpiť. Futuristický zážitok!
- Krátke správy
Návrat Lotusu
Automobilka Lotus nikdy neprestala existovať, no v ostatných rokoch sa jej zvlášť nedarilo. O návrat na výslnie by sa teraz mohol postarať crossover Eletre. Elektromobil má dosahovať maximálny výkon na úrovni 447 kW (600 k) a dojazd až 600 kilometrov. O komfort sa postará vzduchové pruženie, imidž zaručí odvážny dizajnový jazyk. Viac sa o novinke dozvieme čoskoro.Dôkladné testy
Predtým, než sa nový Rolls Royce Spectre dostane do výroby, najazdia na prototype vývojári toľko kilometrov, koľko by priemerný majiteľ značky prešiel za 400 rokov. Dva a pol milióna kilometrov má prispieť k tomu, aby elektromobil spĺňal všetky nároky kladené na superluxusné produkty automobilky.Nástupca Chirona
Nová automobilka Bugatti Rimac, ktorá vznikla spojením dvoch zvučných mien, plánuje uviesť nástupcu modelu Chiron, ktorý ešte dostane spaľovací motor, ale s výraznou elektrickou asistenciou. Klienti automobilky ho prvýkrát uvidia už tento rok, verejnosť až v roku 2024.