Ďalší dôležitý dodávateľ energií na Slovensku balansuje na hrane bankrotu. Po tom, ako vlani na jeseň v dôsledku vysokých cien energií ukončila činnosť spoločnosť Slovakia Energy, hrozí podobný osud spoločnosti A.En Slovensko. Tvrdí, že schopnosť plniť svoje zmluvné záväzky stratila aj v dôsledku vojny na Ukrajine.
Hlavným dôvodom však zrejme bude špekulatívne obchodovanie. Napriek tomu, že v porovnaní so Slovakia Energy je A.En trhovým podielom menší, klienti nie sú o nič menej významní. Prvou verejne známou obeťou obchodnej politiky tunajšej dcéry nemeckej skupiny A.En Invent sa stal prakticky celý železničný sektor na Slovensku.
Firma sa vlani na jeseň ako víťaz verejného obstarávania zaviazala dodávať štátnemu správcovi infraštruktúry, Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR), trakčnú elektrinu, ktorú ten následne predáva jednotlivým dopravcom. Pôvodnú dohodu však A.En splniť nedokáže a ŽSR ostali vydané napospas vojnou rozbúrenému trhu s energiami.
Príliš výhodná ponuka
Tender na nákup trakčnej elektriny vyhlásili ŽSR vlani v lete. Na jeseň ho vyhrala spoločnosť A.En. Cena samotnej elektriny, za ktorú ju mala železniciam dodávať, sa na základe jesenného vývoja na burze ustálila na sume 136 eur za megawatthodinu (MWh).
A.En si k cene elektriny účtoval najmenší príplatok. Dnes je zjavné, že firma vyhrala tender a podpísala zmluvu bez toho, aby vopred nakúpila elektrinu na burze. Kým v čase vyhlásenia súťaže stála jedna MWh elektriny približne 80 eur, v čase jej uzatvorenia viac ako sto eur a do konca roka prerástla dokonca hranicu 200 eur.
Dodávateľ sa v januári ocitol v situácii, že elektrinu pre železnice nemal a na európskom trhu mu ju ani nikto nechcel predať. Snažil sa ju nakúpiť na Ukrajine.
„Bohužiaľ, po vzniku ozbrojeného konfliktu nebol ukrajinský partner ďalej schopný dohodnutý kontrakt plniť,“ uviedla firma A.En Slovensko pre agentúru SITA. A.En zjavne počítal s tým, že situácia na trhu sa upokojí a elektrinu predsa len nakúpi lacnejšie.
Ceny však ďalej rástli. Na začiatku marca A.En železniciam oznámil, že od zmluvy jednostranne odstupuje. Dôkazom, že skutočnou podstatou problému nie je vojna, ale špekulatívny obchod, je aj samotná komunikácia so železnicami. Ešte pred podpisom zmluvy sa firma začala domáhať zvýšenia ceny dodatkom.
„Ich požiadavky na stretnutie boli takmer šikanózne,“ opisuje hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová. Požadované zvýšenie by zároveň poprelo výhodnosť víťaznej ponuky v tendri a dodatok sa tak nepodpísal.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?