Slovenský Volkswagen však zatiaľ nemusí mať obavy. Bratislavský závod potvrdzuje kľúčové postavenie pre nemecký koncern, keď ho čaká štart výroby viacerých nových modelov, ktoré ešte viac ukotvia tunajší výrobný závod v centre expanzných plánov najväčšej európskej automobilky.

Skromná tvár

Volkswagen v Ženeve nasadil skromnú tvár. Namiesto tradičného opulentného večierka v predvečer otvorenia autosalónu, ktorého sa zvyklo zúčastniť viac ako dvetisíc hostí, zvolila nemecká automobilka komornejšiu akciu pre štyristo pozvaných hostí. O zábavu sa nestarali popové hviezdy ako Justin Timberlake, ale predstavitelia koncernu, ktorí hovorili o samojazdiacich autách a snahe posunúť firmu od tradičnej výroby automobilov k spoločnosti zaoberajúcej sa softvérom a službami.

Koncern na autosalóne naštartoval aj veľkú ofenzívu športovo-úžitkových vozidiel (SUV), keď plánuje ich počet rozšíriť zo súčasných dvoch na päť. Lukratívny segment láka všetky automobilky. Dopyt po SUV totiž celosvetovo rastie a zároveň ponúka výrobcom väčšie marže. Nemecká automobilka však dlho za rivalmi zaostávala, keď sa k pokračovaniu boomu v SUV segmente stavala skepticky. Čísla za uplynulý rok museli presvedčiť aj najväčších pochybovačov. Len v Európe predaje medziročne vzrástli o pätinu na viac ako tri milióny áut, keď stúpali vo všetkých triedach od veľkých prémiových po malé a kompaktné SUV.

Emisný škandál ako budíček

Kým rivali pridávali SUV modely do všetkých tried, Volkswagen ponúkal len Tiguan a Touareg. Predaje značky tým, samozrejme, trpeli. K tomu sa v septembri minulého roka pridalo odhalenie o využívaní špeciálneho softvéru v starších dieselových motoroch, ktorý umožnil automobilke podvodne obchádzať prísne emisné testy až pri jedenástich miliónoch vozidiel po celom svete.

Značka VW, ktorú škandál postihol najviac, odvtedy zápasí s klesajúcimi predajmi a stratou trhových podielov. VW, ktorý je najväčší spomedzi dvanástich brandov koncernu, vlani predal takmer o päť percent menej vozidiel ako rok predtým a stiahol globálne predaje skupiny smerom nadol. Išlo o prvý medziročný pokles koncernu za posledných trinásť rokov.

Negatívny trend pokračoval aj v januári tohto roka, keď VW ako jediná značka spomedzi top desiatich v Európe zaznamenala pokles predaja. Emisný škandál prinútil skupinu posunúť aj zverejnenie finančných výsledkov za minulý rok až na koniec apríla. Automobilka totiž stále nevie presne vyčísliť finančný dosah emisného škandálu. Len v USA firme hrozí maximálna pokuta vo výške takmer päťdesiat miliárd dolárov.

V tejto situácii si koncern nemôže dovoliť zaváhanie. Veľkú produktívnu ofenzívu v SUV segmente odštartovala druhá generácia obľúbeného modelu Tiguan, ktorý sa začne v Nemecku predávať koncom apríla a od mája aj vo zvyšku Európy. V Spojených štátoch pribudne predĺžená verzia Tiguanu. Okrem toho plánuje VW pre Čínu a USA aj nové SUV v strednej triede, ktoré sa bude vyrábať v jeho americkom závode v Chattanooge. Nemecký koncern pridá aj dve menšie SUV. Prvé v triede Golfu bude vychádzať z konceptu T-Roc. Malý crossover v triede Polo bude zasa stáť na koncepte T-Cross Breeze predstavenom v Ženeve.

Bratislava s novým Touaregom

Pre bratislavský závod Volkswagenu je však najdôležitejšou novinkou

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa