Očarenie vodou si so sebou nesie Václav Cigler od detstva, v jeho tvorbe sa vodný živel objavuje už koncom 50. rokov – v podobe raných krajinných projektov, kde sú mu motívom zvlnené línie vodou zaliatej prírody. Jeho spirituálny, emotívny, ale popritom racionálne a minimalisticky budovaný prístup vychádza z citlivej komunikácie s krajinou, ktorú neestetizuje, ale hľadá v nej priezory, prostredníctvom ktorých môže divák na skutočnosť nahliadať novými, žasnúcimi očami. Ako sám hovorí: „... priestor, to sú vzťahy, osi, uhly, priesečníky... stavy napätia, úzkosti, slasti...“ Sklenené lavičky, zrkadlové bárky a plte umiestňované na hladinách jazier, kanálov, riek, morí sú príznačným prvkom jeho výtvarného názoru – majú v sebe tušený i zjavný pohyb, sú barokovo výrečné i minimalisticky strohé. Alebo studničky zasadzované do exteriéru, ale aj interiéru – plné aj prázdne, svetlé aj zaliate temnotou. Či neuskutočnené krajinné zásahy s vodnými stenami, sklenenými stenami s vodnou výplňou alebo napríklad nerealizovaný vodný chrám vo forme mostíka z kovových roštov a pozláteného skla ústiaci do mora. Hladivé a nežné tóny v pravidelnom rytme pohybujúcej sa vody zaznievajú v Sčerenej hladine, inštalácii pripravenej v rámci aktuálnej Ciglerovej výstavy v Galérii 19 v Bratislave, kde je až do 21. apríla možné vidieť komorný záznam jeho práce s vodou, sklom, priestorom a svetlom.
Václav Cigler (1929) – Medzinárodne uznávaný český sklársky výtvarník, paralelne s tvorbou sklenenej plastiky sa od 50. rokov venuje dizajnu, šperku, krajinným projektom. Jeho utopické, futurologické priestorové práce v mnohom anticipovali princípy svetového land-artu. Založil a v rokoch 1965 – 1979 viedol oddelenie Sklo v architektúre. V tomto progresívnom a experimentálnom prostredí vyrástlo mnoho zaujímavých nielen sklárskych tvorcov – jeho kvalitu dokladá aj zavedený pojem Ciglerova sklárska škola. Na konte má množstvo realizácií pre architektúru. Z prednovembrových sú to napr. osvetľovadlá pre viacero slovenských budov (Bratislavský hrad, Slovenské národné divadlo, Úrad vlády SR, Matica slovenská v Martine, Pamätník SNP v Banskej Bystrici), objekty v pražskom metre, po roku 1989 napr. svetelný objekt v Nationale Nederlanden v Rotterdame, výtvarné riešenia pre viaceré české banky, múzeá a galérie (Múzeum Kampa v Prahe, galéria v Litoměřiciach) a ďalšie.
Václav Cigler, Michal Motyčka: Zrkadliace krídla na vodnej hladine, vodný zámok Fraeylemaborg, Holandsko, 2009, pokovené tabuľové sklo, kov